Spel är knark

Medlem
Spel är knark

Det har varit rätt blåsigt kring spel senaste veckan, världen verkar inte vara redo, bland annat dessa saker:

Det finns en sak som dessa rapporter har gemensamt, och det är att kritikerna oftast lider stor brist på kunskap, eller så är dom aktiva opinionsbildare som väljer att kraftigt förvränga fakta. Inte sällan både och samtidigt förmodligen. Det är fantastiskt hur man kan bilda opinion på helt lösryckta icke-fakta. Det är helt uppenbart att dom inte vet vad dom pratar om, om man faktiskt vet vad spelen går ut på. Man kan inte påstå att Mass Effect uppmuntrar chauvinism (man kan spela både man och kvinna), att man kan knulla runt (det finns ett tillfälle där man ligger och då handlar det om kärlek) och få se kompletta sexscener om man har en aning om vad det är för spel. Det finns bättre spel att angripa om man vill ta upp dom punkterna på allvar.

Jack Thompson framstår som påläst, saklig och nyanserad (nåja) jämfört med ovanstående kritiker, och det är riktigt läskigt. Jack har ju hållit på så länge nu så han känns nästan lite tjenis med gamers numera. I FOX inslag framstår det för den oinvigde som att kritikerna är experter och att båda sidor är ordentligt representerade, vilket tyvärr är FOX avsikt förstås. Men faktum är att experterna knappt presenteras och ingen har en trovärdig bakgrund. Och varför välja en speljournalist som representant för Mass Effect och inte någon som står direkt bakom spelet istället?

Att respekterade Times kan skriva en så osaklig krönika är helt ofattbart. Den börjar ganska saklig och seriös, men sista stycket stjälper allting (det talar för sig själv)

Skrivet av Times:

Once, such kids would be the playground outcasts, but no longer. Mine are. Because, unlike the TV-hating parents, I refuse to buy them portable gaming consoles, Xboxes, GameCubes, PS2s. These are Satan's Sudoku, crack cocaine of the brain. Even the crappiest cartoon or lamest soap teaches a child about character, plot, drama, humour, life. Playing videogames, children are mentally imprisoned, wired into their evil creators' brains. And they play them - beepety-beep - on journeys, over family meals, any minute in which they find themselves unamused.

Återigen är det helt uppenbart att skribenten har hyfsat dålig koll på dagens spel (hur många spel låter "beepety-beep" nu för tiden?) och drar allt över en kam.

Vad som är riktigt sorgligt är att gamers är en så enkel måltavla. Det är än mer tragiskt hur omogna kommentarer krönikan i Times får, och det representerar dessvärre gamers försvar generellt när vi kritiseras. Man önskar verkligen att en del bara kunde hålla käft. Kan du inte försvara spelbranschen civiliserat och sakligt utan att framstå som en insnöad spelnörd, så är det bättre att du håller tyst. Du gör mer skada än nytta då kan jag lova. Just för att det finns en armé av omogna män som spelar så är det inte förvånande att spel blir angripna hela tiden. Det är precis samma låga ribba som när man, med väldigt frikostiga tolkningar, whinar om ett spel baserat på ett pressmeddelande och lite konceptbilder (nämner inga namn). Man sänker sig till samma låga nivå som spelkritikerna själva.

Vi måste bli bättre och kunna mobilisera en seriös lobbyverksamhet och opinionsbildning kring spel. Den enda seriösa försvarsposten just nu är Gamepolitics.com som jag ser det. Skärpning!

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/PKzF173GqTU&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/PKzF173GqTU&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
FOX rapportering om porren i Mass Effect

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv
Spel är knark

Det har tydligen blivit så man skapar en debatt nuförtiden. Ju dummare argument som man för, desto livligare tenderar diskussionen att bli. Det känns som evigheter sen som media osv. höll sig till nyheter.
Ja, jag tror inte att det är okunskap, jag tror att det är jävelskap, eller rent vinstintresse och att de väljer att inte ta med alla fakta.
Hoppas att det rör sig om moralpanik bara, samtidigt som man kan tycka att det är dags för andra saker att 'bli farligt' nu... nätdejting är ju lite på tapeten emellanåt.

Medlem

Mycket väl skrivet och jag håller fullständigt med dig i allt. Jag sörjer att kanaler som FOX news kan existera och att folk inte har vätt nog att byta kanal till något mer seriöst. Ibland blir man mörkrädd..


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Kan inte säga hur många det faktiskt är som tittar på FOX news, men jag slås av att ju mer man som svensk tittar på klipp och debatter att det är fruktansvärt vinklat och rent av smutskastning/sensationalism som iallafall får mig att skruva på sig obekvämt i stolen. Precis som Aquilalore och Redmac sagt före mig.

Jag hoppas att med att fler och fler yngre generationer av män och kvinnor som kommer i maktroller i samhället att de kan ta med sig sina egna erfaranheter av nya medier som spel så att vi slipper 40,50,60-talisternas demonisering av ett medium de endast känner till genom "expert-rapporter" och det som sägs i nyheterna och tidningar. (De s.k Vampyrlajvarna kommer på tal när rollspel ständigt kom upp på tapeten för några år sen, som visade sig vara helt orelaterade till ett mord som utfördes av desperata drogmissbrukare om jag inte minns fel)

Skägg.
10 Chambers

Jag faller hela tiden tillbaka på en seriestripp jag läst, men som jag inte hittar igen, där föräldrar lämnar sina barn hemma med tv-spelet som barnvakt. Självklart är det då tv-spelet som ger barnet en sned start i livet. Jag vet inte vad #Mass Effect har för åldersgräns på staterna men PEGI-märkningen 18 visar ju att det föräldrar kanske inte borde låta kids spela det utan att själva vara delaktiga i upplevelsen.

Jag ser fram emot att kunna spela spel med mina barn och självklart kommer de inte att få lira våldsamma spel innan de är mogna för det.


signatur
Inaktiv

FOX news ger det distinkta intrycket av att vara republikanernas propagandakanal. Däremot känner jag att det är svårt för mig bry mig om deras angrepp. Missförstå mig rätt, jag tycker om spel, har varit med och gjort dem och jag vill jobba med spel. Men det känns mest som en storm i ett vattenglas.

Jag menar, hur mycket pengar drar inte branschen in? Och sedan när har USA haft problem med "tveksamma" åtaganden så länge det ger pengar?


signatur

"I'm so fly I need a passport to walk!"

1
Skriv svar