En ovanligt trevlig söndag

Flakmonkey
En ovanligt trevlig söndag

Ibland kan livet vara en riktig bitch, men idag är hon riktigt angenäm. Trots att det är en söndag, vilket brukar vara en ovanligt trist och meningslös dag för mig, trivs jag riktigt bra med tillvaron just nu. Jag sitter nämligen här i baren på Espresso House i Täby Centrum och skriver i min anteckningsbok som för bara några minuter sedan införskaffades på Akademinbokhandeln.

Och där kom syrran förbi. Hon smög sig på mig bakifrån och skrämde mig så att jag vara nära att sätta mitt röda och heta te i halsen. Uppenbarligen är [fright][ia=1308 Anteckningsboken!][/fright]hon i "täbban" för att köpa grå strumpbyxor innan sin avfärd till Lund. Hon var visst ett tidigt möte där med cheferna på Sony Ericsson. De är nämligen mitt i arbetet med att ta fram lönerna för nästa år och hon ansvarar för det. Hon sitter alltså rätt högt upp på karriärstegen, men ändå får hon inte rabatt på mobiltelefoner. Otroligt snålt tycker jag, inte minst med tanke på att hon faktiskt har syskon som behöver ny teknik titt som tätt

Hursomhelst så sitter jag alltså här och smuttar på mitt te samtidigt som jag skriver av mig lite. Inte för att jag nu har så värst mycket att klaga på i tillvaron, inte som på den "gamla goda" tiden iaf, men ibland kan det ändå vara skönt att få skriva ner tankarna.

Den gångna veckan har gått fantastiskt fort måste jag säga. Jag vet med mig att jag har gjort en jädra massa, men i ärlighetens namn är det mest en grå massa. Jag minns ju givetvis att jag har börjat jobba på riktigt nu och supportat en massa trevliga journalister från DN som har strul med Lotus Notes, Excel, sina datorer, etc men jag minns inte detaljerna. Jag kan dock konstatera att jag nog kommer att kunna trivas med det här jobbet, det är saker att göra mest hela tiden vilket passar mig och det finns rejält med tillfällen att lära sig något nytt.

Rent socialt flyter det också på riktigt bra. Nu var jag visserligen aldrig särskilt orolig över just den biten då jag ju hade kompisar där sedan tidigare, men det har ändå gått lite över förväntan. Tycker själv att jag har kommit in bra i gruppen och det är ett gäng härliga personer som jag kommer kunna ha mycket kul med i framtiden.

Var förresten på mitt första månadsmöte i torsdags. Företaget har möten då cheferna talar om hur det går för företaget och de planer de har för framtiden. Framförallt är det dock ett tillfälle att mingla och träffa alla andra på Qbranch som sitter i andra avdelningar. Mycket trevligt måste jag erkänna, men jag ifrågasätter starkt att ha en öppen bar på en torsdag. Väldigt retfullt att veta att det inte kostar någe när man vet med sig att man måste upp och jobba tidigt dagen efter ^^

På gamingfronten har det också hänt saker, bland annat har jag köpt två nya spel. Först ut har vi #Guitar Hero III: Legends of Rock som jag köpte till Playstation 3. Varför det blev just till Sonys maskin beror inte på några fanboyfasoner utan för att jag helt enkelt ville kunna spela med så många vänner som möjligt och då flertalet äger en PS3 var valet rätt enkelt. Jag har tyvärr inte hunnit ta mig igen karriärläget ännu, jag har två låtar kvar på hard, men jag tycker redan nu att det är det bästa i serien. VIsst det är inte nyskapande längre, men det förbättrar spelet på samtliga punkter.

[eos_image="46377;w400"]Guitar Hero III - större och bättre än någonsin[/eos_image]

Den viktigaste förbättringen är utan tvekan låtlistan som bjuder på betydligt mer höjdpunkter än tidigare delar. Visst finns det låtar som är lite tråkiga att spela, ofta mer modern musik helt utan solon, men överlag håller de hög kvalitet och det är extra kul att se att så många är originalinspelningar och inte covers.

Veckans andra inköp är Collectors Edition av #Unreal Tournament III. Nu har jag inte hunnit spela det så mycket som jag skulle ha velat göra, men mitt första intryck är ändå klart positivt. Epic sa tidigt att de skulle ta det bästa från #Unreal Tournament och #Unreal Tournament 2004 och blanda ihop till en härlig röra och det är mer eller mindre vad de har gjort. Visst finns det saker jag saknar och som jag tycker skulle läggas till, men överlag är spelmekaniken finfin.

