Sverige och tryckfriheten

Avstängd
Sverige och tryckfriheten

Svenskarna lider av en åkomma: ömma tår. Det är absolut förbjudet att trampa någon på tårna, förutom kristna. Vi ska vara toleranta och vidsynta och acceptera allt, däremot är det absolut förbjudet att påstå saker som "homosexualitet är fel" på grund av alla RFSL-lobbyister, däremot får man hur mycket man vill hävda att kristna är blåsta och psykiskt sjuka - det är ju rätt åt dem.

Ta t.ex. det att Åke Green nyligen blev utesluten ur IOGT-NTO, eftersom homosexuella medlemmar känner sig kränkt. Det är alltså förbjudet att tycka att homosexualitet är fel i en nykterhetsförening. Det är bara sjukt. Det hela har lett till att telefonerna har gått varma av kristna medlemmar som lämnat föreningen i protest.

Läs detta:
Delete Green
Åsiktsmaskineriets lakejer

I Sverige råder tryckfrihet, men inte tyckfrihet.

#blogg

Medlem
Sverige och tryckfriheten

Nja det finns nåt som heter hets mot folkgrupp också. Och det är Åke Green rätt duktig på, och likså många andra extrema kristna personer.

Avstängd

Självklart, men kan du först definiera följande uttryck för mig:

Hets mot folkgrupp
Extrema kristna

Tack.

Medlem

"Män är djur" räknas inte det som hets mot folkgrupp ???

Medlem

Varför ska man trampa någon på tårna bara för att de inte är som massan, förresten? Jag tycker att toleransen mot rasism ska vara låg precis som den är idag.

De uteslöt Åke Green eftersom han har åsikter som går emot de mänskliga rättigheterna. Du glömde nämna detta. Sedan glömde du nämna att IOGT-NTO sa åt Världen Idag att de fått mycket positiv respons också.

Extrema kristna är egentligen inte kristna. Att vara kristen är att vara som Kristus. Jesus Kristus visade alltid kärlek mot sina medmänniskor. Det viktigaste i livet är att älska Gud och sin nästa - detta säger Jesus på många ställen i Nya Testmentet. Det är idiotiskt att gå ut i media och förkasta en speciell ("extra farlig") synd. Homosexualitet är den enda "synden" som inte ens kristenheten är överens om man ska klassa som synd eller inte. Därför är det viktigt för många grupper att gå ut extra hårt mot just denna "synd".

P.S. Den Gud som jag känner förkastar inte kärlek. D.S.

Avstängd

Vilka mänskliga rättigheter? Orden älska och kärlek finns inte ens med i FN:s konvention. Det är bara skitsnack att han ska ha "brutit mot de mänskliga rättigheterna". Vad gör man ens om man bryter mot dem? Går det att en privatperson kan göra det? Han blev friad i både Hovrätten och HD, det talar för sig själv.

Visst har IOGT-NTO fått en del positiv respons också, men det är många gånger fler som har lämnat skiten.

Homosexualitet är inte den enda grejer som kristna inte är överens om. Det har debatterats vida om andra grejer också (onani är ett exempel).

Anledningen till att de uteslöt Green är att homosexuella medlemmar i IOGT-NTO kände sig kränkta av Green = de homosexuella medlemmarna är mer värda än de kristna.
Är det inte konstigt förresten, att de uteslöt en medlem för att han hade vissa åsikter om homosexualitet när föreningens syfte är att motverka alkoholkonsumtion?

Du låter precis som Jonas Gardell med ditt "Den Gud som jag känner ...". Den Gud han känner kräver inte att man omvänder sig. Vad är det för Gud?
Gud förkastar synden, och homosexualitet är synd.

Medlem

Förutom att det inte finns någon logisk anledning till varför homosexuell kärlek skulle vara fel. Bibeln fördömer homosexuell otukt precis som den fördömer heterosexuell otukt. Men kärlek fördöms inte. Det är faktiskt ett idiotiskt påstående. Tänk lite... :/

Satan fördömer däremot kärlek. Han älskar att splittra.

