Anime: Full Metal Alchemist

Medlem
Anime: Full Metal Alchemist

Dagens blogginlägg föräras med ännu ett Anime tips, och gentilare serie får du enligt mitt tycke leta länge efter! Hålltillgodo.

Denna anime följer bröderna Edward "Ed" och Alphonse "Al" Elric. De är redan som unga pojkar talangfulla alkemister, liksom deras far, den legendariske alkemisten Hikari no Hoenheim. Alkemi utgör en viktigt ingrediens i serien, och med det menas att man skapar något nytt från något av samma massa. För att erhålla något, måste något av samma "värde" offras.

Fadern lämnar dock tidigt de två pojkarna och deras mor för att åka ut på en resa och sedan aldrig komma tillbaka. När så deras mor tragiskt och plötsligt går bort sätter sig de två bröderna än mer in i alkemins hemligheter för att kunna återuppliva den förlorade modern. Ingen alkemist har någonsin lyckats återuppliva en människa, men Ed och Al fortsätter envetet sin strävan. När de så en regnig och stormig natt sätter sin plan i verket går allting fruktansvärt fel. Trots att de har alla ingredienserna för att "transmutera" en människokropp misslyckas försöket fatalt. Ed förlorar sitt vänstra ben och den andra brodern, Al, hela sin kropp. För att inte förlora broderna helt och hållet offrar Ed sin högra arm och lyckas på så sätt "binda" Als själ vid en rustning.

Det är här animen tar sin början, under 51 underbara avsnitt får vi följa de två brödernas strävan efter att återuppliva deras moder och återfå det som tagits ifrån dem. Trots att animen tidvis är sorglig och känslosam så är humorn en av de viktigaste ingridienserna. Sammanfattningsvis ännu en mycket välskriven och känslofull serie som inte får missas av någon som har intresse av anime!

Serien är egentligen värd 9/10, men när fightingsscenerna i mitt tycke kan uppleves något tama emellanåt får Full Metal Alchemist nöja sig med 8 välrekommenderade teknikhjärnor:

#blogg

Medlem
Anime: Full Metal Alchemist

Den serien är snorbra, 10/10 enligt mig iaf.. Dock gjorde jag ett fint misstag i början.. Såg 6 avsnitt typ sen såg jag filmen. Not a smart move. Men fyfan så bra den serien är..

Medlem

Hoops, har det gjorts en film också...?
Det måste jag totalt ha missat!

Efter lite efterforskning ser jag att den heter "The Conqueror Of Shamballa". Tackar för tipset, nu har jag något att se fram emot

Medlem

FMA är helt klat en bra anime. Tyckte dock inte om filmen lika mycket, ha inte för höga förhoppningar.

Medlem

Serien är as bra ... Klart min Favorit , Om man är ny inom anime så rekomenderar jag denna serie... Lagom lång.

9/10 enligt mig ^^ ...


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
1
Skriv svar