Slutet för CD-skivan - på riktigt

Medlem
Slutet för CD-skivan - på riktigt

Verkligheten börjar nu på allvar hinna ifatt de stora skivbolagen. EMI meddelar nu att det kommer att slaktas rejält i verksamheten - 1500-2000 anställda får gå, artister som inte är lönsamma får mindre betalt och verksamheten centraliseras för att kunna genomföra en satsning på digital musikdistribution. Singlar av plast blir ett minne blott, de kommer bara att kunna köpas via nätet.

Alla EMI:s artister är förstås inte så nöjda med de nya vindarna som blåser. En som är lite surare än andra är förmodligen Robbie Williams, vars senaste CD inte sålde så bra. En miljon exemplar ska nu skickas till Kina för att bli asfalt...

About 85% of what EMI does release never makes a profit, in part because of the cash spent signing bands and partly due to overestimating demand. For instance, the company is understood to have more than a million unsold copies of Robbie Williams's Rudebox album, which it will send to China to be crushed up and used in road surfacing and street lighting.

Och allt detta är förstås vårt fel. Hade vi bara fortsatt gå till skivbutiken och betalt 179 spänn för halvtaskiga skivor med kanske två bra låtar på, så hade det här aldrig behövt hända. Eller hur?

Artikel i The Guardian

#blogg

Medlem
Slutet för CD-skivan - på riktigt

Jag skulle kunna tänka mig att Robbie blir hemlös av detta.

Medlem

Jag tycker det är självförklarligt. Robbie Williams, säljer inte bra, precis som det ska vara alltså.

Vila i frid

179? Nu tar du väl i, en ny skiva från ett "populärt" band/ en samling kostar väl över 200 kr.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

200 kr är inte farligt för en skiva med en artist du gillar. Visst att det kan kännas i plånboken, men å andra sidan så får du faktiskt väldigt mycket "underhållning" för pengarna.

Medlem

Det är lite tragiskt men ändå ganska förutsägbart att tiden har tagit slut för CD-skivan. Hoppas bara att den inte dör ut fullständigt. Det är ju skönt att kunna ha musik man gillar på något fysiskt format istället för enbart i sin dator på MP3-filer.

Medlem

Jag vet inte vart ni handlar era skivor någonstans, men på Mediamarkt så kostar de max 149:- för en ny skiva, men många gånger blir det 99:- vilket är riktigt billigt. Så argumentet att en ny skiva kostar 200:- är förlegat


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av redmac:

Jag vet inte vart ni handlar era skivor någonstans, men på Mediamarkt så kostar de max 149:- för en ny skiva, men många gånger blir det 99:- vilket är riktigt billigt. Så argumentet att en ny skiva kostar 200:- är förlegat

Det är ju inte ett problem att en bra skiva kostar 200 kronor (eller 99) utan att det släpps 100 skitplattor på en bra. Om inte mer.


signatur
Medlem

Death to the industy! Så går det när man producerar dåliga produkter bara för att tjäna pengar.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Det roliga är att artister skulle tjäna sjukt mkt mer pengar om deras nya album typ kosta 50 kr och deras gamla 30!

När jag köper mest album är när jag typ sitter på cdon.com och har fixat grejer i varukorgen för 549 kr. Sedan står det att om du handlar för 600 kr så får du grejerna fraktfritt. Då köper jag ofta en gammal skiva för typ 60 kr!

Medlem

Aja, tur man lyssnar på metal då, den industrin har väl egentligen aldrig tjänat mycket pengar och främsta delen av intäckterna är från live-spelningar.

Personligen köper jag dock hellre en cd skiva i fysisk form än över internet. Alla som har Opeth - Ghost Reveries i limited utgåvan förstår nog vad jag menar. Tool har väl också fattat hur man kan göra det lite mer spännande.

Inaktiv
Skrivet av Pettor:

Aja, tur man lyssnar på metal då, den industrin har väl egentligen aldrig tjänat mycket pengar och främsta delen av intäckterna är från live-spelningar.

Personligen köper jag dock hellre en cd skiva i fysisk form än över internet. Alla som har Opeth - Ghost Reveries i limited utgåvan förstår nog vad jag menar. Tool har väl också fattat hur man kan göra det lite mer spännande.

Beror också på vilken sorts metal/grupper man lyssnar på, känns som att en cd från en okänd metalgrupp kostar 20kr mer än vad en cd från en känd grupp skulle kosta. Så, kan inte riktigt hålla med om det påståendet

1
Skriv svar