Misstaget blev en ostorgie

Skägg.
10 Chambers
Misstaget blev en ostorgie

Söndagar är pizzadagen för många, antalet flottplattor som bakas av denna veckodag måste räknas i miljoner. Sambons förslag på sallad röstades ner och istället promenerade vi ner till Primo för varsinn vedugnsbakad lyxpizza. Minst fem minuter ägnades åt att studera utbudet av italienska namn och bakismagen fastnade för Quatro Stagioni; skinka, räkor och musslor lät asbra. "En quatro" blev beställningen i tron om att det bara fanns en pizza med det namnet. Snabbspolning tio minuter framåt och bagaren räcker över en Isabel och en Quatro Formaggio och misstaget var ett faktum. Så det blev att klämma i sig en orgie i ost, däribland chevre som är sådär äckelgott. Nästa gång blir det en Capricciosa (rättstavat efter wannabespaggen Johns rättelse), den går det inte att misslyckas med. Vilken är din favvo?

#blogg


signatur
Medlem
Misstaget blev en ostorgie

Som du säger, ingen kan misslyckas med en Capricciosa, ofta den jag tar om jag inte vill utsätta mig för något som liknar en orgie i ost;) Men annars kan det slinka ner lite allt möjligt; kebabpizza eller kanske den närmsta pizzerians specialité batman.

Antikvitet

Capricciosa, för bövelen. Lär sig stava.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av båtsman:

Som du säger, ingen kan misslyckas med en Capricciosa, ofta den jag tar om jag inte vill utsätta mig för något som liknar en orgie i ost;) Men annars kan det slinka ner lite allt möjligt; kebabpizza eller kanske den närmsta pizzerians specialité batman.

Batman? Låter som en cool pizza. Jag käkade uteslutande kebabpizza i flera år men jag kanske överdoserade lite.


signatur
Medlem

Min favvo är Cacciatore (vet ej om det stavas så)... salami, oliver, kapris

Åt en kanongod pizza i Tyresö en gång. Den hade färsk spenat, fetaost, kapris och inlagda vitlöksklyftor på

Medlem
Skrivet av spiken:

Batman? Låter som en cool pizza. Jag käkade uteslutande kebabpizza i flera år men jag kanske överdoserade lite.

Jo, den är inte helt fel, om jag inte minns fel vill säga. Ska försöka leta upp vad som var på den.

Kebabpizza är alldeles för lätt att överdosera, men Capricciosa tröttnar man aldrig på! (Iaf inte jag);)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Khaile2:

Min favvo är Cacciatore (vet ej om det stavas så)... salami, oliver, kapris

Åt en kanongod pizza i Tyresö en gång. Den hade färsk spenat, fetaost, kapris och inlagda vitlöksklyftor på

På tal om Tyresö, Öringes Pizzeria har den godaste kebabpizzan jag ätit, och jag har testat en hel del.


signatur
Medlem

Dagens special på Milano i Sundsvall, den är likadan varje dag!

Medlem

Favoriten är nog Milano: skinka, kött och ädelost.
Undrar förresten hur många av pizza-namnen som är standard.. jag menar beställer man en Capricciosa så är den samma var man än kommer verkar det som. Jaja, man lär nog aldrig få veta


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Blir alltid bolognese: Ost,tomat,köttfärs.
Blir dock förvånad att en del pizzerior inte klarar av att lägga köttfärs på en pizza.

Medlem

Capricciosa med jalapeños :heart:

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zearox:

Blir alltid bolognese: Ost,tomat,köttfärs.
Blir dock förvånad att en del pizzerior inte klarar av att lägga köttfärs på en pizza.

Efter skräck-Bologneser med såndär skolköttfärssås med mer buljong än kött har den skippats.


signatur
Medlem

Tycker att en ostorgie verkar riktigt trevligt, men jag älskar förståss ost

Favoritpizzan måste vara Kebabpizza från Tygelsjö. 55% kebabkött och 45% deg, ost osv.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Som du säger, ingen kan misslyckas med en Capricciosa, ofta den jag tar om jag inte vill utsätta mig för något som liknar en orgie i ost;) Men annars kan det slinka ner lite allt möjligt; kebabpizza eller kanske den närmsta pizzerians specialité batman.

