Windows Vista får svensk prislapp

Robot
Medlem
Windows Vista får svensk prislapp

Hahahahahahahahahahahaha, AHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAHAHAHAHAHA. 3000kr, HAHAHAHAHAHAHA *rökhosta*

No further comments.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Monopol is the shit...

Avstängd

Är de helt galna eller?, iof ett utmärkt sätt att få folk att skaffa sig en olaglig kopia eller helt enkelt att byta till Linux eller Mac.

Medlem

Hurra, jag vill betala för att låta Microsoft bestämma över hur jag får använda min dator. 3000? Vilket kap!

Medlem

Och folk undrar varför piratkopiering är så utbrett.

Medlem

Ja detta var oväntat! nästan 4000:- för ultimate Vista, det är gräsligt mycket. Ja det lär inte vara många personer som köper detta utan företag om ens de har råd.

Skrivet av Darkseed:

Och folk undrar varför piratkopiering är så utbrett.

Varför är det rätt att piratkopiera om man tycker att priset är för högt? Det är väl bättre att inte använda produkten och på så vis påverka prissättningen.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Ja 4000kr, och så är det nästan tvunget att uppgradera datorn för någrta tusen för att det ska fungera bra. jag håller mig nog till XP


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Min näsa känner lukten utav semi-flopp.

Medlem

galet, hur kan ms förvänta sig att folk ska ha råd med detta? Tjänar dom inte tillräckligt med pengar redan

Inaktiv

men jag ska juh snart köpa en dator för ca. 15-60 tusen tycker ni att man ska ha vista eller ej?

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

men jag ska juh snart köpa en dator för ca. 15-60 tusen tycker ni att man ska ha vista eller ej?

15-60 tusen ? Köpte inte du ny dator i somras för att palla Crysis ?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

skulle inte kalla det monopol.

vista är dock inget jag tänker lägga pengar på just nu

Medlem

*suckar* När ska linux eller något sånt operativsystem börja bli spelvänligt?
Tycker spelföretagen lätt kan börja anpassa sina spel till andra operativsystem än endast för Windows

Medlem

Ni skriver 4000 men det står faktiskt att Ultimate nästan kostar 5000kr! (4955:-)

Yikes! Aldrig att jag betalar ens summan för Home Basic... Kört betorna en del och det är inte värt så mycket pengar imo.

Medlem

Vore skoj och se hur många som köper Windows Vista när det släpps!

Inaktiv

nej jag sålde min gamer pc och nu har jag pengar till en ny dator men jag vet inte vad för en jag ska köpa än?

Medlem

Jag håller med, om MS vill ha fler betalande användare så har dem valt helt fel sätt att få dem köpa Vista. Några månader sedan så sade dem att Vista skulle bli billigare än XP, att den billigaste versionen skulle man få för max 1000kr för uppgradering!? Vad hände med det?? Och med dem senaste rapporterna så kommer Vista vara mellan 10-15% slöare än XP det första 2 åren innan MS fixat alla buggar, och optimerat Aero UI´t tillräckligt. Och DX10 lär nog inte vara effektivt förrän om några år när speltillverkare har lärt sig den nya koden m.m. Jag kommer aldrig betala 4000-5000kr för ett operativ system, spelar ingen roll hur bra det ska vara. Min gräns för ett operativ system rent ekonomiskt är 2-3000kr MAX!! Det här är skandalöst av MS, tänka sig att dem först tänkte att man bara fick uppgradera 1gång med licenserna, bra att dem ändra det iaf, annars hade det nog floppat rejält!!

MS vill ni ha vanliga människor som kunder, så ska ni nog ha mänskliga priser!!!

Jag hoppas Vista blir rejält crackat, och fort. Jag hoppas Vista säljer mindre än XP och att nån superhacker fixar så man kan uppdater genom winupdate som XP utan äkta licens. Kanske då MS hajar att dem kan tjäna mer pengar om dem har vettigare priser, för vista är en upphottad version av XP. Den största skillnade mellan XP och Vista är Aero och Dx10. Inte värt 5000kr i mina ögon.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Vista suger och är dyrt, men Direct X 10 är ju bara så underbart! Bara det ör ju värt en del stålars...

Så, när man väl kliver på Vista-tåget, vilket vi alla gör förr eller senare, vilken version skall man ha?

Medlem
Skrivet av DMartensson:

Vista suger och är dyrt, men Direct X 10 är ju bara så underbart! Bara det ör ju värt en del stålars...

Så, när man väl kliver på Vista-tåget, vilket vi alla gör förr eller senare, vilken version skall man ha?

