Svalt intresse för Bully i Sverige

Robot
Inaktiv
Svalt intresse för Bully i Sverige

Jag tycker att Elgiganten gör rätt. Det kommer säkert vara flera tusen minderåriga barn som kommer spela detta och fastna mellan verkligheten och spelet.

Inaktiv

Sashy>> Kommer det? Du har säkerligen lite olika hypoteser om varför med?

Medlem

Tycker det är synd att det inte kommer till annat format bara.


signatur
Medlem

Min teori är iaff.
Det var ju nått pucko i usa som vart inspirerad av gta (som åkte fast).. då kan nog detta inspirera nån unge här, eller flera.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Inaktiv

Det är väl rätt onödigt att skippa spelet helt i butikerna..

Folk borde väl kunna skilja på verklighet och fantasi tycker jag iaf.. Och föräldrarna får väl ansvara sina barn och kolla vad det är de köper åt barnen.. De som har åldern inne och vill spela spelet måste ju åtminstone ha möjlighet att köpa det tycker jag.

Men som Tobbe sa, visst kan väl folk få saker för sig som de tar ur spelen, men det är väl ganska troligt att de personerna har konstiga idéer i huvet redan

Inaktiv
Skrivet av Sashy:

Jag tycker att Elgiganten gör rätt. Det kommer säkert vara flera tusen minderåriga barn som kommer spela detta och fastna mellan verkligheten och spelet.

Tycker du verkligen det? Att de gör rätt i att bannlysa _ALLA_ spel från rockstar? Aja det är ju Elgiganten och Åhlens som förlorar pengar så vem bryr sig.

Skrivet av Tobbe:

Min teori är iaff.
Det var ju nått pucko i usa som vart inspirerad av gta (som åkte fast).. då kan nog detta inspirera nån unge här, eller flera.

Han sa det ja... Klart som fan man väljer lättare straff genom att skylla på spel, bara för att man är sjuk i huvudet är man inte dum i huvudet...

Sen kan man ju fråga sig varför alla dessa tog in Ondskan då den också handlar om mobbning och att ta igen, antar att saker som är gjorda i sverige alltid kommer att vara mer moraliskt rätt än saker som fått kritik och kommer från onda USA.


signatur

/_\_/_\
/_\

Inaktiv

Barn som kommer att mobba pga spelet lär ju inte vara lika effektiva som "vanliga" mobbare.


signatur
Medlem

Ni missar den egentliga frågan. Vem f*n köper sina spel på elgiganten?


signatur

PC load letter? WTF is that!?!

Medlem
Skrivet av Conana:

Ni missar den egentliga frågan. Vem f*n köper sina spel på elgiganten?

Word

Ser ingen anledning att köpa det här spelet, känns inte som de ger mig något alls.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Vem fan spelar?


signatur
Medlem

Vem fan frågar?

Medlem

Okej grabbar, back to topic nu, det här går överstyr.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Medlem

Tyvärr tror jag inte det är brist på inspiration som får folk att begå våldsdåd. Även om vi förbjuder allt utom bibeln så finns det gått om saftiga passager att bli inspirerad av där.

Däremot är jag övertygad om att spel, film och litteratur har en betydligt mer subtil effekt på samhällets syn på sex, våld, droger osv vilket i förlägningen kan få konsekvenser.

Men det är enkla resonemanget om att man spelar våldspel/ser på videovåld eller läser vådlsamma böcker och därför går ut och dödar köper jag inte. Det är en underbar förenkling av verkligheten som passar (vissa) politiker och kvällspressen.
Givets kan det "trigga" någon att begå ett brott men det är i så fall tickande bomber och det finns som sagt mycket som kan trigga dem.

Den betydligt mer komplicerade (och kanske mer otäcka) verkligheten är varken lätt att vetenskapligt undersöka eller att omvandla till saftiga tidningsrubriker.

Nåväl! i just fallet med det här spelet är jag dock ganska pessimistiskt då jag inte förstår mig på varför man ska skapa sådana här spel med en så pass tydlig inriktning mot barn.
Förutsatt att föräldrarna (som trots allt är de som bestämmer..) känner till spelet är det förhållandevis få barn som skulle få spela det. Med andra ord måste man marknadsföra ett spel helt och hållet på antagandet att föräldrarna skiter i vad ungarna spelar. Det är i så fall detta som är moraliskt förkastligt.. Dock inte unikt alls för just Rockstar games...

