Sonys nya handkontroll till PS3: "Sixaxis"

Robot
Sonys nya handkontroll till PS3: "Sixaxis"
Medlem
Sonys nya handkontroll till PS3: "Sixaxis"

Hmm... Jag tycks minnas att jag hört att den ska heta det för typ några veckor sen

Inaktiv

Jao.. det var ett par veckor sedan dom avslöjade namnet.

Inaktiv

den ser ju exakt likadan ut som ps2 kontrollen

Medlem

Riktigt tråkig!

Visst är PS dosan ok, men till den nya generationen kunde man väl hoppas på något annat än en 8 år (?) gammal dosa :P. Dom har inte ens uppdaterat den på något sätt, förutom en liten USB koppling. Bättre än bommerangen, men mil ifrån vad jag hade förväntat mig.

PS3 blir mindre attraktiv för varje dag.

Inaktiv
Skrivet av DarthChubby:

den ser ju exakt likadan ut som ps2 kontrollen

det är iaf ingen bumerang jävel som dom hadde först..


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem

Varför ändra på en grej som de vet fungerar? själv tycker jag att ps2 kontrollen är den skönaste av alla handkontroller, så jag tycker det bara är bra att de håller sig till den där

Medlem

Jobbigt namn dock...

Tacka vet jag TAC-2.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Designen är helt klart superb, någon skönare handkontroll känner jag inte till. Att de har "tagit bort" (jag vet bakgrundhistorian) är dock kasst. Riktigt kasst.

Medlem

Ps2/Ps3 kontrollen suger i fps spel. Tum analogerna sitter för nära varandra så man får typ kramp i tummarna. Själv tycker jag xbox kontrollen är mycket bättre, speciellt den gamla xbox kontrollen. Så tycker jag också att kontrollen ska vara lite ny varje generation. Det här är bara så enkelt för sony att använda den gamla, dem borde åtminstone ha flyttat på den ena tum kontrollen lite högre som på xbox, så dem inte krockar med varandra när båda kontrollerna trycks inåt mot varandra..


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Det är intressant det där. Innan jag skaffade mig en 360 så tyckte jag att PS2-kontrollern var optimalt utformad, men nu känns den faktiskt lite dåligt utformad för mina händer. För liten, och de analoga spakarna något felvinklade för att vara helt optimala. Sen så borde L2 och R2 ersättas med avtryckarknappar i stil med de som 360:n, GameCube:n, och Dreamcast:en använder, fast där ligger det väl säkert något patent ivägen även där.

TAC-2 var hiskeligt bra. Precis som Wikipediaartikeln säger så fanns det en version som var oförstörbar, och den var otroligt prisvärd. Dock så är det mest nostalgikänslor inblandade för mig, eftersom ur en ergonomisk synvinkel så var kontrollern en total flopp

Inaktiv

helt rätt HaZe, dom borde verkligen byt plats på digitala styr knapparna och vänstra analoga spaken. Det hade gjort kontrollen lite mer spelbar. själv tycker jag den bästa handkontrollen var den gamla feta xbox killen. Den var perfekt. Den satt så jävla fint i handen att man verkligen hade en känsla över allt man gjorde, specielt i bil spel. För trigger knapparna var så jävla analoga så de va underbart hehe.
btw jag tror L2 och R2 har gjorts om till trigger knappar, det ser iaf så ut om du kollar på bilderna. Dom går lite djupare än förut iaf.

Medlem

Jag håller med... feta kontrollen så skön... Och ja jag har också hört att L2 och R2 ska vara mer som triggers. Det är ifs bra!!:)


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av PapaBear:

[...]

btw jag tror L2 och R2 har gjorts om till trigger knappar, det ser iaf så ut om du kollar på bilderna. Dom går lite djupare än förut iaf.

Ah, ja det har du ju helt rätt i Fast knappen är ju fortfarande konvex, istället för konkav. Jag får vänta tills jag har den i handen för att helt uttala mig, men det känns ju instinktivt som att en knapp utformad som en riktigt avtryckarknapp vore bättre..

Medlem

Aldrig gillat PS2 kontrollen heller. Vilket kanske inte är så konstigt då jag är en PC spelare till själ och hjärta. Men när polaren nyligen skaffade sig en Xbox360 och jag lira lite där så känns den kontrollen ganska naturlig i handen. Och det tog inte så lång tid innan man smiskade zombies på käften i Dead Rising. Medans PS2 kontrollen har jag alltid fått brottas med om jag ska använda spakarna.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag har alltid tyckt R1,R2 - L1,L2 varit så himla förvirrande när man spelar PS2! Trycker alltid fel kombo och dylikt.. 360 känns mycket bättre i handen. Men med den där joysticken är det fan omöjligt att sikta i t.ex PDZ, otroligt "hackig" styrning.

Medlem

Är det bara jag som kan lära mig en handkontroll efter typ två, tre dagar? Samtidigt så har jag iofs inte spelat FPS på PS2, för bara tanken att göra det känns rätt ointelligent

Medlem

Practice makes perfect. Tycker själv att man aldrig ska lira FPS på konsoll (förutom de fall då det faktiskt är inkopplat mus och tangentbord) men efter att ha lirat Black på ps2:an så kan jag väl säga att man vänjer sig. Första 1-2 timmarna svor jag som aldrig förr men det gav sig allt efter som. Vanesak helt enkelt.

Inaktiv

ser identisk ut som ps1 och ps2 kontrollen

Inaktiv

Överlag är styrningen i FPS spel till konsoll helt värdelös, går ej att jämföra med mus och tangentbord.
men lösningen i Red Faction till PS2 var suberb.

Titta runt med högeranalog, röra sig med vänstra fram,bak, strafe, skjuta med R1, byta vapen uppåt/neråt med L1/L2

Tog typ 5 minuter att lära sig, att jag sen är lite fanboy av PS2 hör inte hit!

Medlem

Jo, de var ett tag sen man hörde detta. Hur som helst så tycker jag personligen att kontrollen är väldigt liten för mina händer och att det suger i fps spel är också sant. alla 3rd person och lite andra spel är grymt roliga. ett spel som kommer pwna är nog heavenly sword assassins creed också !

Medlem

Samma design nu sen playstation 1, dags att komma på nåt nytt eh?

De borde ta o ändra analogerna också, skitäckligt att böja tummarna när man ska spela FPS eller nåt.

Medlem

Lönmördare ftw!

Medlem

Eftersom kommunikationen sker via Bluetooth, borde det inte då vara möjligt att använda dena fina och trevliga dosa till en PC med bluetooth-interface?

Inaktiv

PS3-kontrollen är inget speciellt. Man tycker dom borde hitta någon talang på Sony som bryr sig. Men så är tydligen inte fallet. Pengar köper inte talang.

1
Skriv svar