Dark Messiah of Might and Magic

Robot
Dark Messiah of Might and Magic

Jag spenderade största delen av våren framför datorn spelandes The Elder Scrolls IV: Oblivion. Huvudstoryn är sedan länge genomspelad men ibland händer det att jag laddar upp spelet för att testa nya modifikationer eller i brist på andra nöjen.


Medlem
Fantasy-krig i Dark Messiah - vi har testat

"Det som skiljer en aning är att du får erfarenhetspoäng för varje dräpt fiende"

Uhm, om jag inte misstar mig så får man skillpoints genom att utföra objectives, inte för att masslakta..

Det kändes då så när jag spelade...

FML
Medlem

"Jag tror många av problemen som rapporterats går att undvika med uppdaterade drivrutiner för grafikkort och ljudkort och en allmänt frisk och någorlunda ny dator."

Varför säger folk alltid det? Att uppdatera grafikkortet och ljudkortets drivrutiner. Det är amatörsnack enligt mig. Så länge du inte ha drivrutiner från 1998 så är du nog säker och är tillräckligt uppdaterat. Skulle du ha drivrutiner som är gamla så betyder det att du inte har uppdaterat dem sedan du fick din dator, vilket även betyder att din dator är förmodligen för gammal. Och då ligger problemet i att datorn är för slö. De är ju knappt någon skillnad i de drivrutinera som släpps nuförtiden, så problemmet ligger sällan(aldrig?) i för gamla drivrutiner.

Medlem

"Om det är dåligt optimerat eller bara den enkla anledningen att det är ett nytt spel kan jag inte svara på."

Jag kan svara på det åt dig och det beror inte på att det är nytt.

Jag köpte det dagen det kom och jag gillar det men det ar ju seriösa optimerings problem, för en stor majoritet, har aldrig krachat för mig, men man kunde ju väntat sig ett ganska mycket bättre flyt för ett spel, som är, inte direkt next genom man säger så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Lurid:

"Det som skiljer en aning är att du får erfarenhetspoäng för varje dräpt fiende"

Uhm, om jag inte misstar mig så får man skillpoints genom att utföra objectives, inte för att masslakta..

Det kändes då så när jag spelade...

Du kan ha rätt. Jag var förmodligen för ivrig i mitt slaktande för att notera för vad jag fick points för

Skribent
Skrivet av Hipshot:

"Om det är dåligt optimerat eller bara den enkla anledningen att det är ett nytt spel kan jag inte svara på."

Jag kan svara på det åt dig och det beror inte på att det är nytt.

Jag köpte det dagen det kom och jag gillar det men det ar ju seriösa optimerings problem, för en stor majoritet, har aldrig krachat för mig, men man kunde ju väntat sig ett ganska mycket bättre flyt för ett spel, som är, inte direkt next genom man säger så.

Jag har inte varit med om låga FPS med min dator, men då är den inköpt för en månad sen ungefär och då förväntar jag mig att nya spel ska flyta på, annars skulle jag bli ekonomiskt deprimerad och min dator få mindrevärdeskomplex

Det enda som jag kan klaga på är ganska långa laddtider, men jag har samma "problem" med Half-Life 2.

Medlem

Jag har inte stött på några problem med spelet på min dator. Min bror har dock stött på lite krasher på hans dator. Verkar som att man klarar sig ifall man har 2gb ram av någon konstig anledning eller så är det bara jag som har tur


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem
Skrivet av zolidznake:

drivrutiner

...för att inte nämna alla de gånger som man (i varje fall jag) har löst grafiska problem i nya spel genom att ta bort de senaste drivrutinerna och ersätta dem med några som är ett par månader äldre.

Skribent
Skrivet av zolidznake:

"Jag tror många av problemen som rapporterats går att undvika med uppdaterade drivrutiner för grafikkort och ljudkort och en allmänt frisk och någorlunda ny dator."

Varför säger folk alltid det? Att uppdatera grafikkortet och ljudkortets drivrutiner. Det är amatörsnack enligt mig. Så länge du inte ha drivrutiner från 1998 så är du nog säker och är tillräckligt uppdaterat. Skulle du ha drivrutiner som är gamla så betyder det att du inte har uppdaterat dem sedan du fick din dator, vilket även betyder att din dator är förmodligen för gammal. Och då ligger problemet i att datorn är för slö. De är ju knappt någon skillnad i de drivrutinera som släpps nuförtiden, så problemmet ligger sällan(aldrig?) i för gamla drivrutiner.

Det finns spel, ska inte säga att dom är många, som knappt går att köra på äldre drivrutiner, äldre som i några versionnummer gamla. Kolla till exempel i ändringsloggarna för ATI:s drivare.

Forgotten Battles är ett bra exempel, men där är det snarare tvärtom. där har dom nyare drivrutinerna sabbat vattentexturer och annat.

Medlem

Dem som har problem skall sätta texture på medium och allt annat efter smak. High texture kräver minst 512mb hellst 1gb grafik minne om jag inte minns fel.