Avstängd

Det här blogginlägget handlar inte om homosexualitet, så lämna det ämnet.

Medlem

Jo, det gör det till stor del.

Avstängd

Till stor del, kanske, men det är inte huvudämnet. Vidare anser jag att vi redan har kört den där diskussionen minst en gång för mycket.

Kan vi inte istället prata om det blogginlägget handlar om, alltså den ickeexisterande tyckfriheten.
Tycker du att det är rätt att man stämplas som hetsare så fort man uttrycker en negativitet gentemot homosexualitet?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Självklart, men kan du först definiera följande uttryck för mig:

Hets mot folkgrupp
Extrema kristna

Tack.

Du borde väl veta vad en extremist är eller? Finns i alla religioner. Hets mot folkgrupp... tror inte jag behöver förklara det. Det borde du nog veta vad det är. Fria åsikter är viktigt, men man ska inte diskriminera grupper. Som muhammed-teckningarna gjorde t.ex.

Mikaelh jag kunde inte hålla med dig mer, (och jag är inte kristen). Kanske var lite dåligt ordval att säga extremt kristna.. Men vi kan säga religösa extremister då :P.

Vi har tryckfrihet i sverige, men det är klart att man inte kan säga/skriva vad man vill. En Nazist kan inte skriva in en insändare att han hatar alla invandrare och att dom borde alla dö, då är det hets mot folkgrupp. Extremt exempel visserligen men iaf.

Avstängd

Du har rätt i ditt exempel, Fargo, men sa Green verkligen att alla homosexuella borde dö? Nej, han sa att homosexualitet är fel. Hetsar man då? Vad gör man om man hetsar?

Skrivet av Wikipedia:

Hets mot folkgrupp är ett brott som innebär att offentligt sprida uttalanden som uppmanar till våld mot eller uttrycker missaktning för en eller flera utpekade folkgrupper.

Vidare säger Wikipedia att lagstiftningen har kritiserats för att inskränka yttrandefriheten. Jag håller med om det, då lagen inte längre används korrekt. Det största och starkaste tecknet på det är att det i princip är förbjudet att säga att homosexualitet är fel offentligt.

Sedan kan man ju också fråga sig vad man gör om man bryter mot de mänskliga rättigheterna, samt om dessa verkligen innehåller allas rätt att vara homosexuella.

Medlem

Personligen tycker jag att "pastorer som honom är som cancersvulster på samhällskroppen." "Inte ens djuren går säkra för deras sexuella lustar". "Många pastorer är pedofiler. Nu säger jag inte att ALLA pastorer är pedofiler - men när man har gått över en viss gräns är det lätt att fortsätta." Osv...

Om han hade sagt samma sak om muslimer hade han dömts utan tvekan.

Han är rasist. IOGT-NTO står för vissa grundprinciper som inte handlar om alkohol. De står för alla människors lika värde osv. Dessa grundprinciper har Åke Green brutit.

Skrivet av IOGT-NTO:

IOGT-NTO-rörelsen bygger sin verksamhet på principen att alla människor har lika rätt till frihet, personlig utveckling och lycka. Dess arbete har sin grund i viljan att medverka till bättre levnadsbetingelser för alla.

Skrivet av EliasN:

...samt om dessa verkligen innehåller allas rätt att vara homosexuella.

Skojar du med mig? Jag orkar inte ens kommentera det där. :/

Avstängd

Visst, så får du väl tycka om du vill, även om det är irrationellt och dumt.

Hade han sagt samma om muslimer hade han inte dömts mer än han gjorde när han sa det om homosexuella. Homosexuella är den mest skyddade gruppen, mest på grund av lobbyisterna, medan muslimerna är fruktade på grund av islamisterna.
Det är knappast troligt att han hade blivit dömd för såna uttalanden om muslimer. Alla ska ha rätt att uttrycka sin åsikt.