Diskussionen kring verklighet och fantasi är lika gammal som litteraturen. De som tror att man får en mer verklighetsnära upplevelse av ett datorspel har uppenbarligen inte läst böcker...

Medlem

Säger bara Postal 1 och 2, på top100(piratbajen) hur länge som helst. Och det är förbjudet i ett antal länder och stater i USA :).

Medlem

Hahaha man kan hångla med andra killar i spelet, nu kommer det ta hus i helvete i USA


signatur

---
Boo!

Medlem

Kollade igenom de 4 trailers som fanns på sidan. Blev väl inte jätteimponerad men det är nog värt att tanka hem en demo av det iallafall.

Medlem

Endast min personliga ekonomi som håller mig tillbaka från att köpa detta. Tror att Bully är bland de bästa spelen som släppts till PS2, absolut i klass med gta osv. Gå in på siten och kolla på trailerna så tror jag att många här skulle bli mer positivt inställda till spelet.

Inaktiv

haha.ånej....ålens tar inte in spelet..världen går under...
haha jag sätter fan aldrig in foten i den kärringshoppen....


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem

fick ju ganska bra betyg och recension av Gamespot .. jag tror att spelet kan vara ett ganska bra "drama adventure spel" eller vad man ska klassa det som ..

http://www.gamespot.com/ps2/action/bully/review.html?sid=6160...


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Problemet är väl att mobbing känns som ett mer jordnära ämne än att springa runt och döda folk la GTA style. Vilket gör det lättare för barn att applicera det på deras egen vardag. Det man kan relatera till i sin egen vardag tar man ofta tills sig mer. Tycker bara man ska följa ålders rekommendationen och sälja spelet efter den, bojkottning känns bara löjligt.

Medlem
Skrivet av IDG:

I USA har flera delstater försökt förbjuda spelet utan framgång. En åklagare i Florida drog paraleller till dödsskjutningarna på amerikanska skolor och kallade det en Columbine-simulator. Det åtalet avslutades i dagarna och ledde inte till någon fällande dom. Domaren konstaterade att spelet innehöll mycket våld - men mindre än en vanlig TV-kväll.

Det är så... så... USA. "Domaren konstaterade att spelet innehöll mycket våld - men mindre än en vanlig TV-kväll." - varför är det Ok med våld och död i TV, som är jävligt mycket mer verklighetstroget, än datorspel?

Suck.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Ja det är väl lite postal 2 över detta spel. Du kan ju välja att göra snälla saker eller slå ner alla. Gå på lektionerna och göra bra ifrån sig.


signatur

Mycket Bly I Terrängen...

Medlem

Bra att elgiganten inte tar in spelet då kan jag sälja fler där jag jobbar Tycker det är dumt att banlysa alla spel från rockstar, det är bara dumt och ogenomtänkt.

Spelet godkändes i USA (där alla kan bestämda för vad som helst) då kan det fasiken inte vara så farligt att släppa spelet i sverige.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Conana:

Ni missar den egentliga frågan. Vem f*n köper sina spel på elgiganten?

Hahaha sant sant


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av redmac:

Bra att elgiganten inte tar in spelet då kan jag sälja fler där jag jobbar

"Senap och Ketchup? Får det vara ett exemplar av Bully med på köpet eller du nöjer dig med en Pucko?"


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Fortkörning, rån, stöld, prostitution, krig, slaveri, censur och våld är tydligen inte lika farligt som mobbning.

Deras moral är inkonsistent och ärligt talad korkad. Jag tycker synd om hur dåligt insatta de är i dagens spel.

BME
Medlem
Skrivet av snyft:

Sen kan man ju fråga sig varför alla dessa tog in Ondskan då den också handlar om mobbning och att ta igen, antar att saker som är gjorda i sverige alltid kommer att vara mer moraliskt rätt än saker som fått kritik och kommer från onda USA.

även då Bully är gjort av Rockstar i Vancuver så är det Rockstar North i Skottland (f.d. DMA Design) som gör GTA-spelen.


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

12
Skriv svar