Windows Vista får svensk prislapp

Inaktiv

M$ verkar ser på dom som tjänar <10k per månad på samma sett som Afrikanska marknaden, trist och elakt när 80%~ av jordens befolkning är skit i M$ ögon.

"Sno" hårdvara och mjukvara är visst stor skillnad att göra, eller tänker ni på erat ISP's bandbdredds kostnader som dom måste betala till Telia-Skanova när nån tankar 1or & 0or?.

Ner med Microsofts monopol!, bajsbomba deras kontor!, upp till kamp!. *rättfärdigad civil olydnad*...

Inaktiv

Fan vad alla gråter, vill du inte ha vista så skaffa det inte.
Microsoft har långt ifrån monopol på OS marknaden. Visst är dom absolut störst, men vad skulle du själv göra?
Inte fan skulle jag ge ut gratis OS eller andra program eller hårdvara bara för att mitt företag gick bra.

Det första du kan göra om du vill göra skillnad är att sluta gråta, blåsa burken och peta in linux. knappast någon som tvingar er att köpa vista.

Medlem
Skrivet av jimmi:

Fan vad alla gråter, vill du inte ha vista så skaffa det inte

[...]

Det första du kan göra om du vill göra skillnad är att sluta gråta, blåsa burken och peta in linux. knappast någon som tvingar er att köpa vista.

Problemet är, som flera redan har påpekat, är att om man spelar spel på sin dator så har man inget val. Såvida man inte skall sitta och nöta samma 5-10 (eller hur många det nu är) spel hela tiden.

Skrivet av jimmi:

Microsoft har långt ifrån monopol på OS marknaden. Visst är dom absolut störst, men vad skulle du själv göra?
Inte fan skulle jag ge ut gratis OS eller andra program eller hårdvara bara för att mitt företag gick bra.

Tror ingen har sagt att de ville ha Vista gratis, utan att de sätter priset på en mer vettig nivå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

W2k
Medlem
Skrivet av conthox:

Tror ingen har sagt att de ville ha Vista gratis, utan att de sätter priset på en mer vettig nivå.

Och där har vi trådens kärna - hur kan någon här påstå sig veta vad en "vettig" nivå är? Att avgöra vad Vista "borde" kosta kräver en insikt i Microsofts interna ekonomi som jag tvivlar på att någon här har. Det är ju också en fråga om att Microsoft måste gå med vinst för att göra sina ägare glada, och för att kompensera för förluster inom andra avdelningar. Vad är då bättre än att höja priset på produkter inom de områden där man redan är marknadsledande?

Det du säger är egentligen att tretusen spänn är för mycket för dig. Fair enough. Men bra saker tenderar att kosta pengar. Min bil kostade betydligt mer än tretusen spänn i inköp, ändå tror jag att jag har haft bättre nytta av Windows XP än av den över samma tid. Utan Windows skulle jag inte kunna jobba, för att ta ett exempel. (Nej, Linux duger inte - jag utvecklar Windowsprogram!)

Saker kostar pengar. Bra saker kostar mer pengar. Tre tusen spänn - det tjänar en normalt funtad svensk tonåring på att jobba extra i en månad. Och som vi redan har konstaterat så går det utmärkt att fortsätta använda Windows XP över en ansenlig framtid. Även om man vill spela DX10-spel.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av W2k:

Och där har vi trådens kärna - hur kan någon här påstå sig veta vad en "vettig" nivå är?

Precis, jag tänkte skriva det men höll det inne.

Skrivet av W2k:

Det du säger är egentligen att tretusen spänn är för mycket för dig.

Jag känner inte att det var riktat mot mig då jag sagt motsatsen: (sida 5)

Skrivet av conthox:

Om man ser på summan som en summa som sprids ut på flera år, så är det inte så mkt till slut. Säg att Vista kostar 4000 och att ni kommer ha Vista i fyra år. Det blir 1000 spänn per år och 83,33 spänn per månad. Det är mindre än kostnaden för WoW och motsvarar ca två mål på Mc Donalds, knappt två starköl eller ett biobesök.

Enl. uppgifter så är det inte ens 4 papp, utan betydligt lägre. Så det blir inte ens en bärs i månaden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Om man ser på summan som en summa som sprids ut på flera år, så är det inte så mkt till slut. Säg att Vista kostar 4000 och att ni kommer ha Vista i fyra år. Det blir 1000 spänn per år och 83,33 spänn per månad. Det är mindre än kostnaden för WoW och motsvarar ca två mål på Mc Donalds, knappt två starköl eller ett biobesök.

å andra sidan så servrar ju blizzard och vivendi med nytt material och innehåll hela tiden


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:

å andra sidan så servrar ju blizzard och vivendi med nytt material och innehåll hela tiden

Visst, men de får in pengar från alla WoW-spelare i och med månadskostnaderna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Golvis:

å andra sidan så servrar ju blizzard och vivendi med nytt material och innehåll hela tiden

Visst, men de får in pengar från alla WoW-spelare i och med månadskostnaderna.

Kanske vore nåt, att "hyra" windows, precis som man betalar wow, säg 50-100kr månaden? ^^.
Nej men ärligt talat vet jag hur du menar och håller med..
Fast jag tycker det är rätt dyrt ändå med Vista..


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:

Kanske vore nåt, att "hyra" windows, precis som man betalar wow, säg 50-100kr månaden? ^^.
Nej men ärligt talat vet jag hur du menar och håller med..
Fast jag tycker det är rätt dyrt ändå med Vista..

50 kr per månad för att hyra Vista blir på en fyraårsperiod mer än vad den kostar att köpa.

Du var kanske inte allvarlig där, men iaf


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Golvis:

Kanske vore nåt, att "hyra" windows, precis som man betalar wow, säg 50-100kr månaden? ^^.
Nej men ärligt talat vet jag hur du menar och håller med..
Fast jag tycker det är rätt dyrt ändå med Vista..

50 kr per månad för att hyra Vista blir på en fyraårsperiod mer än vad den kostar att köpa.

Du var kanske inte allvarlig där, men iaf

Var väl inte direkt allvarlig nej :).
Förutsättningen var isf att win kommer med nytt materiell hela tiden i form av olika uppgraderingar, teman, ljud, bilder etc, men det är nog ohållbart, jag skulle nog inte föredra det iaf ^^


signatur

Retro.

Skriv svar