Bråda dagar i en stressig tillvaro

Antikvitet
Bråda dagar i en stressig tillvaro

Det var ett tag sedan jag satte mig ner och skrev ett rejält blogginlägg, så jag tänkte ta igen det nu. Det är alltid mycket att göra efter ett årsskifte, likaså vid ett månadsskifte. Då kommer nämligen alla frilansskribenters rapporter över vad de under den gångna månaden har skrivit. Dessa ska tas emot, sorteras, granskas och så småningom attesteras. Det är viktigt at vi belönar våra frilansare och att allt går rätt till, samtidigt som jag önskar att vi hade möjlighet att betala lika bra som våra systertitlar (tidningarna) gör.

Jag önskar också att jag kunde berätta allt som händer just nu. Vi har tre stora projekt på gång som du kommer bli varse om under året. Just nu håller jag dock på med något annat, nämligen att bygga en ny tävlingsmodul till vårt publiceringssystem. Tävlingar är ett kul sätt att knyta ihop läsare med annonsörer, en lösning där de flesta blir nöjda och då inte minst de som vinner priser. Vi har märkt att du och de andra läsarna tycker om att ha möjligheten att tävla, vare sig det finns biobiljetter, spel eller ännu hårdare paket i prispotten. Min ambition är att vi framöver, när nya tävlingssystemet är klart förstås, ska kunna köra fler tävlingar än vi haft tidigare. Det är nämligen så det i huvudsak kommer märkas för dig - tävlingarna blir fler. De största tekniska förbättringarna finns i hur vi hanterar tävlingarna, tidsbesparingar som är nödvändiga för att kunna hinna med fler.

Programmering är roligt. Personligen är jag mer av en högnivåtyp. Under min tid på KTH läste jag allt ifrån assembler (NIOS II) och C till Java och PHP, där min egen preferens är just PHP. Assemblerprogrammeringen var en intressant insikt, men så otroligt omständigt. C-programmeringen kändes sanslöst trälig, själv är jag nämligen något av en trial'n'error-kodare. Det gör sig bäst med språk av högre nivåer.

Upptäckte på tal om PHP-programmering till min fasa att en funktion som jag länge haft en annan uppfattning om inte fungerar som jag trott. Det är array_diff(), det här exemplet är hämtat från PHP-API:t:

$array1 = array("a" => "green", "red", "blue", "red"); $array2 = array("b" => "green", "yellow", "red"); $result = array_diff($array1, $array2);

Jag trodde att $result skulle innehålla "blue" och "yellow", men tydligen gäller det bara element i array1 som saknas i array 2, inte tvärtom. Det blev till att gå igenom tidigare skriven kod och kontrollera hur jag använt funktionen. Konstigt nog insåg jag strax att jag aldrig använt den tidigare. Varje gång jag mött ett problem där den (som jag då trodde den skulle fungera) skulle kunna komma väl till pass så har jag programmerat runt det. Märkligt, men ibland fungerar reptilhjärnan ändå.

Nu är det dags att sätta fart på Dreamweaver så jag får ett par kodtimmar under västen innan nästa möte under eftermiddagen. Klockan 14.00 är det fredagsfika i lunchplazan också. Sockerchock, here I come.

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Bråda dagar i en stressig tillvaro

Mot slutet av hösten har FZ alltid haft en hel drös med tävlingar, fler tävlingar än de flesta hemsidor jag vet. Att ni ska fixa ännu mer är nästan förvånande, hoppas ni sprider ut tävlingarna lite mer jämnt under året.

Har själv varit lite intresserad av att läsa Assembler, skulle nog säga att jag är en lågnivåtyp, C++ läser jag nu efter att blivit lite sur på C#s DirectX SDK.. Vet inte varför men för någon anledning tycker jag att det är enormt tråkigt med PHP. Bra att någon gillar det

Antikvitet

Absolut, vi vill gärna sprida ut tävlingarna över året. Tyvärr är det inte alltid möjligt. Tävlingarna är ofta kopplade till spelförläggarnas promoperioder, av vilka många infaller under hösten.

