Recension - Burnout Paradise(PS3)

Medlem
Recension - Burnout Paradise(PS3)

Det (såvitt jag vet) femte spelet i serien har gjort sitt intåg på spelhyllorna, och det är ingen tvekan om att Criterion har släppt en mycket solid titel.

Titel: Burnout Paradise
Genre: Racing/Stunt
PEGI: 3+
Utvecklare: #Criterion Games
Utgivare: #Electronic Arts
Testad version: PS3 (patch 1.10)
Test-TV: SD(480i). Spelet klarar upp till 720p
Offline: 1 spelare
Online: 2-8 spelare
Sixaxis rörelsekänslighet tillgängligt.
Stöd för kamera.

Spelet köptes på Webhallen(599 kr).

En av de första sakerna som slog mig redan i demot, näst efter den rätt snygga grafiken och den helgrymma skademodellen, var den totala avsaknaden av hastighetsmätare. För i Paradise City så gäller inte "Min bil går så här fort", utan "Min bil kan komma dit fortast" alternativt "Min bil kan ta mer stryk än din".

De 75 bilarna är uppdelade i tre olika kategorier; Stunt, Aggression och Speed. Här är en liten sammanfattning av de tre kategorierna:

Stunt:
Får extra mycket boost av grymma stunt.

Aggression:
Får extra mycket boost av att vara våldsam och preja sina motståndare av vägen, in i ett betongblock eller dylikt.

Speed:
Får extra boost av höga hastigheter. Har en speciell funktion som gör att man inte kan använda boost förrän mätaren är fylld. Använder man all boost på en gång belönas man med "Burnout!", och har man lyckats bygga upp tillräckligt med extra boost under tiden så kan ma starta en "Burnout Chain".

Racingkategorierna är Race, Stunt Run, Road Rage, Marked Man och Burning Route.

Race:
Ta dig från A till B via valfri rutt innan dina motståndare.

Stunt Run:
Stunta ihop tillräckligt med poäng innan tiden tar slut.

Road Rage:
Förstör x antal motståndare innan tiden tar slut/du blir totaldemolerad. Extratid för varje motståndare du förstör.

Marked Man:
Ta dig från A till B medans du blir jagad av bepansrade sportbilar.

Burning Route:
Ta dig från A till B innan tidsbegränsningen är nådd. Klarar man det vinner man en uppgraderad/förändrad version av sin bil. Tyvärr leder detta till att det egentligen bara finns ungefär hälften så många bilar, eftersom den största skillnaden brukar vara estetisk.

Onlineläget kan jag inte säga speciellt mycket om, jag har haft lite problem med den trådlösa router hemma (ständiga disconnects, men det verkar funka nu). Å andra sidan fick man i princip känna på online-lägets fulla kraft i demot. Det är den absolut smidigaste onlinetjänsten i ett spel. Några snabba knapptryckningar så kan man börja tävla. Man kan tävla i rekordsättning, vanliga race eller bara kriga. Onlineläget ska uppenbarligen innehålla över 300 utmaningar (120 offline).

Paradise City består av över 40 mil väg i 5 olika områden som sträcker sig från bergsområde till storstad. Alla "A till B"-race leder till en av sex olika punkter i staden (bl a ett observatorie och en baseballarena).

Sen finns det två lägen under samlingsnamnet "Road Rules". Det handlar helt enkelt om att äga gatan. Alla gatorna i spelet kan ägas genom att man klarar dessa två på varje gata: Bästa tid och bästa krasch.

Bästa tid:
Kör längs hela gatan så snabbt som möjligt.

Bästa krasch(Showtime): Skapa största möjliga krasch. Starta genom att trycka in L1 och R1. Din poäng är den totala skadekostnaden + distans du kraschat multiplicerat med multipliern. Träffar man en buss så ökar multipliern med 1.

Musiken är inget att hänga granen såvida man inte gillar rock. Då är den underbar. En poäng till den som kan gissa spelets temalåt.

Grafiken kan jag inte säga så mycket om, det skulle vara lättare om jag hade en bättre TV, men jag tycker det ser snyggt ut! I kombination med fysiken
så är det jättekul att krascha (om det inte hade varit för att man tappar massa tid på det när man tävlar).

En sak som har varit under diskussion om spelet redan sen de första bilderna är avsaknaden av förare. Det finns nämligen ingen förare i bilen. Min misstanke är att de inte lyckades få till det när bilen kraschade, speciellt när den ligger uppochner och taket mosas.

+Grafiken
+Fysiken
+Musiken
+Ljudet
+Onlineläget
+Road Rules

-Kunde ha funnits fler bilar.
-Blir lite enformigt efter ett tag.
-Riktiga licenserade bilar kunde ha varit kul.
-Vem är det som kör?

Betyg: 9/10

Slutsats:
En bra titel som definitivt är värt ett köp.

#blogg

Medlem
Recension - Burnout Paradise(PS3)

Skulle vilja ha tillbaka det gamla läget där man ska skapa så stora olyckor som det bara går.. det hade jag mycket kul med

Medlem

Det finns kvar, bara köra på en buss i hög fart så börjar det


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Nej, så är det inte riktigt, läs uppdateringen som är färdig snart.

Medlem

Whaaat?! Inget splitscreen?! Nu tänker jag inte köpa det här, humf!


signatur

If Shit Happens, Is It Really Shit?

Medlem
Skrivet av LillePutt:

Whaaat?! Inget splitscreen?! Nu tänker jag inte köpa det här, humf!

Det är bra ändå. Som sagt är mp riktigt nice.

1
Skriv svar