Fantastiskt avslappnande musik

Medlem
Fantastiskt avslappnande musik

Jag nog alltid varit lite petig när det gäller musik, oftast är det kanske bara en enda låt som jag tycker är bra ur ett bands diskografi. Och det varierar stort mellan musikgenrer där instrumentalt ligger högst upp, för mig ska musik uppväcka känslor på grund av ljudet, inte texten. Och 'bandet' som träffar alla rätt på de flesta sätten men dessutom är enormt avslappnande är Boards of Canada. Musikenstilen är enligt wikipedia: Ambient, Downtempo, Psychedelic, Experimental, IDM och Trip Hop.

Tveksam om jag ens tycker att någon av deras låtar är dåliga, snarare kräver vissa att man är på ett speciellt humör. Men ändå har jag några favoritlåtar som jag tänkte dela med mig, så ni själva får bestämma (klockrent att programmera till förresten):

Noteringar: den andra (Dayvan Cowboy) är den enda officiella videon BoC gjort, de andra är av fans. Den fjärde är jag inte helt säker om det verkligen är en BoC, men har en liknande stil och är underbar.

<object width="530" height="370"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/p/82815653FAC022D6"></param><embed src="http://www.youtube.com/p/82815653FAC022D6" type="application/x-shockwave-flash" width="530" height="370"></embed></object>

Gillar ni detta så måste ni skaffa skivorna, att spela upp låtarna i så låg kvalité är nästan förolämpande.

Jag hoppas verkligen på att de släpper alla deras tidigare skivor i en release som inkluderar deras tidigaste skivor också (som knappt cirkulerades), då det ryktats om det.

#blogg

Medlem
Fantastiskt avslappnande musik

Har lyssnat på dem ett tag nu, de är riktigt sköna att lyssna på när man vill bort från all den hårda musiken. Så kan man bara sitta där i datorstolen,luta sig bakåt och nästan somna. Skit goa är de!

Medlem

Lyssna på Brian Enos ambient-plattor, framför allt Music for airports och Music for films. Där har du grunden för all ambient, och är i ärlighetens namn bra mycket bättre än Boards of Canada.

Medlem

Ska kolla in det, tack för tipset!

1
Skriv svar