Fildelande studenter kopplas ner

Robot
Medlem
Fildelande studenter kopplas ner

Jag vet att det är fel att fildela, men sen NÄR så har amerikanska företag rätt att kolla till vad folk i svergie gör? Håll er till eran egen regering, detta sköter vi själva.

Sedan så tycker jag det är lite roligt att över hundra studenter gjorde det


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Men, dom har ju skrivit på ett avtal, där det står klart och tydligt att dom inte får dela upphovsrättsskyddat material.

Men om dom sen skiter i det dom skrivit under och laddar ner ändå, då får dom väl för f@n skylla sig själva?
Eller är dom helt dumma i huvudet eller?

Sånt här skadar ju inte bara Upphosrättslagen och annat trams, utan det skamfilar ju även skolan.

Detta kan bli ett problem för skolans anseende och tänk om dom råkar ut för rättsliga åtgärder tack vare studenterna?

Otacksamt från studenterna är det iallafall.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

det hade väl varit bättre om man i så fall hade agerat, genom avstängning, först efter att studenten faktiskt blivit fälld i en svensk domstol? jag menar, bara för att jag säger att du har fildelat, så betyder väl inte det att jag har rätt, i varje fall om jag inte kan bevisa det. och hur ska jag göra det utan att båda sidor får uttala sig? bara för att jag här kan bytas ut till valfri antipiratorganisation och du till valfri student blir det väl ingen skillnad. eller? uppenbarligen blir det det. tragiskt.

jag lyssnade på p3 idag, där de hade ett reportage kring detta, och det verkade inte direkt som om universiteten ens kollade upp fakta innan de stängde av någon. vilket är knepigt.

om man däremot ertappas med handen i kakburken, så är det väl ingen snack om saken. om avtalet säger att du inte får göra så, och du ändå gjort det alltså. det verkade ju några av studenterna ha problem att förstå. jag antar att alla är inte skapta för studier på högre nivå


signatur
Medlem

löjligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

sverige är nu mera under usa`s lag och styrs av George W Bush
och hans kompisar

Medlem

USA tar över världen mer och mer


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Medlem

Jo jag håller med om att detta hade kunnat sköts på ett bättre sätt..

Men betänk er framtiden..
Året är 2168, och DC version 162.5 BETA körs aktivt ute på etern.
En n00b får inte igång DC.
Klippa och klistra ifrån DC's support forum..

"Plz can any1 h3lp me? When Aj try to run DC l33t I get the following error =
"Windows cannot run the desired application, the Government of the United States wont let you"
"Plz help me plz plz plzplzplz, I wonna dl WarCraft 52 it pwnz0rz!"


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Inaktiv
Skrivet av Katana:

USA är som EA :/

kanske är EA som är usa man kan aldrig veta

Medlem

Frågan är väl hur amerikanska intresseorganisationer kan veta att studenter i Växsjö har fildelat och vad de har fildelat? Så länge inget är bevisat så tycker inte jag att de har någon rätt att stänga av elever.

Och varför skulle skolan råka ut för rättsliga åtgärder? De har inte brutit mot någon lag.


signatur

Burn in the light.

Inaktiv

Det hela handlar inte om brott mot skolans IT-avtal: Har dessa studenter gjort ett brott mot det avtalet är en stängning på sin plats. Sen kan vi ju diskutera innehållet i avtalet.

Vad jag blir arg över är dels att amerikanska företag springer runt och leker polis och dels att Växjö har stängt av studenterna utan vidare utredning. Enligt tidningarna så har det inte kommit någon överklagan, men det gör ingen skillnad.

Oskyldig tills dess att motsatsen bevistats någon?

Medlem
Skrivet av [Molotov:

"]löjligt

wörd!

OffTopic: quote funkar inte ?


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av [NympH:

"]

Skrivet av [Molotov:

"]löjligt

wörd!

OffTopic: quote funkar inte ?

