Gandalf i high-def

Skägg.
10 Chambers
Gandalf i high-def

[fright][ia=1950 Se varje rynka][/fright]Crapshit. Jag har börjat vänja mig vid högupplösta filmer och serier. Sedan en tid tillbaka ses det mesta i 720p på vår LCD 32:a. Sen såg jag om Sagan om Ringen-trilogin förra veckan, det skulle jag inte ha gjort med dessa jämförande bilder mellan High-def och vanlig DVD färskt i minnet. Hur får jag in en Blu-ray-spelare och en Full HD-skärm i budgeten?

#blogg


signatur
Medlem
Gandalf i high-def

skulle ha varit kul om man fick se sida vid sida.. för när jag tittar en bild åt gången, så är jag nog blind och inte märker skillnad

Skägg.
10 Chambers

Ladda up samma motiv i två olika flikar och välj upplösning nere till höger, vid 1280 är skillnaden slående. Flikarna gör det enkelt att växla mellan dem.


signatur
Medlem

hmmm ingen som vet vilket format det blir på lotr?
blu-ray eller hd-dvd?

Medlem

Det är fortfarande inte riktigt rättvist att titta på stillbilder på en monitor på nära håll, jämfört med rörliga bilder på några meters avstånd.

Det var i någon tidning jag läste (M3 eller nåt) där dom gjorde blindtest. Det var nästan ingen som klarade av att se skillnad på 720p och 1080p i praktiken. Skillnaden mellan 480p och 720p kunde man se, men det var inte heller helt uppenbart när det rör på sig och man sitter på 3m avstånd.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

New Line Cinema är Blu-Ray exklusiva nu, så Lotro filmerna kommer säkerligen på blu-ray. Jag kommer helt klart att skaffa dem när de kommer. Älskar filmerna enormt, så att se dem i grymmare upplösning är ju bara asnice.

Medlem

Oh, Gandalfs näsa var ju mycket längre i dvd versionen.. drf kommer jag också hålla mig till den. Gandalfs näsa for the win!


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv

Jag tycker inte skillnaden är värd ~15-20000 kr. Kanske ser bättre ut i rörande bild.

Medlem

Onödigt att satsa på 1080p. Dels därför det itne finns så mycket material i den upplösningen, och dels att för att det krävs ett tränat öga för att se skillnad på 720p och 1080p.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tannis:

Onödigt att satsa på 1080p. Dels därför det itne finns så mycket material i den upplösningen, och dels att för att det krävs ett tränat öga för att se skillnad på 720p och 1080p.

Första steget blir nog spelaren, eftersom min teve ändå klarar 720p, vilket är en rejäl skillnad gentemot 480p på dvd.


signatur
Medlem
Skrivet av Tannis:

Onödigt att satsa på 1080p. Dels därför det itne finns så mycket material i den upplösningen, och dels att för att det krävs ett tränat öga för att se skillnad på 720p och 1080p.

beror vad men tittar på
själv har jag en projector och 1080p är mycket finare än 720p kan jag lova dig

Medlem

Dumt med två konkurrerande format, faktiskt. D.v.s HD-dvd och Blueray. Kan göra folk förvirrade. Nä... inte "kan" - det GÖR folk förvirrade.

1
Skriv svar