Veckans Macka

Medlem
Veckans Macka

Har som några vet haft problem med en korrupt fil på datorn, som jag senare lyckades få bort genom att ta bort en backup på programet som startade problemet. Yay tyckte jag men så vart det inte direkt sen.

till Veckans Macka
Vet ni att det finns en map som heter "System Volume information"? och att denna map är tillför att om Windowsinstallationen slutar att fungera så kan man köra en System Restore. Detta är helt fine i min mening men det finns ett stort MEN i detta faktiskt. Då i grund så är Denna map inställd på att göra så mycket backuper så den tar upp 12% av ditt hårddiskutrymme? för min del blev det ca 32GIG! Men skall skriva ner här hur ni fixar detta på ett bra sätt så Backuperna bara tar upp 2%.. vilket är mer än lagom för att få enheldel backuper.

Läs hela innan ni börjar.
1. Ta Properties på "My Computer"
2. Tryck på fliken System Restore
3. Där hittar ni hur mycket hårddisk utrymme som skall användas för att göra backuper. om man har stor hårddisk t.ex 150g(som inte är så stort men iaf) så är 2% riktigt lagom. (här kan ni också välja om ni vill stänga av System Restore så den inte sparar gammla backuper på windows)

Om ni vill ta bort dom gammla backuperna så ligger dom i C: \System Volume information. Om ni inte kan komma åt den mappen för att den inte är synlig eller att ni inte har tillträde till mappen så skall ni göra på detta viset.

Göra mappen Synlig: Öppna "My computer" och tryck på fliken "Tools" "Folder option" sedan "View" Där så väljer ni "Show hidden files and folders" när ni tryckt på den så tryck på "Ok" Då skall du kunna se mappen "System Volume information"

Komma in i mappen: om ni har problem att komma in i mappen så gör ni nästan likadant som att göra mappen synlig.. fast ni klickar bort "Use Simple file sharing" detta kan ni klicka i sen efter ni har gjort det ni skall i "System volume information" mappen. Men vi är inte klara än. Tryck Andra musknappen på "System Volume information" mappen och välj "properties", sedan så tar ni och trycker på fliken "Security" Sedan "Add" nu får ni upp en ruta där det står "Select Users or Group" och här skall ni skriva in erat inloggnings namn som ni har för att komma in i windows.. Om ni loggas in automatiskt så är det lätt att hitta det via att Trycka på "Start" så står inloggnings namnet efter logg off knappen expl. "Logg off Dator 2"

efter ni har skrivit in inloggningsnamnet så trycker ni på "Ok" nu får ni upp vilka rättigheter du har.. Ta "Full Control"och tryck "Ok" sedan så har ni rättigheter att komma in i mappen "System Volume Information" så ni kan välja själv vilka mappar du vill ta bort. Dom mappar som har "RP" i namnet är dom mapparna som döljer olika Windowsbackuper i datorn.

Hoppas att ni har fått någon bra användning av detta..
Med vänliga hälsningar
//Tommy

#blogg

Medlem
Veckans Macka

Hoppas du kör veckans macka varje vecka framöver nu

Medlem

För mig tog det också ca 30 gb ;O Från 70 till 50 iallafall =/


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Vad tyckte ni föresten om Veckans Macka? var det någe bra, eller något som flesta av er visste om redan?

Medlem

Bra information enligt mig!

1
Skriv svar