OffT: Kan vara pga. [Molotov]'s namn (han har inkluderat '[' och ']' i sitt namn. Jag är dock inte säker.

Medlem

Nästa gång USA går ut i krig så kommer vi att följa dem och kämpa för deras olja

Medlem

Hahaha jo jag hörde det där, helt rätt stäng av dom bara dom får skylla sig själva och ska va nöjda att det inte blev rättsliga påföljder.

Medlem

USA sa ju till oss att vi skulle ta fast de som hade hand om pirate bay, dessutom hotade de med sanktioner om jag inte minns fel.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av klossen:

USA sa ju till oss att vi skulle ta fast de som hade hand om pirate bay, dessutom hotade de med sanktioner om jag inte minns fel.

Och vi vet ju alla hur det gick.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av klossen:

USA sa ju till oss att vi skulle ta fast de som hade hand om pirate bay, dessutom hotade de med sanktioner om jag inte minns fel.

Och vi vet ju alla hur det gick.

Sweden - The Bitches of U.S.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Snarare hela världen The Bitches of U.S, finns få länder som går emot usa. Och dom blir ju som sagt deras fiender...

Medlem

Tycker det är bra att de stängs av. De bryter mot IT avtalet och då får de ta konsekvenserna.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv
Skrivet av Katana:

USA är som EA :/

hahahahahah den var bra hahahaha:D

Medlem
Skrivet av leper:

det hade väl varit bättre om man i så fall hade agerat, genom avstängning, först efter att studenten faktiskt blivit fälld i en svensk domstol? jag menar, bara för att jag säger att du har fildelat, så betyder väl inte det att jag har rätt, i varje fall om jag inte kan bevisa det. och hur ska jag göra det utan att båda sidor får uttala sig? bara för att jag här kan bytas ut till valfri antipiratorganisation och du till valfri student blir det väl ingen skillnad. eller? uppenbarligen blir det det. tragiskt.

jag lyssnade på p3 idag, där de hade ett reportage kring detta, och det verkade inte direkt som om universiteten ens kollade upp fakta innan de stängde av någon. vilket är knepigt.

Att vänta på domstol är inte rimligt och det krävs inget geni för att förstå det. Jämför det här med ISPs som stänger av/begränsar folks uppkopplingar då de sprider virus eller håller på med olagliga aktiviteter som någon ertappat och kontaktat deras abuse-avdelning. Om bevisen är rimliga är det ISPn som bestämmer om de stänger av dig eller ej. I detta fall handlar det om studenter som fildelat vilket knappast är ett sällsynt fenomen, det tillsammans med universitetets status har lett till resultatet.

Det handlar om sunt förnuft vilket är mer och mer en bristvara.

nj
Medlem
Skrivet av redruM:

Frågan är väl hur amerikanska intresseorganisationer kan veta att studenter i Växsjö har fildelat och vad de har fildelat? Så länge inget är bevisat så tycker inte jag att de har någon rätt att stänga av elever.

Och varför skulle skolan råka ut för rättsliga åtgärder? De har inte brutit mot någon lag.

Tja, som det fungerar här i Luleå med studentuppkopplingen så blir man tilldelad en fast IP-adress som är knuten till porten i lägenheten.
För att sedan citera en bit av vad man godkänner när man skriver på kontraktet för att få tillgång till uppkopplingen; Att ansvara för all nätverkstrafik från min inkoppling på LCnet, så mao är man ytterst ansvarig för all trafik som sker till och från sin IP-adress.
Får då högskolan/universitetet in anmälningar om att upphovsrättsskyddat material har fildelats från ett IP-nummer som tillhör dem så går det väldigt enkelt att kontrollera vem det IP-nummret tillhör.
Vet att man här blir avstängd i först 7 dagar om man gör något som bryter mot reglerna (vilket då fildelning av upphovsrättsskyddat material är), fortsätter man ändå efter en avstängning och blir upptäckt så kan man bli dragen inför disciplinnämnden och avstängd från studierna.

