Virtua Fighter 5 avbildat

Robot
Medlem
Virtua Fighter 5 avbildat

Förr i tiden brukade nya beat em ups imponera grafiskt...


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Trodde aldrig jag skulle säga det, men det känns nästan som det är för mycket saker i bakgrunden, och att den är för detaljerad.. Men det kanske fungerar bättre när man ser allt i rörelse

Medlem
Skrivet av yonaz:

Förr i tiden brukade nya beat em ups imponera grafiskt...

Lämna fokus på grafiken åt Dead or Alive och annat ytligt tjafs.

Världens djupaste fightingspelsserie står på egna ben. Det skulle kunna ha wireframegrafik utan att det skulle bli ett sämre spel.

Medlem

^-- Älskar hur folk enbart säger att det är världens djupaste fighting spel bara för att ett par som är riktigt bra på det säger det.
Main stream ftw!

Medlem

Det är inte bara "ett par". I stort sett all spelpress håller med, samt att serien alltid haft total dominans bland arkadfighterserna i länder där man spelar seriöst. (motsv. tex. CS-scenen här i norden)

Jag förstår inte riktigt ditt argument, för att avgöra hur djupt ett spel är kräver ju att man verkligen sätter sig in i det? Att du själv föredrar "mainstream" eller mera casual fighting ändrar väl inte på VF-seriens kvaliteter...

Medlem

"Bjäbb bjäbb jag vill ha radioaktivt glödande träd och studsande bröst!"

Hoppas bara PS3 behåller bakåtkompabiliteten för spelkontroller. Arkadstick för fightingspel är lika självklart som mus och tangentbord för FPS.

Medlem
Skrivet av Darkseed:

"Bjäbb bjäbb jag vill ha radioaktivt glödande träd och studsande bröst!"

Är aldrig fel med radioaktivt glödande träd och studsande tuttar. Aldrig.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Det är inte bara "ett par". I stort sett all spelpress håller med, samt att serien alltid haft total dominans bland arkadfighterserna i länder där man spelar seriöst. (motsv. tex. CS-scenen här i norden)

Jag förstår inte riktigt ditt argument, för att avgöra hur djupt ett spel är kräver ju att man verkligen sätter sig in i det? Att du själv föredrar "mainstream" eller mera casual fighting ändrar väl inte på VF-seriens kvaliteter...

Kan du snälla säga vad som pekar mot just detta? För dom mesta tävlingar vad det gäller arcade fighters och fighters vanligtvis är oftast 2d, som t ex Street fighter och guilty gear för att nämna några.

ja, det är exakt det jag säger. För att avgöra om ett spel har djup måste man sätta sig in i det för att få någon erfarenhet av det. Som med allt annat här i världen.

VF är verkligen mainstream, efterrsom ALLA verkar veta att det är det djupaste fighting spelet utan att ens ha testat det eller ens sett en tävling. Konstigt det där.

Medlem

Vad som pekar mot det? Personligen har jag bildat mig åsikten då jag följt spelserien sedan VF2, genom rökiga arkadhallar i Osaka då jag bodde i Japan till små skärmytslingar med folk som spelar på elitnivå här i Sverige. Inte för att jag själv röjt större framgångar, men jag anser mig ändå ha fått en ganska god bild av både VF-serien och andra 3D-fighters.
Spelet må inte vara perfekt, men jämfört med andra spel med kontringsfönster på 30 frames, mashingkombos och trams så är det ljusår före rent speltekniskt.

Din definition av mainstream är lite skum, menar du att det är nån slags hype som alla grundlöst går på, och att denna hype har hållit i sig i de 13 år spelserien har funnits? Jag skulle vilja påstå att det är väl beprövat från många håll.

Till skillnad från dig har jag fått uppfattningen att här i Sverige anses Tekken-serien vara det enda folk lägger något värde i, möjligtvis med undantag för det senaste DoA-spelet där man kan dregla lite över pinuppor med den senaste grafiken.

