Privatkopieringsersättning

Skägg.
10 Chambers
Privatkopieringsersättning

Det var dags att göra backup på fotokatalogen så jag slet fram ett femtiopack DVD-skivor. Under tiden kan jag inte undvika att bli lite bitter över faktumet att nästan halva priset per skiva går till Copyswede, 3,26 kronor för att vara exakt. Dessa pengar, totalt 167 miljoner kronor 2006, går musik- och filmindustrin som kompensation för bortfallet inkomst på grund av piratkopierandet. Jag har ingen som helst lust att betala för ännu en Absolute Hits-skiva eller något annat skräp, bara för att jag inte vill förlora mina bilder vid eventuell hårddiskkrasch. Den musik jag vill ha köper jag.

Visste du förresten att det är avgift på de allt mer populära DVD-spelarna med inbyggd hårddisk? Jojomen, mellan 200 till 350 kronor av priset går till den stackars film- och musikbranschen. Om vi nu verkligen måste ha denna avgift, varför får inte spelindustrin ta del av kakan? Där piratas det väl minst lika friskt?

#blogg


signatur
Medlem
Privatkopieringsersättning

Jepp, gjorde exjobb på ämnet och det är en svår nöt. Om man nu ska fördela den lilla potten proportionerligt mellan alla branshcer borde nog porrbranschen få det mesta...


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

varför ska folk som gör dålig film/musik/spel få kompensation?
jag köper det jag tycker är bra, skulle aldrig få för mig att bränna ut FF spelen, metroid...eller andra bra titlar...

Medlem

har inte sådär jättemycket emot denna avgift känns ju mer moraliskt rätt att ladda ner grejer eftersom du indirekt redan betalat för dem

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av McBeaver:

har inte sådär jättemycket emot denna avgift känns ju mer moraliskt rätt att ladda ner grejer eftersom du indirekt redan betalat för dem

Problemet är bara att det är olagligt ändå, fastän de redan kompenserats.


signatur
Medlem

Se det som välgörenhet även skivbolagsägarna måste kunna ge sina familjer tak över huvudet och mat på bordet. *ironi*

1
Skriv svar