Lite nya datordelar

nj
Medlem
Lite nya datordelar

Liten uppföljare på det förra inlägget om min dator (om någon nu orkade läsa genom allt).
Fick i slutet av året tag på ett MSI K8N Diamond Plus på Kompletts fyndhörna, onekligen en trevlig uppgradering till mitt Asrock 939Dual-SATA2 tyckte jag och köpte det.
Tyvärr så slutade det vara bra där, när jag väl byggde ihop datorn så jävlades det och efter några dagar fungerade det inte alls, skrev om det hela i MSIs användarforum för den som vill läsa exakt vad som felade.
Hur som helst så hade jag knappt fem dagar med totalt tre ominstallationer av Windows och lika många rivningar av datorn, slutade med att Asrock-kortet sattes tillbaka i datorn och dess egenheter fick fortsätta finnas.

Skickade tillbaka moderkortet till Komplett och bestämde mig strax före julen att köpa lite nya delar, jag återvände då till min favorittillverkare när det gäller moderkort, Abit, efter att jag övergett mitt gamla Abit AN7 och Athlon XP2500+@3200+ som jag använde tills i början av förra året när det byttes mot Asrock-moderkortet och en Opteron 170.
Moderkortet blev ett Abit IP35-E, till det en "Pentium" Dual-Core E2160 (och jag undrar fortfarande varför Intel valde att döpa en Conroe-baserad processor till Pentium när den, förutom L2-cachemängden som är halverad, är samma processor som Core 2 Duo E4000-serien) och Kingstons 2x1GB ValueRAM PC6400 N5-minnen.
Allt detta plockades ihop efter en intensiv läsning i den här "lilla" tråden i AnandTechs forum som verkligen går genom allt matnyttigt och lite till om Abits IP35-serie.
Till det så återanvändes alla gamla delar, såsom mitt Corsair HX 520W, Gainward Geforce 7900GS 256MB Golden Sample, Creative Audigy 2, Western Digital 500GB AAKS SATA2, Antec Sonata med två Scythe S-FLEX 1600RPM samt en Tuniq Tower 120 för kylning.

Det första som stod på listan att göra före monteringen av de nya delarna var att fixa min Tuniq Tower, eftersom jag använt den med mina gamla datordelar så misstänkte jag att antingen den, eller processorns heatspreader, var konkav, på det så var ytan knappt behandlad alls.
För att göra det så införskaffades våtslip av grovlekarna 240, 400, 800 och 1000, jag letade efter 2000 med, men lyckades inte hitta det så jag bestämde mig för att testa med de papper jag hade och i värsta fall försöka hitta ett finare papper.

Tuniq:en innan jag började:
[ia=1788]
Resultatet efter ca två timmars slipande:
[ia=1789]

Oerhörd skillnad, och mycket riktigt så var bottnen konkav så mitt på så var det dåligt med kontakt.

De nya delarna:
[ia=1790]

CPU och Tuniq Tower 120 monterat på moderkortet:
[ia=1791]

Allt väl monterat i chassit:
[ia=1792]
Jag vet att det ser ut som en enorm kabelhärva, men det är bara pga vinkeln. Kablarna befinner sig längst upp mot taket av chassit tryckt mot den "bakre" sidan (högra sidan sett framifrån) av chassit och enbart just de bitar som behövs för att kontakterna ska räcka fram är framdragna över moderkortet (och de flesta är dragna runt moderkortet via hårddiskracket tex).

Slutresultatet då? Ja, jag har nu en E2160 vars originalklockfrekvens är 1.8GHz, utan minsta lilla problem (förutom en spänningsökning med 0.06V) så fick jag upp den till 3GHz, se [http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=292411].
Vet att den postar i 3.2GHz men kände inte för att dra upp spänningen hur mycket som helst när jag vet att mitt grafikkort antagligen redan vid 3GHz bromsar prestandan i spel.
Ruskig skillnad även i ljudnivå jämfört med de gamla delarna, då fick jag sitta med två Zalman Fan Mate för att kontrollera fläktarna, samt Tuniq:ens egen kontroll för att styra dess fläkt, oftast slutade det med en enda inställning för jag orkade inte sitta och sträcka mig bakom chassit får att ställa CPU-fläkten och lossa en plastbit bland 5.25"-facken för att komma åt de två Fan Mate:s jag använde. Nu styrs alla fläktar av moderkortets bios, jag fick dock skarva ihop de två chassifläktarna så båda kopplades till System Fan-uttaget medans Tuniq:en kopplades till CPU Fan-uttaget, och båda dessa kunde sedan kontrolleras via bios.
Lägg på det till fläktstyrning på grafikkortet med hjälp av RivaTuner så blir det ruskigt tyst när datorn idlar i Windows (när den dessutom klockar ner till 2GHz tack vare Intels EIST och C1E-funktioner).

...och äntligen så har jag fullt fungerande USB 2.0! Tog tre moderkort (exkl MSI-moderkortet) som alla skulle stödja det innan det verkligen fungerade...

#blogg

Inaktiv
Lite nya datordelar

Grattis till ditt äntligen, fungerande USB 2.0!

Medlem

Var ju inte allt för trassliga kablar, sen är ju bilden tagen från fel vinkel. Hur känns det nu, går USB överföringar i extrema hastigheter?

nj
Medlem
Skrivet av Dvorak:

Var ju inte allt för trassliga kablar, sen är ju bilden tagen från fel vinkel. Hur känns det nu, går USB överföringar i extrema hastigheter?

Nästan så jag får kisa pga hastigheterna...

Njae, har mest velat slita hår för att jag aldrig fick USB 2.0 att fungera som det skulle på vare sig mitt Abit AN7 eller Asrock 939Dual-SATA2 trots att båda skulle stödja det, oavsett vilka drivrutiner eller hotfix:ar till Windows som fanns installerade.

Trevligast är dock att ha en dator som inte mystiskt fryser när som helst (vilket mitt s939-system fortsatte göra trots att jag hittade lite fixar) när olika program startades tex. Att det blev en liten uppgradering i prestanda med var inte helt fel, återstår väl bara ett lite bättre grafikkort, men det får komma senare.

1
Skriv svar