HL2 - var ligger storheten?

Flakmonkey
HL2 - var ligger storheten?

Sitter med mobilen på väg till jobben så måste hålla mig kort. Håller på och lirar Orange box (HL2) hemma och jag förstår verkligen inte varför det är så hyllat. Självklart är det bra men bäst? Det hoppas jag verkligen inte. Beror nog mycket på att jag inte kunde bry mig mindre om gordon, han är för opersonlig för min smak så jag rycks aldrig med i storyn. Hmm, vad är det jag egentligen missar? Måste ju vara något när så många tycker det är guds gåva till gamers.

#blogg

Medlem
HL2 - var ligger storheten?

Håller med dig, överhypat.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Du är inte ensam, av nån anledning blev det ju nästan lynchstämning när man antydde att det inte var gudomligt strax efter release.
Jämför det med The Governators(Arnold) filmer, en bra åktur men inga omvälvande upplevelser.

Medlem

Gordon är Gordon, och han kan aldrig bli överhypad, Skulle gärna se 100.000tals spel med Freeman som Huvudhjälte. Det är just charmen med att slå ner Aliens med en kofot eller slänga tunga föremål på dem.

Fast jag har varit "kär" i Gordon sedan spelet släpptes. Och det är inte bara han som är bra, utan också så har spelet den bästa spelmotorn ute justnu. Vad jag tycker iaf, då dom andra är bara klumpiga och irriterande. Så det var mina 5cent.

Skägg.
10 Chambers

Jag tycker att #Valve ibland uppnår samma putsnivå som #Nintendo, och de lägger upp upptrappningen på samma sätt. Bli visat ny funktion, bekanta dig med den och använd den senare i skarpt läge. Sen gillar jag deras utnyttjande av spelmotorn, mycket.


signatur
Flakmonkey
Skrivet av spiken:

Jag tycker att #Valve ibland uppnår samma putsnivå som #Nintendo, och de lägger upp upptrappningen på samma sätt. Bli visat ny funktion, bekanta dig med den och använd den senare i skarpt läge. Sen gillar jag deras utnyttjande av spelmotorn, mycket.

Kanske är det jag som stör mig på småsaker men jag tycker inte HL2 är så putsat på alla fronter... Jag förstår tex verkligen inte varför gordon inte har händerna på ratten när han kör något fordon eller varför han inte har ben... Det är såna detaljer som gör att jag inte kan sugas in i världen ordentligt och som jag skulle se som finputsning... Visst, spelmekaniken är väldigt finputsad, men jämfört med tex Bioshock tycker jag faktiskt att det står sig rejält slätt på en rad punkter... Jag får aldrig känsla av att jag är Gordon utan bara det vapen som guppar fram längst ner på skärmen.

Som sagt, verkligen inget dåligt spel, 3,5-4 på en skala till 5, men jag tycker likväl att det inte är så mycket bättre än andra bra spel i genren.

Däremot så måste jag föra fram en sak som är riktigt bra och det är interaktionen med andra karaktärer och hur de inte bara använder kroppspråket... det är riktigt bra faktiskt

Medlem

En länk som alltid kommer upp när det pratas HL.

Men just småsaker som att inte händerna syns när man åker bil, är jue mera att hitta något att klaga över bara för att klaga :P.. I Bioshock så var inte det heller helt optimalt, då man hade på sig Big Daddy outfit och fortfarande såg sina vanliga armar. Det är ett fel men det gör inte spelet dåligt på någon front.

Själv så tyckte jag att Ep2 var bättre än "HL2".. Även att Ep2 var kortare så gav det endå väldigt mycket.

nj
Medlem

Kan bara instämma, och måste erkänna att jag till och från funderat på att skriva ett liknande blogginlägg.
Jag vill inte direkt påstå att Half-Life-spelen är dåliga, men ibland får jag känslan att folk vill framhäva dem som guds gåva till gamers vilket jag verkligen inte kan hålla med om.

Visst att HL2 är bra kodat på så vis att det är spelbart med höga inställningar även på äldre datorer, men det har lidit/lider även av rätt rejäla buggar som jag tycker borde fixats vid det här laget.
Jag installerade om HL2 så sent som för någon vecka sedan i brist på något annat jag kände för att spela, och ja... det slog mig direkt varför jag aldrig orkat spela klart det tidigare.
Kontroller som får Gordon att bete sig som Bambi på is (glida över/genom hinkar och annan bråte som råkar ligga på marken? tack...), bli dödad pga ett bord råkar stötas till för man kommer för nära det så det slungas in i en vägg och sedan studsar tillbaka och glider genom Gordon? Det var då upplevelser från senaste spelsessionen förra veckan med ett nyinstallerat och fullt uppdaterat HL2.
Minns även rätt gott om härliga problem med diverse ljudkort, rejäla hack när de dynamiska laddningarna av nya ljud skulle göras (vilket en del störde sig så enormt på så script skrevs för att ladda alla ljud på en bana precis i början av den, nu har jag dock inte hittat sidan med den infon på nytt) osv när spelet var nytt med.