MFC
Medlem

Våra lärare förordade piratkopiering då skolan inte hade pengar för licenserna och garanterat inte studenterna heller.. ni kan bara gissa vilken skola det var.. ja just det, Växjö Universitet!

Jag tycker inte man ska göra något förrän man har egna slutsatser för att det är så som någon påstår.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av redruM:

Frågan är väl hur amerikanska intresseorganisationer kan veta att studenter i Växsjö har fildelat och vad de har fildelat? Så länge inget är bevisat så tycker inte jag att de har någon rätt att stänga av elever.

Och varför skulle skolan råka ut för rättsliga åtgärder? De har inte brutit mot någon lag.

Tja, som det fungerar här i Luleå med studentuppkopplingen så blir man tilldelad en fast IP-adress som är knuten till porten i lägenheten.
För att sedan citera en bit av vad man godkänner när man skriver på kontraktet för att få tillgång till uppkopplingen; Att ansvara för all nätverkstrafik från min inkoppling på LCnet, så mao är man ytterst ansvarig för all trafik som sker till och från sin IP-adress.
Får då högskolan/universitetet in anmälningar om att upphovsrättsskyddat material har fildelats från ett IP-nummer som tillhör dem så går det väldigt enkelt att kontrollera vem det IP-nummret tillhör.
Vet att man här blir avstängd i först 7 dagar om man gör något som bryter mot reglerna (vilket då fildelning av upphovsrättsskyddat material är), fortsätter man ändå efter en avstängning och blir upptäckt så kan man bli dragen inför disciplinnämnden och avstängd från studierna.

Det är bra. Men tyvärr svarar du på hur de kan veta VEM det var, inte VAD eller HUR de gjort det vilket jag undrade. Dessutom är det inte sådär svårt att komma runt sin fast IP-adress.


signatur

Burn in the light.

nj
Medlem
Skrivet av redruM:

Det är bra. Men tyvärr svarar du på hur de kan veta VEM det var, inte VAD eller HUR de gjort det vilket jag undrade. Dessutom är det inte sådär svårt att komma runt sin fast IP-adress.

Tja, en gammal klasskompis till mig blev avstängd i en vecka, när han kollade sin mail som man får via universitetet så hade han fått ett mail från en admin där det stod vad han hade fildelat, tidpunkt samt hans IP-nummer.
Om jag nu inte minns fel så hade det varit via Direct Connect han åkt dit så förmodligen så hade väl vad han nu än delade ut/laddat ner scannats och sparats tillsammans med tid och hans IP.

Medlem
Skrivet av nj:

Tja, en gammal klasskompis till mig blev avstängd i en vecka, när han kollade sin mail som man får via universitetet så hade han fått ett mail från en admin där det stod vad han hade fildelat, tidpunkt samt hans IP-nummer.
Om jag nu inte minns fel så hade det varit via Direct Connect han åkt dit så förmodligen så hade väl vad han nu än delade ut/laddat ner scannats och sparats tillsammans med tid och hans IP.

Det innebär alltså att de aldrig kontrollerade att filerna han tankade var de "riktiga" filerna?

Och att de alltså sitter och övervakar folks linor. Trevligt. Surfa med en proxy eller använd Torrents.


signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av redruM:
Skrivet av klossen:

USA sa ju till oss att vi skulle ta fast de som hade hand om pirate bay, dessutom hotade de med sanktioner om jag inte minns fel.

Och vi vet ju alla hur det gick.

Sweden - The Bitches of U.S.

Snart ja, men vi är inte ensamma heller.


signatur
Medlem

Då får de se till att använda tjänster som stödjer kryptering nästa gång de ska bryta mot lagen.

Även om fildelning hade varit lagligt så kan väl skolor stifta policy som säger att det är förbjudet just på deras linor.

Men, vad man än begår för slags brott (vare sig det är lokala regler, eller rikslagar) så får man nog ändå se till att myndigheter får problem att samla bevis.

12
Skriv svar