Nintendo släpper Wii-konsol med dvd-spelare

Robot
Nintendo släpper Wii-konsol med dvd-spelare
Medlem
Nintendo släpper Wii-konsol med dvd-spelare

Första missen av Nintendo.

d0e
Medlem
Inaktiv

Måste säga att detta inte lär öka intresset särskilt mycket eftersom både Microsoft och Sony kommer att ha stöd för HD-film så känns detta lite onödigt. Köper man Wii så är det knappast för någon filmfunktion, snarare för dess kontroll och spel.


signatur

FZ - Sveriges bästa spelsida

Medlem

Hade iofs inte varit fel med DVD-spelare i den heller.

Skrivet av RozZy:

Första missen av Nintendo.

Varför skulle detta vara en miss?

Medlem

Tycker det är ganska smart att skita i dvd-spelaren, som de säger så får man en dvd-spelare för en spottstyvel idag. Då kan de gott låta oss stå för den kostnade själva och skita i det i Wii:n. Visst är det skönt med allt inbyggt i en och samma maskin, men det är ju en kostnad för Nintendo, en kostnad de kan slippa utan att nästan någon kommer klaga eller bry sig.


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Jag skulle tyckt det vore rätt skönt med DVD i den, även om den skulle suga. Men, men.

Medlem

Dåligt om man ska behöva flera skivor för stora spel.. och vafan, dvd är knappast något speciellt nu mer, det är snarare standard.

Medlem
Skrivet av kraket:

Måste säga att detta inte lär öka intresset särskilt mycket eftersom både Microsoft och Sony kommer att ha stöd för HD-film så känns detta lite onödigt. Köper man Wii så är det knappast för någon filmfunktion, snarare för dess kontroll och spel.

Om inte jag misstar mig så har väl ändå inte Wii något HD stöd i sig så detta spelar ju mindre roll i detta läget...


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Inaktiv

Spelar absolut ingen roll i dagens läge. Åker man till någon av de stora elektronikkedjorna eller om man checkar hos de vanliga internetbutikern så får man en dvd-spelare för 2-300 kr utan problem. Stationär alltså, inte till datorn.

Bättre då att skita i det till en konsoll då det bara blir en onödig extra kostnad.

Skrivet av Cedric:

Dåligt om man ska behöva flera skivor för stora spel..

Finns det någon info om hur mycket wii-skivorna kommer rymma?
"12 cm Wii optical disc" är det enda som står på wikipedia. Inga mini-skivor som skvallrar om lägre lagringskapacitet än en vanlig DVD...

Medlem

De gjorde precis samma sak med GC. Philips gjorde DVD-spelar-versionen, antar att de fixar det till Wii med.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Jag hade vart ok med det om priset på konsolen skulle ha sänkts, men det tror jag inte att det kommer att göra.
Då känns det här mer som nåt dom gjort för att öka sin vinstmarginal på varje såld konsol, vilket jag såklart har full förståelse för, dom driver ju trots allt ett företag.

Det jag stör mig mest på är att alla är så ok med det, är det bara för att det är nintendo som ingen bryr sig?
Bara för att det finns stationära DVD spelare så behöver dom inte ha den funktionen i sin konsol?
Hade det vart någon nackdel för oss om dom hade haft kvar DVD spelar funktionen?

Skrivet av AgamemnoN:

Jag hade vart ok...

Nyheten var ju trots allt att de släpper en version med dvd-spelare, inte att de har cuttat dvd-stödet från standardkonsollen. Det senare har varit känt en tid...;)

Skrivet av AgamemnoN:

Hade det vart någon nackdel för oss om dom hade haft kvar DVD spelar funktionen?

Om Nintendo har för taskiga vinstmarginaler så kommer det väl ändå drabba konsumenterna i slutändan?

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Cedric:

Dåligt om man ska behöva flera skivor för stora spel..

