Facebook dödade spelforumen

Inaktiv
Facebook dödade spelforumen

På rätt sida av 30-strecket började jag komma i kontakt med diverse spelforum på nätet. Helt plötsligt började en ny värld att öppna sig. I stället för att samtala för mig själv hade jag helt plötsligt andra människor att prata med. Inga låtsaskompisar, utan sådana med åsikter som skiljde sig från mina. Det gjorde inte så mycket att det var idiotiska skitstövlar som inte förstod att Sega var meningen med livet. Det viktiga var att de kunde diskutera.

Åren gick och alltfler spelforum började blossa upp. Loading, Playing, Level7, Gamereactor, Super PLAY, FZ, Gameplayer? Ja, det finns en hel rad av dem. Likt en könssjukdom började de påka på min uppmärksamhet. Och jag gick aldrig till doktorn.

Men nu har det hänt något. När jag går in på spelforum i dag så diskuterar man inte spel längre. Det pratas om meningen med livet (som ni för övrigt kan hitta svaret på i det första stycket). Om det är rätt eller fel att låta homosexuella adoptera. Vem som har snyggast tjej.

Nio av tio diskussionstrådar handlar inte om spel. På ett spelforum. Det är skrämmande.

Alltihop är Facebooks fel. Hade vi sluppit den communityn hade vi kanske på allvar velat diskutera den perfekta bandesignen i ett plattformsspel. I stället har vi valt att göra undersökningar om vilken film som är världens bästa. Och det frågar man på ett spelforum.

Vem fan bryr sig, och om någon nu bryr sig, vem bryr sig?

Att vara saklig, punktlig och precis verkar vara ett skällsord i en tid då Off Topic är det nya svarta. Att prata om shumpgenrens evolutionistiska utveckling är töntigt. Ja, du är en nörd som inte får chicksen.

Facebook dödade spelforumen. Och aldrig någonsin har det känts så befogat att avsluta ett blogginlägg med frasen ?End of Discussion?.

www.konstantin.se.nu

#blogg

Medlem
Facebook dödade spelforumen

Meningen med livet är inte facebook


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

Fenix: Nej, för det är Sega.

Skägg.
10 Chambers

Jag tror inte Facebook "dödade" spelforumen. Jag tror snarare att vårt nöje når en bredare publik som kanske inte bara vill snacka bandesign och vilket spel som har den bästa känslan i raketkastaren.

Jag är också fullt övertygad om att "vi gamers" inte bara är gamers utan även människor som har tankar och funderingar som sträcker sig utanför spelkassetten.

Och #Nintendo äger #Sega alla dagar i veckan.


signatur
Inaktiv

spiken: Det må så vara att vi är mer än gamers. Men när man har 9 av 10 trådar som är OT så börjar man undrar om man hamnat på Lunarstorm, Skunk eller Facebook, och inte ett spelforum.

Finns det ingen som tycker att Sonic är mer intressant än Carola?

1
Skriv svar