Jag förstår din skepticism till att VF prisas överallt då det helt enkelt inte fått ngt fotfäste att tala om här.
Det är kanske inte det lättaste att hoppa in i med polarna en kväll på sin hemmakonsol. Men där det verkligen är stort, i Japan och Korea, är också dubbla VS-arkadmaskiner vardagsmat och det är ju lite annan kultur än här där man på sin höjd hittar sånt på ett nöjesfält. Där hittar du också de feta tävlingarna.

2D-fighters som du snackar om spelar i en helt annan division, men du har rätt i att Street Fighter och Guilty Gear hör till de stora, speciellt SF3:Third Strike är vanligt att man spelar på proffsnivå.

Inaktiv

Hej. Jag är väll något av en profil inom VF Sverige (gud var evigheter sen man var på fragzone) så jag antar att jag får hoppa in här T_T

Att säga att VF är mainsteam i väst är lite fjantigt. Visst, jag förstår var du menar med att alla tar för givet att det har mest djup för att andra säger det, men VF är verkligen inte mainstream. Vi har en mycket liten scene jämfört med spel som Tekken osv i Sverige och i USA så är det allting ifrån 2d till DOA som spelas. Fan, t.o.m MK som är galet broke.

I Japan så är dock VF störst och har varit länge. Iom du inte verkar vilja tro på saker lätt så kan du se på http://www.arcadiamagazine.com/ (se listan till höger). Tekken 5: DR höll sig länge men nu har VF5 ver A gått om. Mest populära arkadspelet är Gundam SEED vs. Z.A.F.T.II som är i en helt egen klass. Det spelet är på en annan nivå dock (2 vs 2 spelar action osv) och kan inte riktigt anses som en fighter. VF5 är inte riktigt klart ännu imo och är i ver A. Kommer nog komma en till stor version före konsollreleasen som blir i mars.

Problemet med att avgöra djup är någonting jag inte ens vill gå in på för det är tråkigt att argumentera med sådanna som inte vet bättre. Det är inte meningen att vara nedlåtande så förlåt att jag förmodligen tolkas som sådan. För 2 eller kanske 1 år sen hade jag hoppat av glädje för att argumentera för min sak men orkar inte med sånt här längre. Alla som är seriösa med fightingspel hänger på bitterharmony.com som är Sveriges fightingspels community.

Lite saker avslutningsvis:

http://www.hk-vf.net/tv/index.html <---- Här finns enormt många VF5 matcher att streama. Ni kan också söka på Youtube. Otenami 5 var någon dag sen och flesta i VF communties sitter och väntar på fler filmer ^___^

Här är ett fun klipp ifrån Otenami med Saraman Wolf som äger sönder Aatan Aoi: ttp://www.dvine909.com/SaramanvsAatan.wmv

http://oguo.campus.luth.se/ <--- För de som verkligen bryr sig och vill läsa upp sig på om VF. Detta är svenska / nordiska hemsidan kan man säga. Finns ton av klipp ifrån VF4 / FT och alla större turneringar som varit.

http://www.bitterharmony.com/forum/viewforum.php?f=5&sid=3a91... <---- Bitterharmony's VF sektion. Ifall du Drunken_Money_boxer har någon fråga (eller någon annan) om VF så ställ den där så kommer jag eller någon annan försöka svara. Även sådanna frågor som om "speldjup" men läs gärna igenom Oggy's sida först så du förstår något om basics ^___^

www.virtuafighter.com (VFDC) är väll typ en form av huvudsida men de är enormt elaka mot nytillkomna. Vår community är som sagt inte så stor men vi är snell hest och svarar på alla möjliga frågor och poster och har många gatherings om året där vi samlas och spelar. Ifall ni inte varit på en vf gathering så har ni inte börjat spela VF ännu.

Vi är ett antal personer på irc med ifall någon vill prata direkt;

Quakenet > #vfse (vf barnen)
Quakenet > #bitterharmony (Bitterharmony forumets irc kanal)

Ni är välkommna att droppa in.

1
Skriv svar