Jag kan rekommendera kursen "Datorteknik" på KTH, ges av IMIT tror jag, i den får du smaka Assembler på ett bra sätt, de har ny och fin labbutrustning. Uppföljaren "Operativsystem" är lite att bita i, om du gillar att programmera. Den sista laborationen går ut på att skapa en ersättare till malloc(), realloc() och free() med olika minnesstruktursstrategier, vilket inte är särskilt lätt.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Antog att det var så, juletiden är då spel säljs som allra mest (vilket märks när man ser releaselistan på spel). Att utgivarna vill synas allra mest då vilket man kan förstå.

Funderar på var och vad jag ska läsa till hösten, problemet är väl för mig att KTH har ganska höga krav och jag har läst för få kurser på gymnasiet. Gick IT-Programmering så jag lärde mig programmering men hade inga fysikkurser och endast matte C, nu i efterhand så var det ett ganska dumt val (även om det var kul de åren).

Nu kanske jag tänker lite fel (eller kan för lite programmering), men går det inte att göra en egendefinerad länkad lista med templates för att ersätta malloc, realloc och free? Var tvungen att kolla upp malloc på wikipedia, har inte använt det innan så jag kanske förstår användningen fel.

Antikvitet

Jodå, det är precis så du gör. Du bygger din egen datastruktur för en länkad lista och lagrar minne. Men det är ju en hel del jox med paddings, med ihopslagningar, med sökningar, och så vidare. Man skulle sedan implementera fyra strategier, firstfit, bestfit, worstfit och quickfit, där quickfit ställer krav på att du har flera länkade listor.

En av utmaningarna med programmering på så låg nivå är ju att du inte kan förlita dig på den hjälp du annars får av kompilator och felmeddelanden. Du kan inte printa saker med printf till exempel, för printf använder sig ju som bekant av malloc för att reservera minne innan buffringen. När saker inte fungerar så snackar vi segfaults, så debuggande kan vara nog så drygt. Och det skulle gå snabbt också, prestandakraven var högt satta.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Hmm, nu börjar jag fundera på hur man skulle utforma alltihopa. Det verkar vara väldigt intressanta kurser, tackar så mycket för tipsen! Nu lutar det åt att söka till någon spelprogrammeringslinje, förhoppningsvis innehåller den liknande kurser.

Antikvitet

Det tror jag är vettigt. Försök hitta någon som är en högskoleutbildning och inte bara en KY-utbildning. De senare har jag fått ett intryck av spelutvecklarvänner inte är så bra.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

KY utbildningarna har jag varit tveksam mot. De brukar ha ganska låga krav, vilket jag tyckt känns lite suspekt. Diskussioner jag har läst gällande KY utbildningar ger inte så mycket hopp heller. Linjen jag lutar mot nu är Örebros " Programmet för simulering och dataspelsutveckling", eftersom jag inte känner att det är dags att flytta från hemstaden än.

Men från vad jag googlat fram så verkar det finnas lite klagomål. Vissa åsikter från forum är lite äldre, något år efter linjen startat upp. Man kan ju hoppas att det förbättrats sen dess. Fast vad jag fått fram så känns det som de bara ha slängt på 'spelutveckling' för att få fler intresserade. Men eftersom det är vad de kallar för ett fritt program så är hälften av kurserna valda av studenten, då kan man nog ganska lätt lägga till mer spelutveckling, om de har fler såna kurser dvs.

Men att lära sig allmän programmering (om man nu kan kalla det så) är säkert väldigt bra det också, ger fler möjligheter till andra ickespelrelaterade jobb.

Är väldigt tveksam till vad det blir, inte lång tid kvar till 15'e April heller.

Medlem

Fler tävlingar låter skoj! Keep up the good work.

Medlem

Ooooh mer tävlingar, som redan nämnt ; tycker ni redan har haft väldigt många tävlingar, kul att ni kan ge bort mer saker


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

1
Skriv svar