En mindre lyckad nyårsafton

Medlem
En mindre lyckad nyårsafton

Kvällen började bra, var hemma och tog det lungt, införskaffade iD Softwares Super Pack på steam och lirar gamla klassiska Commander Keen. Chips och dryck ska tas fram efter 12 slaget och allt känns skönt. En kvart innan årskiftet går jag och familjen ut, skjuter av de raketer vi har och tittar på andras, några andra familjer med småbarn firar av lite raketer. Det är här det gick fel.

På något sätt ramlar en pjäs (skulle inte tro att det var med mening), en pjäs som skjuter tre större skott. Ena går över grannens tak, andra ut i skogen. Den tredje åker rakt emot mig, mina två bröder om min mamma. Men det är inte förrän raketen är en meter framför mig som jag reagerar att den kommer träffa mig. Vet inte varför men de skotten innan tänkte jag bara "Oj, det där är inte bra" men gjorde inget. Men när den väl är framme är det försent, vet inte exakt hur det gick till men den träffade min storebrors sko.

En millisekund senare har jag blivit bländad och ser bara vitt, sakta övergående till att se de olika färgerna som egentligen ska visas på himlen. Det tjuter högt i öronen och jag har enormt ont på halsen. Visar sig efteråt jag har fått ett relativt stort brännmärke på halsen, kan ha varit projektilen (som kan ha studsat från min brors sko) eller någon bit av skottet.

Men det som stör mig är inte att jag haft tinnitusljudet hela dagen igår (första januari), att det sved på halsen i två timmar efter träffen eller att de som avfyrade var klantiga nog att råka få den att åka fel, utan att de som skjöt av bara fortsatte som inget hänt. Gick inte fram och frågade hur det gick och om vi skadat oss, utan bara ser på och tar fram nästa raket. Måste vara för att det är Sverige, hade det varit i USA så skulle de snabbt vara framme och frågat. Vad skulle du ha gjort om du var dom?

Brukar inte köra med nyårslöften, men nu har jag nog bestämt mig att ta det mycket mer försiktigt när jag är nära smällare och vara snabbare på att reagera. Klart, det är nog ett livslöfte och inte bara för detta år.

EDIT: Glömde nämna att både min mamma och lillebror hörde tjutande ljud i ca 30 min efteråt, värre var det för min storebror. Hans har inte släppt helt än.

#blogg

Medlem
En mindre lyckad nyårsafton

Gå fram o nita järnet ur dom


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Fast jag låg i underläge, var ju bländad, svårt att höra och hade redan en skada på halsen. You win this time unknown neighbour...

Medlem

Polisanmäl dem? När man använder fyrverkerier ska man enligt lagen vara försiktig med dem. Är de oförsiktiga och skadar andra så ska de fan få betala skadestånd.

Har råkat ut för en liknande sak som jag polisanmälde. Fick inte jättemycket skadestånd, men 2-3000kr är inte helt fel.
Och kolla upp brännskadan, den kan verka liten, men du kan få jäkla problem om den inte sköts rätt.

Medlem

Problemet med att polisanmäla är att jag inte vet vem det var som avfyrade den. Glömde nämna i blogginlägget (har uppdaterat nu) att min mamma och lillebror hörde ett tjutande ljud i öronen i ca 30min, min storebrors har inte släppt än. Vette sjutton hur man ska ta reda på vem det var. Skiter i pengarna men OM det var på något sätt slarv eller avsiktligt borde de lära sig bättre.

Ska kolla upp brännskadan lite bättre imorgon, måste sova nu. Hoppas att det inte är något som behövs återgärdas.

Tack för tipsen Jokkocze.

Medlem

Förra nyåret satt jag och några kompisar på en balkong och tittade ut på en liten park som var nedanför. Där var det ett helt gäng med familjer (dvs inte bara några knäppa tonåringar) som höll på och försökte skjuta raketer. Det läskiga var att ingen av dem verkade veta hur man skulle göra, för de stoppade ner pinnarna i marken istället för i flaskor. Resultatet blev att raketerna flög iväg i slumpmässig riktning, om de i huvud taget lyckades lämna marken. En tjej blev nästan träffad av en raket, men de slutade inte för det...

Året dessförinnan höll jag och mina kompisar på att bli träffade av en raket (den flög förbi och smällde bakom oss). Men då var det för att vi var vid Möllan här i Malmö, och då får man skylla sig själv. Galnare plats att vara vid får man leta efter.

Hoppas din brorsa återhämtar sig!

Medlem

Jävla idioter... Vissa verkar tro att alkohol+fyrverkerier är en bra kombination. Ännu mer fräckt var det ju att dom inte kom fram till er och frågade hur det gick.

Inaktiv

usch och fy, bombardera alla grannar med ruttna ägg så får du ju den skyldige till slut


signatur

To swing is not to Wii.

Inaktiv

USE ULTRAVIOLANCE OCH 10000 GRADER VARM ELD!!

Och kolla upp öronen omdelbums!
Yes, det går att fixa tinnitus och destu fortare ni kollar upp det desto bättre.

Medlem

Fyfan lider med dig.

Medlem

Vill tacka för alla tips och alla schyssta kommentarer. Brorsans brusande har inte släppt helt än, vilket är riktigt synd. Men från vad jag har läst så tar det 6 månader innan man vet om det är permanent.

1
Skriv svar