32" LCD-TV som datorskärm!

Medlem
32" LCD-TV som datorskärm!

Undertecknad teknikberoende herre stod nyligen i begrepp att byta datorskärm. Efter att ha kontrollerat diverse ställen efter 24-27" tums datorskärmar, och dessutom åtnjutit kalla rysningar, illamående och nedatt allmäntillstånd av de hutlösa priserna, kom så tanken: "Varför inte skaffa en vanlig 32 tums LCD TV och använda som datorskärm?"

Kom så över en Toshiba 32A3000P för 4999:- på kampanj.

Efter att nu har använt "skärmen" i ca 1½ månad är erfarenheterna i stort sett enbart positiva. Min förra skärm (en Hyundai 22" DVI TFT) hade också den 8ms responstid, men det känns ändå som TV:n följer med avsevärt bättre i FPS spel.
Skärpan är lika bra som den tidigare skärmens, och helt plötsligt blev det mysigt att sitta framför datorn och glo på film.

Nackdelen med en TV som skärm är ju att det inte är särskilt lätt att släpa med den till polaren om lite spelande vankas. Om ögonen blir fyrkantiga av att sitta dryga metern från en tv får tiden utvisa

Tv som datorskärm erhåller 9/10 välförtjänta teknikhjärnor.

#blogg

Inaktiv
32" LCD-TV som datorskärm!

Overkill. Jag kan tro det blir jobbigt att sitta för nära en sån stor skärm också.

Antikvitet

Intressant, jag började tänka tanken när jag läst ditt inlägg.

Problemet som jag ser det är upplösning. Jag har dubbla skärmar, så jag får 2560x1024. För att få något som är nästan lika stort på en tv måste du väl ha en 1080p-tv, som har 1920x1080?


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jo, jag kör på 1360*768 i upplösning. Det är tvn:s "native" upplösning, alltså den upplösning den är designad för. Funkar dock utan problem att t.ex. dra ner till 1024*768 i spel och andra applikationer som kräver detta!

Trevligt att självaste chefredakötren hittade min blogg såhär invigningsdagen till ära!

Medlem

Kör dubbla 19" skärmar, vilket tyvärr inte går bra i spel då kanten mellan de två stör. Men 22" är ju riktigt bra, varför byta skulle jag säga? Eller åtminstone kör 32" + 22"

Grym blogg förresten, ska fortsätta läsa.

Medlem

Tack Dvorak, alltid kul med lite god kritik. Skall försöka skriva något läsvärt fortsättningsvis också!

Att köra 32" + 22" känns rätt omständigt, ska man köra dual tycker jag skärmarna skall vara lika stora. Dessutom är det tillräckligt ont om utrymme på mitt datorskrivbord i nuläget, vilket också (omän inte så tydligt) kan skönjas på bilden till blogginlägget.

1
Skriv svar