Det första Half-Life var väl inte direkt så mycket bättre heller, vill minnas att jag gav upp några gånger på att lyckas varva det pga buggar som gjorde det omöjligt att komma vidare (grindar som inte öppnades när man utfört det som krävdes för att de skulle öppnas och liknande) så jag har ännu inte orkat ta mig genom det spelet heller, rätt imponerande på sina sätt eftersom jag köpte det samma dag som det släpptes här i Sverige.

Nåväl, finns andra spel som känns mer givande att "tvinga" sig genom. Jag har aldrig känt något som dragit mig till något av HL-spelen vilket gjort att jag absolut måste ta mig genom något jag kört fast i, oavsett hur många försökt jag behöver på mig innan jag lyckas (som tex #Call of Duty 4: Modern Warfare hade vilket jag knappt kunde lägga ifrån mig före jag nött genom dess, förvisso rätt korta, SP-kampanj).
Visst att HL-spelen har tillfört en del intressanta saker till FPS-genren, det är tex småskoj att leka med gravity gun i HL2, men efter ett tag så känns det rätt uttjatat, och när man märker att sakerna man använder som "ammunition" till den mystiskt försvinner så börjar man undra vart de tar vägen.

Medlem

Jag hade hållt med dig fullt ut, ifall du hade pratat om Halo.

Medlem

HL ÄR ASBRA
älska gordon freeman ju

Flakmonkey
Skrivet av Kamikazeb:

Jag hade hållt med dig fullt ut, ifall du hade pratat om Halo.

Halo är också överskattat imo men där får jag faktiskt en betydligt starkare känsla av att jag är huvudpersonen. Tycker det är den största svagheten med HL2 faktiskt. Freeman är inte närvarande för mig, bara ett trist skal.

Medlem

HL2's storhet är väl mest att det är en uppföljare på HL1, visst ett rätt trevligt spel i sig men utan HL1 att låna namn och huvudperson ifrån så hade det nog inte fått samma uppmärksamhet.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

HL2's storhet är väl mest att det är en uppföljare på HL1, visst ett rätt trevligt spel i sig men utan HL1 att låna namn och huvudperson ifrån så hade det nog inte fått samma uppmärksamhet.

Det där måste jag hålla med om till 100% men samtidigt tycker jag att HL2+expansioner är en värdig uppföljare till HL.


signatur

NinjaSkitz.

Medlem

storheten förstår man om man läser det som står här
"Varning" mycket text!! l0l d:

http://members.shaw.ca/halflifestory/timeline.htm

vart ännu mera såld på skiten när jag läste allt.. så det är värt det.. jag lovar d:

allt står så bra efterssom det är visat i "År, När" Var" "varför" osv...

mvh..

Medlem

Storheten ligger i betraktarens ögon. Vissa tycker att det är en upplevelse att spela igenom HL2 andra tycker inte det utan föredrar andra spel. Jag kan undra vad det speciella är med tex WOW eller Crysis.

Medlem

För mig kändes hela HL2 som ett enda långt tech-demo vars enda syfte är att visa vad Source-motorn går för. Nya element avlöser varandra hela tiden och vissa av dem ser man inte igen.

HL2 var roligt att ha spelat igenom en gång men mest för "allmänbildnings" skull.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag kan spela igenom HL1-2 samnt expantioner hur många gånger som helst, jag har redan spelat Ep2, 3 gånger bara för att få lite mera achivements samnt hitta roliga saker som finns lite här och var.. Men somsakt, Alla kan inte gilla samma spel. Det är som folk som gillar Ishockey och dom som gillar Fotboll. båda är väl bra om man tycker att det hela är intressant.

Medlem
Skrivet av St0ned:

storheten förstår man om man läser det som står här
"Varning" mycket text!! l0l d:

http://members.shaw.ca/halflifestory/timeline.htm

vart ännu mera såld på skiten när jag läste allt.. så det är värt det.. jag lovar d:

allt står så bra efterssom det är visat i "År, När" Var" "varför" osv...

mvh..

Du vet väl att det är ett fan som skrivit det där och inte någon som varit med i utveckligen av storyn eller utav spelet.

Det mesta är rena spekulationer.

Skrivet av Parzec:

För mig kändes hela HL2 som ett enda långt tech-demo vars enda syfte är att visa vad Source-motorn går för. Nya element avlöser varandra hela tiden och vissa av dem ser man inte igen.

HL2 var roligt att ha spelat igenom en gång men mest för "allmänbildnings" skull.

Håller med om techdemo-upplevelsen i spelet, det har även trasiga sömmar här och där.

Gravitygun var väl skoj ett par minuter eller så, men efter ett tag så fan jag den tråkig och plockade istället fram något av de vanliga vapnen istället.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

Vet inte men HL1 mods sparka ju liv i PC spelsbranchen med CS och alla andra moddar i viss grad, snart är det HL2's tur att göra det i samma utsträckning som 1an hoppas jag.

1
Skriv svar