Spelet i sig är hellt lysande för min smak. Inte ofta jag haft så roligt med rpg spel. Notera oxå inga crashar för mig, allt funka felfritt med texture på medium och allt annat på fullt.

* High tecxture funka fint i början men när man kommer till slottet så börjar det hacka som fasen om man inte sätter ner texture på medium.

Fin review förresten.

Inaktiv

håller inte med dig där zolid, dom släpper uppdateringar så ofta endast för att fjäska för sina kunder?

kommer ihåg tex vad utvecklarna för Galactic Civilization skrev "update your drivers, we are not even close to kidding, DO IT" eller något liknande, dom var ganska så aggressiva och noga med att meddela folk detta istället för att forumet spammas med en massa skit om att spelet är kasst osv..

uppdateringar har för mig iaf löst många problem

Medlem

fin recension, fint spel. helt fast i det just nu trots att spelet hackar som fan ibland. förhoppnings vis är det dåligt optimerat och det kommer en patch som fixar det eller så är min mäktiga dator inte lika mäktig längre


signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Medlem

Det är ett bra spel, men inget revolutionerande som du sa. Folk som vill slakta ska ju köpa det här

Gillar Xana i spelet asså, så :heart:


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av 3degs:

Dem som har problem skall sätta texture på medium och allt annat efter smak. High texture kräver minst 512mb hellst 1gb grafik minne om jag inte minns fel.

Spelet i sig är hellt lysande för min smak. Inte ofta jag haft så roligt med rpg spel. Notera oxå inga crashar för mig, allt funka felfritt med texture på medium och allt annat på fullt.

* High tecxture funka fint i början men när man kommer till slottet så börjar det hacka som fasen om man inte sätter ner texture på medium.

Fin review förresten.

Jag måste tillägga att jag så klart även får det att flyta mycket bra med medium på texturerna och att det faktiskt är det enda som direkt påverkar, allt annat kan vara lite vad man vill. Hurvida det är rimmligt att texturer av denna kvaliten kräver 1GB i grafikminne är ju en annan fråga, tycker som sagt det är lite dålig optimering...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

zolidznake: amatörsnack ?

...du bör för ditt eget bästa köra med så nya drivrutiner som möjligt (så du får ut all kraft möjlig samt mer stabilt).
de lägger in mer stöd för enstaka spel samt fixar vissa buggar som har med just drivrutinerna att göra.
när GRAW kom ut och jag skulle köra det trodde jag inte det var sant så låg fps jag hade. installerade nyaste drivrutinerna för mitt grafikkort, och helt plötsligt hade jag lätt 2-3x ökat min fps.

skoj singleplayer. mutliplayer här görs sig bäst med polare. för mkt "solo-spelare" på servrarna har jag märkt. ingen som healar osv.., inget teamplay alls.

Inaktiv

Är som sagt dessa problem i början med SOURCE spelen.
Cache-lagg... samma hade HL2, SinEpisodes. fast inte lika mkt.
så varför det "laggar" så mkt beror på cache-lagg.

hoppas att de släpper en patch snarast.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Redaktör
Skrivet av cabante:

när GRAW kom ut och jag skulle köra det trodde jag inte det var sant så låg fps jag hade. installerade nyaste drivrutinerna för mitt grafikkort, och helt plötsligt hade jag lätt 2-3x ökat min fps.

Samma visa för mig - var ibland snudd på ospelbart. Testade alla drivrutiner jag kunde hitta, ingen skillnad.

Beträffande Source-motorn var svaret på hack och låg fps i HL2 mer minne, 1 GB istället för 0,5 var natt och dag.


signatur
Medlem
Skrivet av zolidznake:

"Jag tror många av problemen som rapporterats går att undvika med uppdaterade drivrutiner för grafikkort och ljudkort och en allmänt frisk och någorlunda ny dator."

Varför säger folk alltid det? Att uppdatera grafikkortet och ljudkortets drivrutiner. Det är amatörsnack enligt mig. Så länge du inte ha drivrutiner från 1998 så är du nog säker och är tillräckligt uppdaterat. Skulle du ha drivrutiner som är gamla så betyder det att du inte har uppdaterat dem sedan du fick din dator, vilket även betyder att din dator är förmodligen för gammal. Och då ligger problemet i att datorn är för slö. De är ju knappt någon skillnad i de drivrutinera som släpps nuförtiden, så problemmet ligger sällan(aldrig?) i för gamla drivrutiner.

Tycker det du säger låter som amatör snack.. Drivrutiner kan göra stor skillnad. Men du kanske förväntar dig att från ha 20fps till 120 fps. Och den skillnaden får du bara med ny hårdvara. Men drivrutiner kan fixa så spel inte hackar, buggar, m.m. Speciellt kan nya drivisar få ett spel att funka utseende mässigt som det ska, många nya spel funkar inte alls eller väldigt dåligt med gamla drivisar. Ta t.ex BF2142, utan senaste directX så funkade det inte alls.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Inaktiv

Japp, alla spel kräver drivrutiner.
En del spel kräver de allra senaste DirectX, Catalyst, Forceware.
För att de överhuvudtaget skall gå igång.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Inaktiv

Älskar detta spel. Även fast det är väldigt buggigt.

