Fildelande studenter kopplas ner

Medlem

Ganska intressant och se hur lobby och andra företag I USA kan driva igenom saker i Sverige. Inte nog med att dom kan sätta press på vår regering också.

Piratkopiering må vara fel och mot lagen, men USA ska ge fan i vårt land och vår politik

Medlem

verkar som att Sverige har blivit USAs bitch

studenterna får väl skylla sig själv men i övrigt så tycker jag att Piracy rules

Inaktiv

Sverige är bitches åt alla länder. Varit det länge också...


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av XCan:

Att vänta på domstol är inte rimligt och det krävs inget geni för att förstå det. Jämför det här med ISPs som stänger av/begränsar folks uppkopplingar då de sprider virus eller håller på med olagliga aktiviteter som någon ertappat och kontaktat deras abuse-avdelning. Om bevisen är rimliga är det ISPn som bestämmer om de stänger av dig eller ej. I detta fall handlar det om studenter som fildelat vilket knappast är ett sällsynt fenomen, det tillsammans med universitetets status har lett till resultatet.

Det handlar om sunt förnuft vilket är mer och mer en bristvara.

vad jag vet är det väldigt få isp:er som stänger av konton pga det möjligtvis pågår olaglig aktivitet där. har man konkreta bevis, så är det kanske ok. men oftast tror jag det är en fråga för polisen, och inte för isp:n i sig. i varje fall är det väl detta som gäller för de största aktörerna.

frågan är vem som bedömer om bevisningen är hållbar. hur går det till när dessa lobbyister skickar sin bevisning; är det bara några siffror och påståenden med datumstämpel i ett mail till nån abuseavdelning - kanske bara en skärmdump? har studenten någon chans att försvara sig? om ord står mot ord, hur gör de då? kan man överklaga?

vid närmare eftertanke känns det än mer främmande med avstängningar. det borde över huvud taget inte vara isp:ns sak att avgöra vem som har sysslat med olagliga handlingar eller inte. det är något för polisen att reda ut, och om polisen börjar rota lite här och där, så borde isp:n givetvis hjälpa till med det de kan ge. precis som i fallen med telefonbolagen.


signatur
nj
Medlem
Skrivet av redruM:

Det innebär alltså att de aldrig kontrollerade att filerna han tankade var de "riktiga" filerna?

Och att de alltså sitter och övervakar folks linor. Trevligt. Surfa med en proxy eller använd Torrents.

Det kan jag faktiskt inte svara på, är mycket möjligt att det kontrollerades (har för mig det var pga han delade ut något som han blev avstängd). Men som Direct Connect fungerar med hash-summor så är det ju ändå rätt lätt att avgöra om det är upphovsrättskyddat material eller ej som iaf delas ut, vet man bara hash-summan för en "riktig" fil så...

Medlem

Flyttade ifran Vaxjo Campus for nagon manad sen efter bott dar 2.5 ar.. varenda javel dar och deras farmor sitter och tankar pa DC och jag har typ inte hort en enda som blivit avstangd, och har de det sa har det varat nagon vecka sen har det funkat som vanligt igen.. sa e inte sa allvarligt som det later
Kommer nog bli andringar nu nar universitetet drar tillbaks sunet fran studentlagenheterna.. se bara stubor husen som gatt over till net@once redan.. vilket skit!

URK
Medlem

skulle vara roligt att se hur de gör sinna övervakningar efter som folk har ju rätt att skicka information ostörd. det är en del av vår demokrati. så rätt logiskt så får inte folk öppna brev eller packet avlyssna när du ringer osv utom den person det är ricktat till. det får bara polisen göra för att sätta ditt en misstänkt brottsling. med det synsätt som finns i svergie som igetligen är olaglig är att det är ok. att intresse föreningar gör lagbrott för att sätta dit mindre brott. samt alla med en dator är samma sak som kriminell. vart tog tale sättet vägen man är oskyldig till motsatsen är bevisad vägen? sedan hur kommer det sig att bevis graden är så låg och så lätt att förfalska så det är löjligt.

tänker på agda eller vad hon heter som åkte till rätten på grund av hon hade ladat ner en film som hon inte gillade. och hon hade ingen dator eller internet men ändå var skyldig.enligt intresseföreningen.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Handlar väl inte om bevisning i dessa fall då det inte föreligger något åtal utan endast ett par veckors avstängning. Vilket jag tror eleverna föredrar. Frågan är ju om de agerat pga påtryckningar, inte om det var rätt eller fel att stänga av dem då det är reglerat genom avtal och varje isp har rätt att gå igenom sina loggar för egen räkning.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Ingen av studentera har överklagat så dom nekar inte fildelning :). Som purresnurre sa, handlar först och främst om tillsägelser och kortvariga avstängningar.

Betala 49kr/mån så blir du medlem i Darknet.

Medlem

Ah, den rättmätiga indignationen av att försöka gräva ner nåt man gjort fel med en massa pladder. Det är olagligt att fildela och det är dessutom ganska snålt. Det är inga större problem att se vem som sitter och DC++ar och om man dessutom får ett påpekande om detta och det dessutom står i avtalet att man inte får göra detta, så vad är det egentligen att tjafsa om? Skruva ner lite på upphetsningen över att bli odemokratiskt behandlade, det är bara löjligt.

Jämförelsen med virusspridande zombier var mycket träffande, ingen hetsar upp sig när en dator blir avstängd för detta, men när man inte gratis får tanka ner andra människors produkter, då är det UPP TILL KAMP EMOT KVALEN, SISTA STRIDEN DET ÄR!

12
Skriv svar