Hur vet du att det är så dåligt? har du testat retail utgåvan? dumt att fatta sig en uppfattning utan att ha testat slutprodukten imo...:down:


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av DMartensson:

Vista suger och är dyrt, men Direct X 10 är ju bara så underbart! Bara det ör ju värt en del stålars...

Så, när man väl kliver på Vista-tåget, vilket vi alla gör förr eller senare, vilken version skall man ha?

Du har nog gått på Microsofts hype om Dx10, visst rent teoretiskt kommer DX10 vara snabbare och snyggare än DX9. Men det kommer dröja lång tid innan du ser nån skillnad alls mellan dem 2 olika API´na. Så förvänta dig ingen super skillnad, iaf inte inom 2-3år.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Köper man en dator med Media Center nu så skall man få Windows Vista Premium till självkostnads pris (hantering och frakt som jag förstår det) till våren.

Men löjligt dyrt är det, särksilt när dem ska tvinga alla att ha det iochmed directX monopolet på spel....


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av redmac:

Varför är det rätt att piratkopiera om man tycker att priset är för högt? Det är väl bättre att inte använda produkten och på så vis påverka prissättningen.

Ingen som sa att det var "rätt" att piratkopiera bara för att priset är högt. Men det är heller inte konstigt att folk väljer att göra det när det sätts såna här jävla ockerpriser. För övrigt så skulle det förvåna mig om MS sänkte priserna kraftigt om folk köpte det trots sitt pris, varför sänka priserna ifall det säljer bra ändå? Nej det enda som eventuellt skulle kunna få MS att tänka till lite vore en ordentlig flopp, om ens det.

Medlem

En dryg tusenlapp kan jag betala men då ska jag få köra det på hemmets alla maskiner och ha rätt att göra vad jag vill med produkten jag köpt, någon sorts rim och reson får dom väl ha.

Inaktiv

Tror de flesta kommer välja den versionen som kostar 0kr, om de ska hålla dessa priserna.

Jag är inte insatt av andra Operativ System men Linus Torvalds OS kommer nog få fler användare ju längre tiden går.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Sipmo inte bland gamers just pga Direct 3D och DirectX som bara stöds av Windows typ, visst finns det lite fulhacks för att köra på linux men knappast för den vanliga gamern...

Men Ultimate verkar helt meningslöst, ser ut som typ Premium + Buisness tillsammans och vem behöver det? Så man får nog räkna med 3000:- för nya vista då, eller 2000:- om man har XP nu. (står dock inte om man måste ha xp pro eller om det går bra med home)

Men som jag nämde ovan så skall Vista ingå i priset om man köper en så kallad "vista compatible" dator från handeln eller köper windows.

Länk:
http://www.microsoft.com/sverige/pr/articles/200610251.aspx


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

OSX 10.5 släpps snart.
Skulle tippa på att du får det och en mac mini för nästan samma slant som bara Vista.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Nå, jag planerade ändå inte att uppgradera på ett bra tag. Nu blir det kanske aldrig.

Inaktiv
Skrivet av redmac:
Skrivet av DMartensson:

Vista suger och är dyrt, men Direct X 10 är ju bara så underbart! Bara det ör ju värt en del stålars...

Så, när man väl kliver på Vista-tåget, vilket vi alla gör förr eller senare, vilken version skall man ha?

Hur vet du att det är så dåligt? har du testat retail utgåvan? dumt att fatta sig en uppfattning utan att ha testat slutprodukten imo...:down:

Nja, inte själva final-versionen men Vista RC1 har jag testat ett tag... Det jag snarare syftar på är inte Vista i sig utan snarare de tankar MS har kring DRM och Vista.

Skrivet av HaZe303:
Skrivet av DMartensson:

Vista suger och är dyrt, men Direct X 10 är ju bara så underbart! Bara det ör ju värt en del stålars...

Så, när man väl kliver på Vista-tåget, vilket vi alla gör förr eller senare, vilken version skall man ha?

Du har nog gått på Microsofts hype om Dx10, visst rent teoretiskt kommer DX10 vara snabbare och snyggare än DX9. Men det kommer dröja lång tid innan du ser nån skillnad alls mellan dem 2 olika API´na. Så förvänta dig ingen super skillnad, iaf inte inom 2-3år.

Har du mer info om detta? Mig veterliggen då finns det stöf för DX10 i Vista och med graffe som stödjer DX10 blir det ett rejält steg mot DX9, men, kan ha fel... Skulle vilja borra lite i påståendet, så en länk pls!?

Flakmonkey

Känns högt... runt en tusenlapp känns mer rimligt för en version för hemmaanvändare som vill kunna spela, köra office, surfa, etc etc... när man måste betala ett pris som ligger på samma nivå som en konsol så börjar det bli lite väl dyrt.

Skriv svar