Källkod till Quake-banorna släppt
källkod till banor?
nani?!
det här måste tittas vidare på..
edit:
källkod vette fan om vi ska kalla det x]
men kul var det i alla fall! fick bara igång en map dock :/ silly gtk
Så det ska ta tio år innan källkoden till några banor släpps, hua.
Detta var kul! Mappers har väntat i evigheter på detta känns det som. Ska bli intressant att se vad det leder till. Det är i alla fall ett stort steg framåt för att kunna göra en version av Quake som är _helt_ laglig skulle jag tro, vilket är något att eftersträva så att vi kan ta över världen.
Det är inte ofta man får syn på QW-nyheter på FZ först...
Någon som vet vilken licensmodell banorna släpps under?
These map sources are released under the terms of the GPL (http://www.fsf.org/licensing/licenses/gpl.html).
See the accompanying gnu.txt for details.
These map sources are released under the terms of the GPL (http://www.fsf.org/licensing/licenses/gpl.html).
See the accompanying gnu.txt for details.
Nice med GPL. Servern var överbelastad så jag kunde inte tanka zippen och läsa....
Vad är det som är så fantastiskt bra med detta?
Det innebär att man eventuellt kan få remakes som är trogna originalen i utförande där de ska vara det (inte för att QW-folket gillar remakes so mycket, men det är en intressant möjlighet). Dessutom, och detta är nog den största anledningen till varför vi ska korka upp, så kan man nu göra egna versioner av banorna, sätta andra texturer på dem och låta folk tanka ner dem gratis.
Med banor som är exakt lika originalen i utförande förutom texturer (som fortfarande är skyddade), nya modeller och ljud så kan vi snart fixa ett hopkok av filer som är exakt troget originalet men som är helt lagligt och gratis att tanka ner.
Då kan FZ äntligen länka det på förstasidan under rubriken "Tanka världens bästa spel - GRATIS!" utan att riskera att storebror klappar dem på axeln och ber dem dra åt helvete.
(Detta är vad jag har fattat det som efter att ha läst lite QW-forum iaf)