Playstation 3 skalar upp DVD-filmer till 1080p

Robot
Playstation 3 skalar upp DVD-filmer till 1080p
Playstation 3 skalar upp DVD-filmer till 1080p

Går det? Vad är då meningen med Blu-ray och HD-DVD?

Medlem

Låter ju trevligt, men blir det så jekla stor skillnad när den bara skalar upp det?


signatur

<3

Skägg.
10 Chambers

tänkte precis fråga detsamma, hur kan bilden bli bättre än originalet?


signatur
Medlem

Frågan är ju egentligen om PS3 skalar bättre än ev HD ready TV. För de skalar också upp bilden till att passa sin upplösning. Kan man mata tv med en färdig 1920x1080p och skärmen är i den upplösningen så kanske PS3 gör det bättre än Tvn.
Min projektor tex. Jag använder min DVD spelare för att skala upp till 1280x720 istället för att låta projektorn göra detta då DVD spelaren är bättre på detta.
Jag blir riktigt sugen på PS3 nu, då kan jag slänga min dvd spelare och ha PS3 som media uppspelare också då den skall vara väldigt tyst


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Inaktiv

jag vill mer veta om den klarar av divx/xvid/h264 eller x264 som det också kallas.


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

meh, de får ju inte fler detaljer ändå. Hur mycket de än skalar upp bilden, så kommer det ändå vara SDTV.

Varför vara omständig och förstora pixlarna så att de kan köra 1920x1080, när de kan få samma resultat (om inte bättre, eftersom det blir snabbare) i SDTV?

Tror det här bara är ett försök att lura naiva kunder att tro att de kan få högre upplösning i sina gamla DVD-filmer.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skrivet av HYBRiS:

Varför vara omständig och förstora pixlarna så att de kan köra 1920x1080, när de kan få samma resultat (om inte bättre, eftersom det blir snabbare) i SDTV?

Om det är sant som Peete säger (vilket jag antar eftersom han själv har testat) så skalar en HDTV likförbannat upp material som kommer i SDTV-format. (villket verkar vettigt, eftersom tv-apparater knappast har två uppsättningar pixlar, en för HD och en för SD....)

Medlem

Det blir ju inte bättre än orginalet så att säga.

Allt som ofta resulterar det i flimmer på filmerna vilket har med "tomma" pixlar att göra. Men alla som vill ha smakprov, testa att köra in en dvd och köra den i fullscreen på en datorskärm med 1920*1200 (1080p), ungefär så.

Men vem bryr sig om dvd? HD is the shit!

Inaktiv

T.ex en lcd måste skala upp bilden till dess "native" upplösning.
De flesta tv-apparater har dålig inbyggd skalning.
En vanlig xbox gör bättre jobb än min tv och ps3:an kommer att göra det ännu bättre.

Medlem

Detta är helt klart intressant. Hoppas PS3:an gör att bra uppskalningsjobb.

Som många påpekat kan man dock inte få mer detaljer än källan. MEN det finns sätt att skala upp bilden så att det blir högre upplösning.

De riktigt bra DVD-spelarna klarar idag av att skala upp vanliga DVD-filmer till HD format. Men vad de gör är att låta dyra kretsar analysera bilden för att på så sätt räkna ut vilken färg mellanliggande pixlar borde ha. På så sätt får man högre upplösning, vilket resulterar i en upplevd bättre bild, men inte mer detaljer.

Därför fyller HD-filmer fortfarande ett syfte, de har mer detaljer.

Och att tro att man får högre upplösning för att man ökar upplösningen i windows är skrattretande...

1
Skriv svar