Medlem

Vad är den här "Creative presenterar: Bra ljud"-utmärkelsen?
Aldrig sett den tidigare och sidan den länkar till förklarar inte heller.
Är det spel som stödjer Creative's ljud, eftersom det blivit sponsrat av Creative?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv

Att spelets dåliga flyt beror på dålig optimering är ganska uppenbart.
Spelet är bara marginellt snyggare än Half-Life 2, som flyter perfekt nästan oavsett vilken dator man har. Ren lathet.

Sen är det lite lustigt att den tidiga demoversionen flöt betydligt bättre för mig än den slutgiltiga versionen.

Medlem

Flöt riktigt bra för mig (Rigg i profil), är väl olika för olika.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Bab
Medlem
Skrivet av zolidznake:

"Jag tror många av problemen som rapporterats går att undvika med uppdaterade drivrutiner för grafikkort och ljudkort och en allmänt frisk och någorlunda ny dator."

Varför säger folk alltid det? Att uppdatera grafikkortet och ljudkortets drivrutiner. Det är amatörsnack enligt mig. Så länge du inte ha drivrutiner från 1998 så är du nog säker och är tillräckligt uppdaterat. Skulle du ha drivrutiner som är gamla så betyder det att du inte har uppdaterat dem sedan du fick din dator, vilket även betyder att din dator är förmodligen för gammal. Och då ligger problemet i att datorn är för slö. De är ju knappt någon skillnad i de drivrutinera som släpps nuförtiden, så problemmet ligger sällan(aldrig?) i för gamla drivrutiner.

Gamla drivrutiner är OFTA ett STORT problem. Jag brukar hjälpa till i community support för ett kanske lite mindre kännt onlinespel och säkert 90% av problemen folk har är drivrutinsrelaterade. Folk som inte får spel att starta eller om det krashar så beror det absolut oftast på gamla drivare (eller att folk inte har en dator som uppfyller minimi-kraven).

Man bör alltid se till att köra de senaste drivrutinerna. Enda undantaget kan vara om det visar sig finnas buggar i senaste versionerna och då väljer man den näst nyaste istället.

Varje gång man byter drivrutiner bör man dessutom rensa bord dom gamla ordentligt med t.ex. DriverCleaner Pro (http://www.drivercleaner.net/)

Om det är nått som är amatörmässigt så är det att inte se till att hålla sitt system up-to-date.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem

Läste eller hörde på en netcast någonstans om att en av anledningarna till att det flyter så dåligt på en del maskiner är att det beror på kopieringsskyddet. Tror det var Games For Windows-netcasten där de pratade om att utvecklaren/utgivaren skickade ett oskyddat exemplar.

Men eftersom jag inte har någon mer konkret källa så får man ta det jag säger här med en nypa salt. Dock så har några löst en del av prestandaproblemen genom att använda .exe-filen från demot i fullversionen, och på så vis inte blanda in något kopieringsskydd.

Medlem

Jag kör det utan problem i 1024x768, med mitt geforce 6600 , och 2 gigabyte ram iofs. Allt i menyerna är max, enda jag inte har på e FSAA, men har 8x ani filter.

evh
Medlem

Jag va tvungen att dra ner på vissa saker för få det att flyta. Helt klart värt pengarna var det iaf. Finns inget roligare spel om man vill kapa lemmar med svärd


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Inaktiv
Skrivet av HYBRiS:

Vad är den här "Creative presenterar: Bra ljud"-utmärkelsen?
Aldrig sett den tidigare och sidan den länkar till förklarar inte heller.
Är det spel som stödjer Creative's ljud, eftersom det blivit sponsrat av Creative?

http://www.fz.se/artiklar/img/ljudmedalj.gif

Det är en sak som FZ är tvungna att ha för att de har fått en massa ljudkort till deras tävling.


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Har kört igenom singleplayer nu, flöt på riktigt bra sålänge jag inte hade högsta texture size (hårddisken löpte amok). Men det blev en del krashar...roade mig under laddningstiderna då jag starta om spelet med att räkna krashar. Tog 28 krashar innan jag kom igenom hela spelet. Lite irriterande då man räknar med att en köpt produkt ska fungera åtmindstone någorlunda felfritt. Men bortsett från det så var det riktigt skoj och skulle varmt rekommendera andra att köpa det också så fort de släppt nån patch eller två så ni slipper stirra er less på loadingscreens

Medlem

Va ju riktigt bra att folk tyckte att det var bra. Med tanke på ign, gamespot, och den tredje recensenten som jag inte kommer ihåg namnet på recensioner.:up:


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

12
Skriv svar