Faces of War
Så var det åter dags att snöra på sig kängorna, putsa hjälmen, ladda geväret och åka tillbaka i tiden till andra världskriget. Med andra ord har vi här ännu ett datorspel som tar oss tillbaka till tiden då en tysk herre med liten mustasch och snedlugg fick världen att en andra gång involvera sig i ett globalt krig.
Jag tyckte detta var ett superbt spel som dock kräver en 1-2 patcher (eller iofs, ge mig en bra så räcker det). Kändes som en rts variant av Combat Mission och detta fick mig bara att ännu mer längta efter:
Theatre Of War:
http://www.battlefront.com/products/tow/index.html
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Layne ---> Soldiers - Heroes of World War II.
Detta var mkt roligare enligt mig.
Men detta är en remake om jag inte har fel.
Remake är det väl endå inte, det är bara ett lika dant spel
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Layne ---> Soldiers - Heroes of World War II.
Detta var mkt roligare enligt mig.
Men detta är en remake om jag inte har fel.
Remake är det väl endå inte, det är bara ett lika dant spel
Det är väl till och med en inofficiell uppföljare?
Är la samma gubbar som gjort båda?
Vad jag har föstått så är CoH och FoW så pass olika så man inte bör jämföra dem. CoH är mer resurshantering och traditionell RTS medans här har man bara en handfull soldater att leka med.
Handfull - ibland...men ibland mer. Men jag håller med, dom är så pass olika att dom inte riktigt går att jämföra. (Fast båda två är kanonlir)
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
FoW är uppföljare (på ett eller annat sätt) till Showw2 ja.
Det som är härligt med spelet är realismen.
I Company of heroes så krävs det typ 4-10 skott på en tank (tank vs tank), beroende på vart man skjuter.. i FoW däremot så kan du skjuta 200 skott i fronten på en panther och han rör sig inte ur fläcken, eller så kan du dra ett skott på sidan av den och skjuta sönder banden så han inte kan röra sig och sen flanka runt och dra ett skott i baken eller två så han flyger i luften. Inga jämrans livmätare på tanks här inte. Skotten av dess olika slag gör med andra ord lite skada jämfört med CoH där 2 infanterigrupper kan stå och skjuta på varandra i evigheter utan att nån dör.
Det är ju lönlöst att göra RTS-spel som inte är kloner av AoE då det är i det närmaste perfekt...
Empires-serien tar det som är bra med AoE och lägger till mer och blir på så vis ett bättre spel.
AoEIII: Max fyra torn per spelare och land, max fem bågskyttar, max tre båtar... Bah, skitspel. I Empires kan du ha 34000 tanks om du orkar vänta på dem, så skall dessa RTS vara.
Det jag retar mig på mest är att man inte kan välja enheterna en och en utan man får ta dem plutonvis och man har noll koll på vad de gör individuellt.
Jag har inte testat detta dock, senast nu... Company of heroes.
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
FoW är uppföljare (på ett eller annat sätt) till Showw2 ja.
Det som är härligt med spelet är realismen.
I Company of heroes så krävs det typ 4-10 skott på en tank (tank vs tank), beroende på vart man skjuter.. i FoW däremot så kan du skjuta 200 skott i fronten på en panther och han rör sig inte ur fläcken, eller så kan du dra ett skott på sidan av den och skjuta sönder banden så han inte kan röra sig och sen flanka runt och dra ett skott i baken eller två så han flyger i luften. Inga jämrans livmätare på tanks här inte. Skotten av dess olika slag gör med andra ord lite skada jämfört med CoH där 2 infanterigrupper kan stå och skjuta på varandra i evigheter utan att nån dör.
Har inte upplevt problemet med evighetslånga strider. Infanteri som ligger i skydd är jobbiga(re) att göra sig av med, men det är som det skall vara. Ni som gnäller borde kika på försvarets statistik över hur många ton artilleri det går åt för att halvera ett kompani som är oskyddad kontra ett kompani som grävt ner sig ordentligt. Det går åt rätt mycket mer bly i fall 2.
om man utan problem kan ta en såndär flagg-punkt under beskjutning av fiendeinfanteri (som använder bara handeldvapen dvs), då är det nått som inte stämmer COH är typ lite BF2 fast i RTS-format, "everyone are heroes"
Om man gillar Faces of War bör man definitivt spela ettan(Soliders: Heroes of WWII) som enligt mig är mycket bättre.
Jag tyckte faktiskt tvärt om. Multiplayer i FoW var helt superbt
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
tycker att soldiers var mycket bättre än detta. Det som är bra med FoW är att det finns mer fordon men inget specielt har hänt som gör att spelet blir bättre.
Måste tilläga att jag då inte har kört hela spelet men det intryck jag fick av demot så blev jag rätt missnöjd.
