Veckans fråga: Hur ofta uppgraderar du datorn?

Robot
Veckans fråga: Hur ofta uppgraderar du datorn?
Medlem
Veckans fråga: Hur ofta uppgraderar du datorn?

Ptja, uppgradera för 2 år sen, och blir itne nytt förs än sent nästa år, så får nog ta Sällan.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Ptja, uppgradera för 2 år sen, och blir itne nytt förs än sent nästa år, så får nog ta Sällan.

Hade ju gärna uppgraderat hela jävla tiden - men vem fan har råd med det??


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Öhh... Köpte ett nytt grafikkort för 3 månader sedan... Vetifan när jag sist gjorde en uppgradering. Kanske 2 år sedan.

Medlem

Uppgraderar oftast när jag ligger efter ca 2 generationer grafikkort, då räknar jag inte +50 i namnet. Te.x x800 är en generation, x850 är inte.

Inaktiv

äh mitt Ati9000 pallar fortfarande StarCraft!

Medlem
Skrivet av F3D:

äh mitt Ati9000 pallar fortfarande StarCraft!

Ati 9000 pallar ju t.o.m. BF2, bra kort


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv
Skrivet av Svenpa:

Uppgraderar oftast när jag ligger efter ca 2 generationer grafikkort, då räknar jag inte +50 i namnet. Te.x x800 är en generation, x850 är inte.

Som jag då, hadde GF 4200 Ti alldeles för länge ^^
bytte sedan till GF 6800GT och snart är det väll tid för ett nytt byte =P

Medlem
Skrivet av [ThreeZool:

"]
Som jag då, hadde GF 4200 Ti alldeles för länge ^^
bytte sedan till GF 6800GT och snart är det väll tid för ett nytt byte =P

Jag körde med den extremt länge, sen kom bf2 och jag panikköpte det billigaste jag kunde hitta (9600 pro) och för ett par månader sedan gjorde jag ett rejält upplyft med Gf7800gtx pci-e


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Hmm vanligtvis brukar man köra en uppgradering vart 3dje år, dvs en helt ny uppsättning delar, men nu på senare tid så har det blivit vartannat och i juni fick man t o m en ny dator att leka med.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

typ varnannat år men nu ligger jag efter lite...men hoppas jag kan få mig en uppgradering i februari lagom till de första dx10 korten etablerat sig.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

typ varnannat år men nu ligger jag efter lite...men hoppas jag kan få mig en uppgradering i februari lagom till de första dx10 korten etablerat sig.

Ja det är en grej jag missade helt..jag skaffade ju mitt gf7800 precis innan 7900 kom...och sen hade jag helt missat att dx10 skulle komma.. nåväl, kanske man kan få råd till ett dx 10 kort


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

QRT
Medlem
Skrivet av Svenpa:

Uppgraderar oftast när jag ligger efter ca 2 generationer grafikkort

Samma här.

Medlem

Just bytt upp mig till en conroe-burk, x1900xt, 2 gig ram, etc. hade en p4 2,66ghz, 9800pro före denhär som jag haft i en sisådär 4 år. Nästa uppgradering sker väl om nått år eller två, eller när det nu blir, ungefär när de första vågorna med DX10-grafikkort har kommit, som man slår till på ett sånt.

Inaktiv

Varje dag.

Lite mesiga alternativ...

Medlem

En grej som är rätt kul är när man läser folk som gnäller på ett nytt spel hackar på deras dator och sen visar det sig att dom har 4-5 år gamla datorer eller nått


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

geforce 2 till geforce7900GTX

Medlem

Hmm 2år eller mera tror jag faktiskt, har ett 6800GT just nu och det får allt hålla ut tills DX10 korten kommer iaf.

Köper sällan ny dator men isåfall köper jag bra grejer. Hänt att jag stoppat in mera minne eller nåt men inga större uppgraderingar. Snarare köper jag nya delar efter gamla gått sönder.

Medlem

Tidigare brukade jag uppgradera datorn varannat år. Senaste var i och med releasen av Doom 3 för nästan exakt 2 år sen. Numera spelar jag dock till största delen på konsoll och det finns inte för tillfället något PC exklusivt spel som intresserar mig så pass mycket att en ny uppgradering ska bli aktuell.