Du menar inte pizzerian på Järntorget i Örebro? Hur många ställen kan ha en pizza som heter Batman.

Själv brukar det bli en kebabpizza med sallad och gurka på, inte alla pizzerior har det men riktigt gott är det.

Medlem

Kebabpizza special: En kebabpizza med färska tomater, gurka sallad, start sås och pressad vitlök.

Är jag inte så hungrig så blir det en Kebabrulle. Med vitlös-sås såklart.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Du menar inte pizzerian på Järntorget i Örebro? Hur många ställen kan ha en pizza som heter Batman.

Själv brukar det bli en kebabpizza med sallad och gurka på, inte alla pizzerior har det men riktigt gott är det.

Nej jag menar Maxim i Skövde:P

Inaktiv

Kebabpizza måste ju vara Sveriges inofficiella nationalrätt.

Denna oheliga blandning av kulturer går nog bara
att finna i Sverige.
Jag gillar att prova lite "wacko" pizzor men en schysst vedugnsbakad pizza med riktig parmaskinka är svårslagen.
Det är en riktig maffiaplätt det

Medlem
Skrivet av Jodah:

Kebabpizza måste ju vara Sveriges inofficiella nationalrätt.

Denna oheliga blandning av kulturer går nog bara
att finna i Sverige...

Har du varit utomlands? ^^

Det finns gott om länder där man äter "utländsk" mat i stor omfattning. Å andra sidan så har jag bara sett kebab-pizzor i norden o.O


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Inaktiv

Jovars, jag besökt några länder.
Pizza har jag käkat i några av dom, framförallt Italien.
Tror faktiskt att jag alldrig sett en kebabpizza utomlands. Men i Sverige så är det den mest populära pizzan.

Jag vidhåller att sveriges inofficiella nationalrätt är Kebabpizzan.:)

Vad är Svensk mat förresten?

Köttbullar= Turkar
Kåldolmar= Turkar
Falukorv= Tyska gruvarbetare i Falu koppargruva.

Sen finns det säkert flera exempel.

Visst, det finns ju mat från hela världen utomlands också, men Svenskarna är nog rätt extrema på att käka mat från andra kulturer.

Medlem

England: Rise and Curry; Indien
U.S.A: Mat från alla kulturer.
Italien: Pasta, pizza; Asien.

Men ja, norden är speciellt.
Det är nog inte så underligt om man tänker efter. Med tanke på den matkultur som vuxit fram p.g.a. vårt klimat. Mycket av den kulturella maten har varit konserverade alternativ. Salt sill, salt fläsk, surströmming... Och det ursprungliga utbudet på grönsaker har inte varit det mest intressanta. Kålrötter...

Så det är kanske inte så konstigt att just vi i norden importerat nya råvaror och med dem nya tillagningsprocesser.

Genuint god svensk mat finns dock kvar: t.ex: Ostkaka och Blodpudding och alla möjliga varianter av vilt-kött (älg, vildsvin, rådjur o.s.v.)! Oj. Glömde den viktigaste! Lingonsylt! Finns INGEN annanstanns!


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Beställde en Capricciosa i Tyskland i tro om att det var samma sak som i Sverige. På capricciosan i Tyskland har de lagt till lök och lite andra grejer som inte gjorde det till någon härlig upplevelse.

Ska ni ha motsvarande capricciosa på någon obskyr pizzeria i Rostock så är det "Funghi" som gäller.


signatur
Inaktiv

Kebabpizza var väl det man valde förr, men numera väljer jag Kanon, lr åtminstone pizzan med bacon, salami och ägg.

Milano däremot, lät jättegott! Blir till o prova den nästa gång.

1
Skriv svar