Dom stora slagen var fantastiskt roliga - önskar bara det varit fler storskaliga strider.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Jag körde också Soldiers en hel del och jag tycker att dom fixat en hel del i FoW men att det fortfarande problem. AIn är mycket skönare eftersom det nu är lättare att styra i RTS läge. Förut var dom så dumma att man var tvungen att styra dom en och en (oj, kom det en granat vid foten! Bäst jag stannar!) vilket har förbättrats. Squad funktionen funkar helt ok och är ganska skönt ibland då det är enklare att t ex ha en grupp som står ger suppressive fire medans en annan flankar (mycket viktigt när det gäller tanks).
Saker som fortfarande stör mig är att motorn fortfarande är grymt dåligt optimerad (laggar vid större strider, oberoende av videoinställningar), multiplayer är helt sjukt buggigt (super extrem laaagg). Som jag sa innan så är det skönt att dom ger suppressive fire men då slösar dom så grymt mycket ammo och för att få mer måste man fortfarande gå runt och leta upp. Vore skönt om dom tog det själva.
Aja, någon/några patcher kanske fixar lite problem. Tycker det är bättre än Showw2 personligen. Och håller helt med Ankh går verkligen inte att jämnföra CoH och FoW. Dom är helt olika. Det är typ som att jämnföra Ghost Recon och BF2.
Soldiers ÄR bättre, det känns som att man inte har kontroll över gubbarna i Fow.
Vet inte varför men i Soldiers kändes det som allt gick som man ville, ville man flankera med tre män medans tanken rullade framåt och skapa total förödelse så gjorde man det.
I Fow går det inte riktigt till på samma sätt.
Speciellt i Singleplayer då man har noll koll men multiplayer är dock underbart.
Och påtal på det, så borde man skapa en gather för Fow. Varför? för att lira på nätet mot nån i från ett annat land är omöjligt pga. det extrema lagget.
Hade lyckan att hitta en svensk och det flöt på bra.
FOW har blivit buggigare, hackigare, segare, slöare och sämre än soldiers var.
Dock gillar jag att det finns eldkastare och grymt mycket fler
fordon.
Det som stör mig allra mest är, som recensenten skrev, att AIn tar över för snabbt efter att du gett en order så dina mannar gör lite vad som faller dem in och ser på så sätt till att bli dödade eller väldigt skadade. Direct control fungerar även det sämre än i soldiers. Och ärligt talat så är multiplayer riktigt laggigt och måste genast patchas för att vara spelbart.
Jag uppmanar er alla som bara spelat fow att testa soldiers, det är ett underbart spel. Tyvärr är det drabbat av det "härliga" kopieringsskyddet starforce så om ni inte gillar det bör ni avstå.
Jag uppmanar er alla som bara spelat fow att testa soldiers, det är ett underbart spel. Tyvärr är det drabbat av det "härliga" kopieringsskyddet starforce så om ni inte gillar det bör ni avstå.
Jag spelade det för ett par år sedan, men när jag skulle installera om det för ett pa månader sedan började det förbannade starforce fucka upp det för mig. Kommer nog aldrig mer prova det.
Nåväl, men FoW var definitivt ett spel jag gillade. Spelade co-op med min brosa i det och vi var båda i extas. Som jag skrev i en annan thread så påminde det visuelt om Theatre Of War (www.battlefront.com) och det är nog också 1c som ligger bakom det ursprungligen (det var väl 1c som var bakom detta? pallar inte kolla upp det nu...).
Det kändes verkligen som en rts variant av Combat Mission och att jag överhuvudtaget jämför något med CM är otroligt (Jag är extrem fan av det spelet spelat det flera gången i veckan sen första delen av CM släpptes).
Nåväl, kanske det är lite skillnad där - jag är inte hardcore fan av SWW2 som vissa andra här.
Rekomenderar spelet starkt - men man gör nog rätt i att vänta att köpa det tills 1-2 patchers släppts (och jag tar även tillfället i akt att rekomendera battlefronts spel.. ser fram emot Combat Mission Campaigns, Combat Mission Shockforce och Theatre Of War...och om ni vill spela riktigt bra ww2 spel så prova alla 3 combat mission spelen..specielt Combat Mission: Barbarossa To Berlin är fantastiskt bra)
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Det här är ett grymt bra spel och man måste tänka både en o två gånger innan man förflyttar sig.
Ett litet tips är att stänga av "return fire" och " free move" innan man flyttar sin trupp i skydd eftersom de annars stannar till och besvarar en eventuell moteld.
Ska Ni ta ut tanks, förflytta er i gropar som skapats efter handgranater, He ammunition el dyl. då kan man komma riktigt nära....