Medlem

Körde riktigt länge på mitt Geforce4 Ti4800, Far Cry, Doom3 osv. Sen bytte jag till mitt 6800GE (GamerEdition) Som jag är mycket nöjd med. Så för inte så länge sedan tänkte jag att jag skulle uppgradera till hösten. Då funderade jag på ett 7900GT som jag läste ska vara mycket prestanda för pengarna men när jag hörde att det kommer nya generationens Dx10 grafikkort föll den tanken och jag funderar på om man inte ska strunta i geforce 7 serien och vänta på g80 eller R600. Vad tycker ni?

Tacksam för råd och tips


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Jag uppgraderar med småsaker varje år. Ny HD ett år, ny sticka ram ett annat etc. Dyra saker som mobo/prolle/graffe byter jag endast om de brinner upp eller liknande.

Sedan kör jag på datoraset tills jag tröttnar, dvs efter 3-4 år. Då blir det toknytt, top of the line rakt igenom. Om jag spelade mer skulle jag nog uppgradera oftare eller "mellanuppgradera".

Gamla datorer slaktas sedan på största HD, som följer med i nya burken som slask/skratchdisk för downloads etc. Gamla datorn i sig får stå som reserv/lanburk eller förpassas till maskinparken av allt äldre datorer på landet.

Just nu ser det ut såhär:

Primär: P4 2.8, 512 ram, R9800, 250+120 HD (nästa upg; MER RAM FFS!)
Reserv/LAN: P4 1.8, 256 ram, GF2MX, 40+20 HD (nästa upg; bättre graffe)
Landet1: Athlon 1Ghz, 256 ram, tnt2, 20+10 HD
landet2: P3 500, 384 ram, V3, 13+8 HD

Förra burken var mao landet2, de andra har jag fått resp hittat. Äldre burkar än så har jag trashat med järnspett pga uselhet.

Primära burken står sig rätt väl än. Lite mer ram, någon till HD och en 22" wide TFT så går den kanske 2 år till med äran i behåll.


signatur

"Some peoples' internet should be made read-only"
http://pesnwiki.servehttp.com/

Medlem

Köpte en ny dator för 1,5 år sen. Den får stå i ett tag nu

Inaktiv

ja köper en hel ny burk låda med allt graff m,m och kastar eller ger bort den gammla orkar inte hålla på och dutta lika bra att bygga en ny burk från grunden

Medlem

Beror lite på vad som menas med "uppgradering". Köper nån ny datorgrej t.ex. hårddisk eller mus var 4:e månad ca. En större uppgradering av cpu-moderkort-minne-grafikkort görs med 2,5-3 års mellanrum.

Jag uppgraderar kärnkomponenterna samtidigt så de är väl balanserade mot varandra. Målet är att få minst dubbelt så många FPS i spelen för att det ska vara lönt att lägga pengar på uppgradering, och då dröjer det minst 2 år mellan.

Medlem
Skrivet av zijn:

ja köper en hel ny burk låda med allt graff m,m och kastar eller ger bort den gammla orkar inte hålla på och dutta lika bra att bygga en ny burk från grunden

Nej visst hade det varit roligt att kunna göra så , men alla har inte direkt råd.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Får se nu, min burk är från 2003 och den klarar CoH-demot så den får hänga med en stund till.
Spelar för mycket som det är nu så det gör inget om den är lite gammal.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Har på senare tid gått och blivit en tråkig "casual gamer" som inte spelar så mycket som tidigare. Har dock köpt en relativt fet laptop för +20K som borde klara av det jag vill/behöver ett tag framöver. Så länge burken orkar med renderingar i 3D Studio Max, photoshop, reason, cubase sx och diverse pokerklienter så är jag mer än nöjd för tillfället 8)

Medlem

Jag försöker hålla det kring vart annat år men det blir inte alltid så. T.ex brann mitt moderkort nyligen så då passade jag på att byta lite andra delar också men jag skulle säga varje 1½-2 år med lite små uppgradering där i mellan (en ny HD, ny mus eller något sådant).

Skrivet av zijn:

ja köper en hel ny burk låda med allt graff m,m och kastar eller ger bort den gammla orkar inte hålla på och dutta lika bra att bygga en ny burk från grunden

När man väl hittat det perfekta chassit, varför byta? Om man inte tröttnar vill säga. Jag har häntligen hittat mitt drömchassi, Antec P180b. Vilken skönhet...


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Jag uppgraderar när jag har råd!


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Jag uppgraderade min Athlon XP 2200+ till 2800+, mitt gforce 4800ti till 7800gs och en ny HD (20gb för 20kr) för några månader sen.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

12
Skriv svar