Rasist? Hur då? Är jag rasist?
Green hävdade förresten inte att homosexuella är mindre värda -- han sa att vad de håller på med är fel.
Jag förstår förresten inte hur Green kan ha brutit mot allas lika rätt till frihet, eller sa han att de ska spärras in? Jag förstår inte heller hur han kan ha brutit mot deras rätt till personlig utveckling och lycka.

Citat:

Skojar du med mig? Jag orkar inte ens kommentera det där. :/

Och likväl gör du det.

Jag kan säga att jag inte vill vara medlem i en förening som rensar ut folk baserat på deras åsikter. Det handlar nämligen inte om att han "bröt mot de mänskliga rättigheterna" eller mot deras grundprinciper, utan för att de inte vill stöta sig med lobbyisterna.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag förstår inte heller hur han kan ha brutit mot deras rätt till personlig utveckling och lycka.

Ööööh... på många sätt. Han vill neka en grupp av människor att ingå förhållanden (på grund av en felaktig tolkning av Bibeln). Han säger att det är en del av sexuella abnormiteter som är en cancersvulst på samhällskroppen.

Han säger även att en stor del av de som är homosexuella också är pedofiler och han drar även paraleller till djursex.

Han påstår även att homosexualitet är ett val och att det är en frisk tanke som har bytts ut till en sjuk tanke på grund av ett trauma eller liknande. (Skumt då att jag vet få homosexuella som har upplevt trauman ;P)

Men nädå... han har inte brutit mot vår rätt till personlig utveckling och lycka? :/

Medlem

Har homosexuella lobbyister? Right.. Det går inte säga att det är fel eller rätt. Precis som att säga det är fel att vara moderat för att.... osv. Låt folk vara vad dom är. När man själv anser och säger att en folkgrupp inte har rätt till att vara vad fom faktiskt är (som homosexuella) så kan det uppfattas som kränkande.

Det Mikaelh nämnde... om det inte är kränkande att höra för en homosexuell så vet jag inte vad.

Avstängd
Skrivet av Mikaelh:

Ööööh... på många sätt. Han vill neka en grupp av människor att ingå förhållanden (på grund av en felaktig tolkning av Bibeln). Han säger att det är en del av sexuella abnormiteter som är en cancersvulst på samhällskroppen.

På grund av en "felaktig" tolkning där det står rakt ut att det är fel och då det till och med tillämpades dödsstraff på homosexualitet under Bibelns tid.
Nu säger jag inte att homosexuella ska avrättas -- alla som vill vara homosexuella ska få vara det, men det är moraliskt fel.

Citat:

Han säger även att en stor del av de som är homosexuella också är pedofiler och han drar även paraleller till djursex.

Jag skulle snarare säga att en stor del av pedofilerna är homosexuella. Annars har han ju rätt.

Citat:

Han påstår även att homosexualitet är ett val och att det är en frisk tanke som har bytts ut till en sjuk tanke på grund av ett trauma eller liknande. (Skumt då att jag vet få homosexuella som har upplevt trauman ;P)

Ett trauma behöver inte vara en tillfällig upplevelse.

Citat:

Men nädå... han har inte brutit mot vår rätt till personlig utveckling och lycka? :/

Hur kan man bryta mot någons rätt till personlig utveckling och lycka? Det förstår jag fortfarande inte.
Sedan så är det inget som säger att man nödvändigtvis blir lycklig som homosexuell när man får en partner, kanske på kort sikt, men jag tvivlar på att det stämmer i allt.

Skrivet av Fargo:

Har homosexuella lobbyister? Right..

Ja. RFSL är väldigt (läs enormt) aktiva på den punkten. Hela konceptet med lobbyism är fel eftersom det ger ledarna en sned syn på verkligheten -- de homosexuella skriker så högt att man lätt kan tro att de är många fler än vad de är.

Citat:

Det går inte säga att det är fel eller rätt. Precis som att säga det är fel att vara moderat för att.... osv.

