Att köpa dyrt är att köpa... dyrt

Redaktör
Att köpa dyrt är att köpa... dyrt

I höstas blev det äntligen dags att kasta ut den gamla trotjänaren till speldator. Den tre, fyra år gamla processorn sjöng på absolut sista versen och det där med IDE och DDR (generation ett) var på intet sätt hett längre. Som vanligt blev det köp efter devisen "prisvärdhet", alltså inga monsterdyra prylar. Minnet la jag dock ett par kronor extra på - kylflänsar, bra CAS-värden och liknande tjafs kan ju omöjligt vara fel.

Teknisk klåpare är jag. Icke desto mindre har jag lyckats plocka ihop ett par tre pc-maskiner från grunden, om än med ett och annat klantarselrelaterat bekymmer. Nåväl, snickrade ihop de nya prylarna och blev måttligt förvånad när den vägrade starta. Efter tre dagars desperat felsökning tipsade @the_maxx om att DDR2-minnen kan böka; det milda våldet som gällt vid isättning av äldre minnen räcker inte, de måste pressas i exakt samtidigt på båda sidor. Den vetskapen fick min burk att hosta igång - men bara med ena minnesstickan isatt. Efter sisådär 30 försök med den andra gav jag upp, antingen är det fel på moderbrädan eller på det andra minnet.

Men en gigabyte räcker inte långt i dag, så nyligen ledsnade jag och köpte mig fyra nya, fräscha gigabyte fördelade på två avskalade, skitfula och helt otrimmade stickor. Och si, det blev kärlek vid första dejten med moderbrädan!

Det finns flera lärdomar att dra av denna story, välj den som passar dig bäst. Min röst hamnar på det sista alternativet.

- TwinMOS suger
- Tekniska idioter är patetiska
- Core 2 Duo är roligare än Athlon XP 3000+
- Märkesburk ska det vara
- Budget piskar märkesprylar
- En dator kan ALDRIG ha för mycket minne

#blogg


signatur
Medlem
Att köpa dyrt är att köpa... dyrt

hehe min dator har 8GB Minne! fast det kan bara användas på Vista

Medlem

LOL Owerkill .. Sitter med 2 GB Och det flyter fint för mig i Xp . Dock ska jag nog snart beställa Vista 64 och 4 GB Minne ^^ .. + att då kan min Duelcore arbeta bättre :..

En sak jag kan tipsa om som man inte ska snåla in på är Moderkortet .. Grym skillnad mellan ett billigt och ett dyrt ...

..MSI K9N Platinum SLI.. dock lite gammalt i dagens läge men den hänger med ..


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av Hero_Swe:

hehe min dator har 8GB Minne! fast det kan bara användas på Vista

Pallar inte XP x64 8gb? Kör 4gb nu med XP x64.


signatur

NinjaSkitz.

Inaktiv

Skulle du inte kunna ge specen på den burk du byggt och kostnaden? Det vore hyggligt

Medlem
Medlem

Jag hade samma fel som du, min lösning var att öka volten på minnena i bios ett par snäpp. Har varit stabilt sen dess.

Redaktör
Skrivet av Regnbågslaxen:

Skulle du inte kunna ge specen på den burk du byggt och kostnaden?

Specifikationerna står @Tompa annars. Men men, i juli/augusti gav jag ca 8 000 kr för Intel C2D E6750, Geforce 8800 GTS (320 megabyte), moderkort från Gigabyte (P35-chipset), 2 GB Twinmos-minne, låda (ej nätagg) och... nej, tror det var allt. Men jämförelser är rätt meningslösa, priserna ändras ju hela tiden.

Skrivet av LimStift:

Jag hade samma fel som du, min lösning var att öka volten på minnena i bios ett par snäpp. Har varit stabilt sen dess.

Nope, inte det som felade - jag kom inte ens in i BIOS.

Skrivet av mullins:

DELL!

Blir ingen märkesburk här. Har en HP, Packard Bell eller vad det är på jobbet, 1 GB internminne är otillräckligt för vanligt skrivbordsarbete, den tar uppåt tre till fem minuter att starta och trots att jag rensat i autostartlistan drar uppemot 50 jävla processer igång... Visst, för hemmabruk kan man slänga in ett fräscht, ickebloatat Windows, men det ska mycket till innan jag låter nån annan välja vilken hårdvara som ska sitta i min maskin.


signatur
Medlem
Skrivet av Skitz:
Skrivet av Hero_Swe:

hehe min dator har 8GB Minne! fast det kan bara användas på Vista

Pallar inte XP x64 8gb? Kör 4gb nu med XP x64.

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx

dmn
Medlem

"Märkesburkar" är för folk som har noll koll.

För övrigt är det inte på nåt som helst sätt imponerade eller penisförlängande att ha 8GB RAM...möjligtvis om det är DDR3, men då är det snarare på snudd till dumdristigt oekonomiskt än häftigt med tanke på att du med största sannolikhet absolut inte har nån nytta av så mycket minne.

Medlem
1
Skriv svar