Stardock-VD om kopieringsskyddsundersökning

URK
Medlem
Skrivet av Gaara:

Skönt att slippa tänka på det där då jag bara köper konsol spel nu.

du ska nog see att du inte kommer undan däe heller.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av Gaara:

Skönt att slippa tänka på det där då jag bara köper konsol spel nu.

LOL
Som om konsollspelen inte har kopieringsskydd.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skrivet av HYBRiS:

LOL
Som om konsollspelen inte har kopieringsskydd.

Kopieringsskydd som aldrig krånglar, gör spelet instabilt eller segar ner.

Medlem

vad jag kommer ihåg så hade quake (originalet alltså) ingen cdcheck, och det sålde väl rätt hyfsat. ett spel gör väl ingen trend, men ptja ...

för övrigt är det rätt kul att folk läser in sin egna lilla tolkning av statistiken. 28% är inte _nästan_ en tredjedel, eller ja, det är klart att det är, men det är ju bra mycket närmare "strax över en fjärdedel". alltså, 3 procentenheter mer än var fjärde köpare är väl mer korrekt än 5 procentenheter mindre än "var tredje".

att var fjärde potentielle köpare funderar en gång extra, är väl något som utgivarna borde ta i beaktning.

kudos till alla de som inser att det är viktigare att underlätta för köparna. personligen tycker jag det känns viktigare att man gör en bra produkt, för de pengar man har i sin budget, än att man spenderar en del på helt onödiga "skydd", som ändå inte skyddar något mot någon.

kopieringskydd, vare sig på spel, film eller musik (eller annat) försvårar bara för konsumenten, inte för piraten. det tråkiga är bara att utgivarna inte riktigt verkar ha förstått det. men det är väl snarare deras problem än vårt. i varje fall är det inte mitt (och ja, jag betalar gärna för saker jag tycker är värda kostnaden).


signatur
Inaktiv

Jag är stor motståndare till allt vad kopieringsskydd heter.

1, Kopieringsskydd har ingen som helst inverkan på piratkopieringen (med ett fåtal undantag, mer nedan). Allt knäcks, crackas och sprids ut på hundratals trackers samt p2p, ofta innan ens spelen nått butiken. Om något skulle jag vilja påstå att det uppmuntrar till piratkopiering. Det finns massvis av personer som tycker det är kul att knäcka skydd och har därför det som nån typ av hobby. Utan kopieringsskydd skulle den delen av "scenen" självdö. Poängen skulle vara förlorad.
Allt dessa skydd gör är att begränsa användbarheten för de som betalar för produkten.

2, De skydden som faktiskt sätter käppar i hjulet för piraterna sabbar också i många fall för konsumenterna. Oacceptabelt imo. Särkilt då allt går att knäcka och också blir knäckt så småningom.

3, De absolut enda skydden som fungerar och är acceptabla ur konsumentsynpunkt är regnycklar som kollas i realtid via internet. Men eftersom marknaden ännu inte kan kräva att alla konsumenter ständigt har tillgång till internet är detta något som enbart tillfaller spelande online.
Men kanske kommer detta i framtiden gälla alla typer av spel när infrastrukturen inom området är så pass utvecklad att de som faller utanför systemet är en ovesäntlig minoritet.

Bort med skydden NU!

Medlem

alltså självklart är de helt ok med cd-skydd, företagen måste ju få betalt för sina produkter "igen". Grejen är att de spel som inte behöver någon online validering som te x singleplayer spel blir ju till säkert 60-70% av konsumenterna som laddar ner och kör crack. förstår de spel företag som känner att den enda lösningen är att pumpa mmoprg och diverse andra 100% online spel. Sen att skyddet måste fungera är ju en helt annan sak de kan ju inte hålla på att bli ett problem för de som är lagliga.

Medlem

Dessvärre är det många, eller i alla fall 28 %, som upplever det som ett problem.
När skyddet inte skyddar längre, är det då någon vits att ha det kvar?

Jag tycker inte det eftersom det alltid är en trade-off med användarvänlighet.
Sedan är det, såvitt jag har förstått det, inte spelmakarna som vill ha skydden, utan utgivarna.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Skrivet av RoGGe:

Kopieringsskydd har ingen som helst inverkan på piratkopieringen

Hur kan fu påstå något så fruktansvärt felaktigt? Även om skydden förr eller senare knäcks så hämmar de piratkopieringen av många spel. Eller du kanske bara tänker på singleplayer pc-spel?