Varför gör det inte det? Det är förresten helt fel att jämföra homosexualitet med att vara moderat då det inte har det minsta att göra med varandra. Däremot skulle vi kunna jämföra homosexualitet med... tja... att ligga med sin mamma -- vilket är fel.

Citat:

Låt folk vara vad dom är. När man själv anser och säger att en folkgrupp inte har rätt till att vara vad fom faktiskt är (som homosexuella) så kan det uppfattas som kränkande.

Låta folk vara vad de är. Det låter fint, men det fungerar inte så i verkligheten.

Citat:

Det Mikaelh nämnde... om det inte är kränkande att höra för en homosexuell så vet jag inte vad.

Visst, de kanske blir kränkta -- men är det skäl nog att utesluta någon ur en grupp? Varför ska vi då inte utesluta humanisterna också? De kränker ju oss kristna!

Edit: Dessutom bryter de ju mot min rätt till personlig utveckling och lycka *flämt*!! Uteslut dem nu på en gång!!
Varför ska vi inte utesluta anti-rasister? De kränker ju rasisterna! De vill inte låta dem vara vad de är!

Medlem

Kan inte nån ta och banna EliasN? Han jämförde precis homosexualitet med incest på en spelsida...

Vila i frid

Jag vill gärna påminna er om att detta är en personlig blogg och EliasN har rätt att uttrycka sina åsikter i den så länge det inte är något olagligt. Försök hålla diskussionen på en trevlig nivå, även fast ni inte är överens.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Jag vill gärna påminna er om att detta är en personlig blogg och EliasN har rätt att uttrycka sina åsikter i den så länge det inte är något olagligt. Försök hålla diskussionen på en trevlig nivå, även fast ni inte är överens.

Och jag som trodde att du ville att allting ska vara politiskt korrekt, annars spyr man galla på det.

Medlem
Citat:

Det går inte säga att det är fel eller rätt. Precis som att säga det är fel att vara moderat för att.... osv.

Citat:

Varför gör det inte det? Det är förresten helt fel att jämföra homosexualitet med att vara moderat då det inte har det minsta att göra med varandra. Däremot skulle vi kunna jämföra homosexualitet med... tja... att ligga med sin mamma -- vilket är fel.

Sämsta jämförelsen någonsin i historien.
Eh va... det är inte samma sak, det är incest. Homosexualitet och incest är inte riktigt samma sak. Homosexualitet är en sexuell läggning, incest är omoroliskt och dessutom olagligt. Vara gay och ha en kille är inte samma sak som att knulla sin mamma.....

Citat:

Låt folk vara vad dom är. När man själv anser och säger att en folkgrupp inte har rätt till att vara vad fom faktiskt är (som homosexuella) så kan det uppfattas som kränkande.

Citat:

Låta folk vara vad de är. Det låter fint, men det fungerar inte så i verkligheten.

Men det så det ska vara, och alla kan faktiskt försöka leva upp till det. Ska inte vara så jävla svårt.

@the_maxx när han för det på en respekterad nivå ska jag göra det. Men att jämföra homosexualitet med incest är inte respektabelt. Det är som att jämföra judar med pesten som hitler gjorde.

Avstängd
Skrivet av Fargo:

Sämsta jämförelsen någonsin i historien.

Superlativleken! Yay! Jag tror du känner dig arg på mig och därför kommer med orimliga påståenden...

Citat:

Eh va... det är inte samma sak, det är incest. Homosexualitet och incest är inte riktigt samma sak. Homosexualitet är en sexuell läggning, incest är omoroliskt och dessutom olagligt. Vara gay och ha en kille är inte samma sak som att knulla sin mamma.....

Särskilt med tanke på att det nyss var sämsta jämförelsen någonsin, men så skriver du själv att det är "inte riktigt" samma sak.
Annars håller jag med dig om att det inte är riktigt samma sak. Det är inte samma sak, men det är samma håll.

