Kan ett visdomsord förändra?

Avstängd
Kan ett visdomsord förändra?

På sistone har jag tänkt lite på det här med visdomsord. Kan de verkligen påverka så mycket? Kan någons liv förändras genom en uppsättning av ord? Kanske krävs det något mer? Kanske det krävs en händelse eller handling?

Jag tror att ett visdomsord kan påverka beroende på hur vist det är. Genom en uppsättning väl valda ord lagda på rätt sätt och mer rätt innebörd kan nog ens liv bli förändrat. Det är mycket intressant -- det mänskliga psyket. Hur reagerar vi på vissa ord och händelser? I filmen The Butterfly Effect kan man lägga märke till något intressant: bara genom att huvudpersonen, Evan, ändrar en liten grej så påverkas resten av hans och hans vänners liv. När han "går tillbaka i tiden" och ger ett vasst föremål till hans kompis så begår kompisen en hemsk handling och hamnar på psyket.

Det är nog så att allt vi gör har ett visst mått av påverkan på vår omgivning. Vem vet hur världen hade sett ut om jag i ett visst ögonblick hade valt att handla radikalt annorlunda. "Fjärilseffekten", som gav filmen dess titel, om att en fjärils vingslag kan skapa en tornado på andra sidan jorden, tror jag inte stämmer, även om den principen -- att en liten grej kan påverka något stort -- kan nog tillämpas oftare än vi tror.

Precis som mitt förra blogginlägg, Tiden försvinner, så har det här inlägget en del att göra med tid, även om det inte var tänkt så i början. Ofta är det mer intressant än själva inlägget att titta på en persons tankebana i inlägget. Här kan vi tydligt se hur jag gick från om visdomsord kan förändra till filmen The Butterfly Effect, även om det bakomliggande temat egentligen är det samma.

Ur det här inlägget kan vi nog få ur en sensmoral: tänk på vad du gör -- dina handlingar kan påverka mer än du tror.

#blogg

Inaktiv
Kan ett visdomsord förändra?

I filmen (som jag inte har sett) har man väl i vanlig ordning dramatiserat och överdrivit för att budskapet ska bli tydligare. En nackdel med det kan vara att man låter oseriös och förlorar kontakten med åhörarna.

Men visst, jag tror att små förändringar kan leda till större på sikt - men det behöver kanske inte alltid göra det heller. Om man vill försöka påverka andra personer så tror jag det är viktigt att först skapa kontakt. Det är inte säkert att man lyckas övertyga dem (det du eller jag anser vara visdomsord kanske inte uppfattas så av andra), men om man har förklarat varför man tycker på ett visst sätt så har man för hoppningsvis skapat förståelse för sin åsikt. Och om det leder till en mer tolerant värld så är ju det bra.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Avstängd

Filmen känns faktiskt inte särskilt överdriven. Ett visst mått av det finns det ju, förstås, men den känns seriös. Jag skulle kunna förklara lite vad den handlar om, men det är roligare om man får lista ut det själv.

Som du säger så behöver en förändring eller handling inte alltid leda till något större, men det kan vi ju i och för sig inte veta. Kanske hade det blivit radikalt annorlunda i mitt liv om jag hade valt att slå ner den där killen vid det där tillfället, eller om jag hade valt att inte göra det.

Jag tror inte att ett visdomsord kan förändra bara sådär utan eftertanke. Däremot, när man tar ordet till sig och begrundar det så kan det få stora konsekvenser.

1
Skriv svar