Finns det någon info om hur mycket wii-skivorna kommer rymma?
"12 cm Wii optical disc" är det enda som står på wikipedia. Inga mini-skivor som skvallrar om lägre lagringskapacitet än en vanlig DVD...

Det är helt vanliga DVD-skivor, vad jag vet. Dual-layered, om jag minns rätt. Jag tror det bara är filmer som är låst, för att det kostar en extra licensslant eller dylikt. Jag är inte alltför insatt tyvärr så jag kan ju ha fel.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av AgamemnoN:

Jag hade vart ok...

Nyheten var ju trots allt att de släpper en version med dvd-spelare, inte att de har cuttat dvd-stödet från standardkonsollen. Det senare har varit känt en tid...;)

Skrivet av AgamemnoN:

Hade det vart någon nackdel för oss om dom hade haft kvar DVD spelar funktionen?

Om Nintendo har för taskiga vinstmarginaler så kommer det väl ändå drabba konsumenterna i slutändan?

Eller, om Wii kostat 200 kr mer hade det varit en nackdel, ja.


signatur

yolo

Medlem

Saken är den att Nintendo måste betala en viss licensavgift om de lägger in möjligheter att spela upp DVD-filmer i sin konsol.

Det är till exempel därför det inte finns några gratis DVD-spelarmjukvara till PC utan man måste köpa det (eller få med till grafikkortet vilket nog är vanligast).

(Nej DSCALER 5 har inte alla funktioner så de kan därför kringå licenskostnaden)

Även om det inte är några speciellt stora summor så är det ytterligare en kostnad som är ganska ondödig.

Å andra sidan kanske det är intressant för många barnfamiljer att på en och samma gång ge ungarna en dvd till rummet?

Det som är helt rätt är att de inte släpper två versioner i Europa, det förvirrar bara köparna..

Inaktiv

Orka med dvd spelare, när man får en bra som klarar allt ändå för 499:-. Men en wii skall man ha ändå


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

finns ju ingen mening att kunna se film på en konsol. då blir det ju inte regionsfritt . för varken xbox...xbox360... ps2... eller ps3 är väl regionsfri när det gäller att kunna se på film ?

och att se film på en konsol är ju kass ändå. vela med gamepad för att hoppa mellan scener och så.
film ska ju köras på en bra regionsfri dvd spelare med fjärrkontroll.

Medlem

"film ska ju köras på en bra regionsfri dvd spelare med fjärrkontroll."

Det där stämmer väll inte fullt ut, visst är det lätt att navigera i en riktigt dvd-spelare med tillhörande fjärr (beror ju också på pris). Men om vi tar t.ex xbmc i xboxen så är den mycket lätt att styra en dvd-film med, eftersom det finns massor av olika mjukvaror att välja mellan. Nu menar jag en moddad alltså!

Sedan om nu Wii skulle ha dvd-funktionen så skulle det rätt säkert vara betydligt lättare mot dem flesta dvd-spelarna pga "pek-kontrollen" och andra simpla funktioner.

Medlem

Bra att dom skippar DVD, nästan alla har en DVD-spelare ändå så? Här hemma har jag redan PS2, Xbox samt en DVD-spelare. Enough!


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Inaktiv
Skrivet av Grimmy-:

Saken är den att Nintendo måste betala en viss licensavgift om de lägger in möjligheter att spela upp DVD-filmer i sin konsol.

Det är till exempel därför det inte finns några gratis DVD-spelarmjukvara till PC utan man måste köpa det (eller få med till grafikkortet vilket nog är vanligast).

(Nej DSCALER 5 har inte alla funktioner så de kan därför kringå licenskostnaden)

Även om det inte är några speciellt stora summor så är det ytterligare en kostnad som är ganska ondödig.

Å andra sidan kanske det är intressant för många barnfamiljer att på en och samma gång ge ungarna en dvd till rummet?

Det som är helt rätt är att de inte släpper två versioner i Europa, det förvirrar bara köparna..

vlc är gratis...

1
Skriv svar