Att lura spelaren känna sig nöjd

Medlem
Att lura spelaren känna sig nöjd

Titeln kanske låter lite misstänksam, men jag menar på ett väldigt positivt sätt. Fick nämnligen ett tips idag om ett flashspel som går under namnet Cursor*10, vilket går ut på att ta sig till toppen av ett torn med hjälp av tio musmarkörer. Finessen är att man "spelar in" rörelser med markörerna under en begränsad tid för var och en av de 10 markörerna. Det du gör med en markör har sedan effekt för nästa markör, vilket gör det möjligt att komma högst upp i tornet.

Konceptet är inte unikt, det har bland annat varit temat i en tävling hos Jay Is Games (länk: http://jayisgames.com/tag/replaytheme ), men genomförandet är ovanligt bra. Spelet finns här:

http://www.nekogames.jp/mt/2008/01/cursor10.html

Sluta läsa nu om du inte har spelat spelet! Spoilers!

Ok, nu kanske ni har fattat att jag verkligen gillade spelet. Jag har spelat om det en massa gånger för att nå olika mål, till exempel mest återstående livslängd på den sista markören (271), minst antal markörer för att få max poäng (7) samt minst antal markörer oavsett poäng (5).

Vad som slog mig dock är hur lurad jag blir av spelet. Mitt tankesätt är att jag tilldelar "jobb" till de olika markörerna. "Du ska göra det, och du ska göra det." Det lustiga är att det är ju JAG som gör allt jobb! Det är jag som får stå för varenda lilla klick, men ändå känns det som att det är någon annan som jobbar åt mig. Det är väldigt tillfredställande!

Jag hade egentligen tänkt att skriva ett inlägg om #Dawn of War någon dag, för det är det spel som förbrukat min tid på sistone. Får se när/om det blir av.

Hej!

#blogg

Medlem
Att lura spelaren känna sig nöjd

EDIT: Nu klaraade jag den Ja, jag såg den Khaile fast jag missade trappan ändå på nåt vänster. Men nu klarade jag det


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av q0rra:

Klarar inte Floor 15 =(

Jag fastnade där första gången också. Det är en fjärde knapp på floor 6 som du måste trycka in.

Medlem

Fick 188 Poäng


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Grymt spel! Det roliga är att man bara har sig själv att klaga på när någon pekare gör något fel.

Men måste hålla med om att det känns som att man får hjälp av andra men det egentligen är en själv. Undrar om det går att göra ett större spel men något sånt här?

Medlem

det tänkte jag inte på förrens ja läste de nu xD
hehe, smart

1
Skriv svar