1 dollar = 10 kronor i spelbranschen

Skägg.
10 Chambers
1 dollar = 10 kronor i spelbranschen

[fright][ia=1824 Vart tar kosingen vägen?][/fright]Jag undrar varför inte Dagens Industri och andra rosa papper har uppmärksammat detta tidigare; spelbranschen har en egen internationell valutakurs. Det är den enda förklaringen till att produkter och spel automatiskt blir dyrare på vår sida av storpölen. Ta [[Playstation 3]] vid lanseringen som exempel, 599,5 dollar blev 5995 kronor, trots att kursen är cirka 6,5 svenska riksdaler. Hur är det möjligt, och vem tjänar den rejäla mellanskillnaden på närmare två lax?

Vart är Sverker Olofsson när man verkligen behöver honom?

#blogg


signatur
Medlem
1 dollar = 10 kronor i spelbranschen

Ja, inte ens om man räknar in momsen blir det rätt. Fortfarande 1000 kr mer! Och sist jag kollade så kostade inte en kontainer full med 0,4x0,4m stora lådor, över atlanten, inte så värst mycket / låda.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shimo:

Ja, inte ens om man räknar in momsen blir det rätt. Fortfarande 1000 kr mer! Och sist jag kollade så kostade inte en kontainer full med 0,4x0,4m stora lådor, över atlanten, inte så värst mycket / låda.

Och man kan gissa att de som skeppar saker över atlanten har vettiga fraktavtal samt inte köper till retailpriset


signatur
Medlem

Inte nog med att vi ofta får sakerna senare, men vi betalar mer också.
det är sånt som irriterar mig iaf.

Medlem

Man kan ju inte argumentera för att "vi har ju mer pengar att röra oss med" iom att vi betalar så "#"¤%"!"¤ mycket skatt här... :/
Kunde de inte släppa engelska varianter av spel så vi slipper vänta på spanjackerna, fransoserna och tyskarna? o.O Eller ge dem möjlighet att ladda ner språkstödet senare.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Kan vara de här som den spelmarknaden tjänar pengar på i Sverige, eftersom att majoriteten i Sverige laddar ner sina spel

Medlem

Visst ligger dollarn på 6 ynka men glöm inte att om vi räknar med att FED under många år trollat med ekonomin i USA så hamnar vi på 4 cent/dollar... vilket borde ge ännu bättre priser.

Medlem

I och för sig är det inte bara i spelbranschen det är såhär, men jag håller med dig om att det är lite knepigt...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nocturne:

Kunde de inte släppa engelska varianter av spel så vi slipper vänta på spanjackerna, fransoserna och tyskarna? o.O Eller ge dem möjlighet att ladda ner språkstödet senare.

Ja, man kan undra hur mycket lokaliseringen av ett spel kostar egentligen. Lär inte vara superbilligt.


signatur
Inaktiv

Jo vi betalar väl mycket skatt men de amerikaner jag har träffat betalar oxå 30% skatt och har sämre villkor som sjukvård och ledighet.

BME
Medlem

I USA så sätts väl priset ändå utan moms och varje delstat bestämmer sin egen moms, så även om MRSP är $599 så läggs även moms på det, till skillnad från i sverige där moms alltid ingår?

Men du har rätt i att vi alltid får betala mer, som tex när booster packsen till BF2 släpptes för 9,99USD och 9,99EUR då vi europeer fick betala mer helt utan en bra anledning då det iaf går på kreditkort.


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

Det kallas för girighet. Det finns många produkter som är MYCKET billigare utomlands.

Och lokaliseringar till Svenska kan dra åt helvete. Jag vill inte betala för att de som inte lärt sig engelska ska få spela.

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

Visst ligger dollarn på 6 ynka men glöm inte att om vi räknar med att FED under många år trollat med ekonomin i USA så hamnar vi på 4 cent/dollar... vilket borde ge ännu bättre priser.

Hänger inte riktigt med.. Kan du utveckla det?

Medlem

Skulle vi ha samma diskution om dollarn hade legat som den låg sommaren 2001, dvs runt 11 kronor? Det ni glömmer är att 1 dollar alltid kommer vara 1 dollar i staterna (så vida inte stor inflation slår till) oavsett hur stark/svag kronan är och det är därför inte är rättvist att jämföra rakt av. Dessutom var det annonserat att priserna skulle ligga på 599 dollar respektive 599 euro i vardera världsdel...

Inaktiv
Skrivet av h2o2:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Visst ligger dollarn på 6 ynka men glöm inte att om vi räknar med att FED under många år trollat med ekonomin i USA så hamnar vi på 4 cent/dollar... vilket borde ge ännu bättre priser.

Hänger inte riktigt med.. Kan du utveckla det?

FED/FRB = Federal Reserve Bank

En privatägd centralbank som i princip äger dollarn.
Varje dollar som produceras lånas ut till staten mot ränta, det enda sättet att betala räntan är att låna mer pengar.
Det är ett sjukligt vrickat system som bara spiralar neråt i skuld.
2007 överskred amerikanska statens skuld till FRB 9 trillioner $ (nio miljoner miljarder).
Nästintill varenda dollar amerikanska folket betalar i "federal tax" går rakt ner i fickorna på FRB, notan ligger på ca 4,3 miljarder per dag i bara ränta nu för tiden.
FRB har genom åren medvetet skapat börskrasher och andra kaosmoment i ekonomin för att eliminera de resterande bankerna som stod utanför "FED-bank-systemet".

Folk som inte fattat än hur pass korrumperat det där landet är bör läsa på om:

Federal Reserve Act och hur den skapades.
JFKs Silver Bullion Dollars.

Medlem
Skrivet av Hubbe:

Skulle vi ha samma diskution om dollarn hade legat som den låg sommaren 2001, dvs runt 11 kronor? Det ni glömmer är att 1 dollar alltid kommer vara 1 dollar i staterna (så vida inte stor inflation slår till) oavsett hur stark/svag kronan är och det är därför inte är rättvist att jämföra rakt av. Dessutom var det annonserat att priserna skulle ligga på 599 dollar respektive 599 euro i vardera världsdel...

ja det är klart det skulle bli dyrare under 2001 om dollarn nu låg på 11, precis som det borde bli billigare när dollarn är svag, .. du har säkert rätt, tycker bara det är jävligt märkligt...Ska branchen sätta andra länders valutor..

Medlem

Dom sätter ju priser per världsdel, varför vet jag inte men det hela innebär att PS3:an hela tiden kostat runt 2700 i Japan... Det är mer uppseendeväckande än att den kostar 3900 i staterna...
Visst att dom säljer större volymer i Japan men varför skall vi betala dubbla priset?


signatur
Medlem
Skrivet av Bennyfax:

Jo vi betalar väl mycket skatt men de amerikaner jag har träffat betalar oxå 30% skatt och har sämre villkor som sjukvård och ledighet.

30 % om man inte räknar med den dolda skatten Arbetsgivaravgift, ja.

Inaktiv

Att lägga in tyska/franska/spanska och andra språk för totalt efterblivna idioter kanske ger merkostnad, min lösning är att lägga in alla i dem länderna på akutpsyk.

1
Skriv svar