Citat:

@the_maxx när han för det på en respekterad nivå ska jag göra det. Men att jämföra homosexualitet med incest är inte respektabelt. Det är som att jämföra judar med pesten som hitler gjorde.

Incest är moraliskt fel, onaturligt och sexuellt betingat, eller hur? Homosexualitet är också moralist fel, onaturligt och sexuellt betingat (även om jag tror att du bara håller med om påstående 2-3, eller åtminstone 3), eller hur?

Nu påstår inte jag att en homosexuell kille bara skulle ligga med sin mamma hur som helst, och jag tror inte att homosexuella i allmänhet gör det heller, men båda grejerna har vissa likheter.

Att jämföra homosexualitet med incest är ungefär som att jämföra... tja... diskning och städning -- de är olika varandra, men är åt samma håll.

Medlem

Att jämföra homosexualitet med incest är ungefär som att jämföra... tja... kristendom och hjärntvätt -- de är olika varandra, men är åt samma håll.

Avstängd
Skrivet av Kungbla:

Att jämföra homosexualitet med incest är ungefär som att jämföra... tja... kristendom och hjärntvätt -- de är olika varandra, men är åt samma håll.

Hehe, jag trodde du var ironisk i dina tidigare inlägg. ^^

Nej, jag kan inte säga att jag håller med dig om det. Vad har du för belägg som talar för att den jämförelsen är korrekt? Jag ser inga direkta likheter mellan dem båda.

Medlem

Nu har jag läst hela tråden, och detta är mitt intryck:

Vilken usel argumentationsteknik du har EliasN.

Känn på den tryck/tyck -friheten.

IMO så får man tycka, leva och göra hur man vill så länge de handlingar, tankar och leverne man utövar inte påverkar andra. Och om någon är homo eller, som du, är en idiot, så påverkar det inte andra. Och det är skillnad på gamla och nya testamentet. Du verkar inte ha kolla på skillnaden.

EDIT:

Laglig anpassning.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Avstängd

Det där var ett direkt personangrepp, och det tänker jag inte tolerera.

Det är skillnad på Gamla och Nya Testamentet, ja, och jag vet vad skillnaden är.

Medlem

Jag anser då att det är fel att exkludera honom ur sällskapet på grund av sina åsikter, om han inte uttryckligen talat om att säg homosexuella bör uteslutas ur sällskapet.

Man bör ha rätt att tycka och tänka som man vill.

Homosexualitet ÄR inget val, även om det till viss mån ej riktigt är evolutionistiskt riktigt då följden av 100%ig homosexualitet skulle tja, förstöra allt. Nej, jag har inget emot homosexuella eller dylikt och jag har en hel del vänner som är antingen bi eller homo.

Kärlek är äkta, vare sig det är traditionsenligt eller ej.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Avstängd

Nä, jag tror inte heller att homosexualitet är ett val, men jag tror inte heller att man föds till det. Det känns mer troligt att det handlar om ett trauma (vilket förstås inte endast inberäknar en direkt ögonblicklig skada).

Medlem
Skrivet av EliasN:

Nä, jag tror inte heller att homosexualitet är ett val, men jag tror inte heller att man föds till det. Det känns mer troligt att det handlar om ett trauma (vilket förstås inte endast inberäknar en direkt ögonblicklig skada).

Ja, din gissning är bättre än modern forskning. Eller hur?

Medlem
Skrivet av Shimo:

Nu har jag läst hela tråden, och detta är mitt intryck:

Vilken idiot du är EliasN.

Känn på den tryck/tyck -friheten.

IMO så får man tycka, leva och göra hur man vill så länge de handlingar, tankar och leverne man utövar inte påverkar andra. Och om någon är homo eller, som du, är en idiot, så påverkar det inte andra. Och det är skillnad på gamla och nya testamentet. Du verkar inte ha kolla på skillnaden.

Ah, jag tycker likadant. TACK! Kunde inte hålla med mycket mer.

12
Skriv svar