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Gaara:

Skönt att slippa tänka på det där då jag bara köper konsol spel nu.

LOL
Som om konsollspelen inte har kopieringsskydd.

Sa jag det då?

Inaktiv

punkbuster är ett bra kopieringsskydd om man nu kan kalla de för de efter som de bara är online men där får man ju anti fusk med

Medlem
Skrivet av zijn:

punkbuster är ett bra kopieringsskydd om man nu kan kalla de för de efter som de bara är online men där får man ju anti fusk med

Naj, det kan man inte kalla kopieringsskydd.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Som om konsollspelen inte har kopieringsskydd.

Han sa att det är skönt att slippa tänka på det för spelen fungerar ju alltid och man slipper starforce skitet - så det kommer du också undan. Du fattade nog inte riktigt vad han menade.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

För de mer avancerade datoranvändarna har kopieringsskydd ingen som helst inverkan förutom möjligtvis starforce. Det enda starforce gör är att den gruppen antingen skiter i att köpa spelet för att de ogillar skyddet eller går förbi det genom att plocka ut strömkabeln till CD/DVDläsaren. Securom och Safedisk har ingen som helst verkan eftersom man enkelt kan emulera skyddet på en image.

Nybörjare som har en känner någon som är duktig med datorer lär inte ta sig förbi starforce men kommer förmodligen inte vara medvetna om att starforce kan vara ganska jobbigt att ha att göra med. Safedisk och Securom tar de sig förbi för att en kompis visat hur man gör.

De enda användarna som inte kan ta sig förbi något skydd är de som både är totala nybörjare och helt saknar kontakter.

Då inställer sig frågan hur många spelare av den sistnämnda gruppen som bara spelar singleplayer och dessutom gillar speltypen. Om det endast är några få procent är det inte värt att investera i något kopieringsskydd men om gruppen är en stor del av marknaden kan ett skydd vara någorlunda effektivt.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Hur somhelst BORT med meningslös cd checks, inget som behövs ligger på skivan så låt mig spela mitt spel utan plast skräpet som skall bytas... Steam är ett trevligt system men det känns lite omständigt att behöva starta det hela tiden om man inte vill ha det liggandes i bakgrunden hela tiden när man bara vill in o fragga lite på nån mod eller dylikt. Samt att det kan knasa sig om man inte råkar ha tillgång till internet >.<

Word!

Att man slipper sitta och jonglera dvd-skivor tycker jag är en av de största fördelarna med Steam.

Det känns som ren idioti att ha en CD-check på ett spel som t.ex Battlefield 2 - vem tusan vill spela det offline annat än möjligtvis för att lära sig kontrollerna??

När det gäller kopieringsskydd så är jag helt och hållet emot suspekta program (läs: Starforce) som går in och rotar i mitt system.

Men jag är inte emot kopieringsskydd i sig, så länge de inte ställer till med något eller tvingar mig att mata in dvd-skivor.

Det går faktiskt att starta Steam utan internetuppkoppling (Offline mode). Det är bara det att multiplayerliren blir lite ödsliga och trista att spela då.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av RoGGe:

Kopieringsskydd har ingen som helst inverkan på piratkopieringen

Hur kan fu påstå något så fruktansvärt felaktigt? Även om skydden förr eller senare knäcks så hämmar de piratkopieringen av många spel. Eller du kanske bara tänker på singleplayer pc-spel?

Läste du allt jag skrev eller bara första raden? Undantagen nämns under 2 och 3.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av RoGGe:

Kopieringsskydd har ingen som helst inverkan på piratkopieringen

Hur kan fu påstå något så fruktansvärt felaktigt? Även om skydden förr eller senare knäcks så hämmar de piratkopieringen av många spel. Eller du kanske bara tänker på singleplayer pc-spel?

Räcker det inte med en cd-key eller konto kopplat till en cd-key? Det fungerar ju rätt bra för Blizz och Wow så varför kan det inte fungera för alla andra? Tsss


signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

12
Skriv svar