Har du inte gillat serien tidigare kommer det dock knappast frälsa dig. Är du en av de Quake-spelare som inte kan tänka sig att lära sig något nytt och som inte lärt sig varken vapenbalansen eller dodge ordentligt är det bara att hoppa över UT3. Det kommer fortfarande verka stelet och långsamt, precis som Quake är om man inte lär sig movementen där (bäst att påpeka att jag gillar Quake väldigt mycket också innan någon börjar whina). Detsamma gäller de som måste ha "realistiska" vapen och ett långsammare tempo för att se hur ett spel kan innehålla någon form av taktik. För dem kommer UT3 fortfarande bara vara ett hjärndött spel där du bara behöver hålla inne knappen och spamma helt utan någon som helst tanke bakom.

För mig kommer det dock innebära en kopiös mängd timmar framför datorn. Här ska det nämligen nötas och nötas för att kunna konkurrera [fright][ia=1309 Snygg Collectors Edition][/fright]med den delen av communityn som inte lirar på publika servers. Hyllningen till trots finns det dock en del saker jag verkligen har svårt för. Främst är det GUI:t som är horribelt. Jag kan inte förstå hur Epic kan gå från underbara uWindows i UT99 till det här. Du kan ju knappt ställa in någonting!! Det är uppenbart att det kommer behövas någon form av "tävlingsmod" för att spelet ska nå upp till sin fulla potential, men det kommer oundviklingen inom en snar framtid.

Hmm, klockan närmar sig 14:00 och det är dags att röra på sig. Måste ju till gymet och få in veckans tredje pass. Tre är nämligen absolut minimum för mig numera. Fyra är bra och fem är det ultimata. Lustig sånt här egentligen, för ett år sedan hade det varit en bragd att få mig in i en träningslokal, nu måste jag bara dit.

#blogg

Medlem
En ovanligt trevlig söndag

"Mitt anteckningsbok", språkpolisen i mig skriker förtvivlat;)

Annars var det trevlig läsning, ett tag trodde jag nästan att du hade börjat på en roman:D

Flakmonkey
Skrivet av båtsman:

"Mitt anteckningsbok", språkpolisen i mig skriker förtvivlat;)

Annars var det trevlig läsning, ett tag trodde jag nästan att du hade börjat på en roman:D

Hehe, skrev först anteckningsblock och glömde visst ändra mitt till min ^^ ärligt misstag helt enkelt

Medlem

Tyckte det var lite som NosNos dagbok, inte illa i sig, mycket intressant läsning. Och UT3 Collectors boxen är het måste jag säga.

Inaktiv

Hehe, jag tar langa promenader varje dag, sa duktig sa. Och far traningsvark av fetevagorna har. Me love!


signatur

To swing is not to Wii.

Medlem

Jaha och hur står sig PS3-versionen av GH3 mot de andra? Har läst om bildhastighetsproblem och problem med gitarrerna (trådlös teknik som är lättstörd och knappar som inte funkar pga dålig kontakt mellan hals och "kropp").
Själv har jag köpt Wii-versionen men mono-ljudet stör mig så pass mycket att jag skulle kunna tänka mig att köpa det till PS3 om ovannämnda problem inte är nåt att bry sig om...

Flakmonkey
Skrivet av peter_lovgren:

Jaha och hur står sig PS3-versionen av GH3 mot de andra? Har läst om bildhastighetsproblem och problem med gitarrerna (trådlös teknik som är lättstörd och knappar som inte funkar pga dålig kontakt mellan hals och "kropp").
Själv har jag köpt Wii-versionen men mono-ljudet stör mig så pass mycket att jag skulle kunna tänka mig att köpa det till PS3 om ovannämnda problem inte är nåt att bry sig om...

FPS-problemen har jag inte stött på, däremot är det samma problem med den trådlösa tekniken till PS3 som även finns till 360... inte genom att den inte fungerar utan för att den är seg så att säga... jag kunde inte spela efter musiken för då blev det fel, men sen såg jag att många hade samma problem och lösningen var att ställa in "calibrate lag" till 32ms.... efter det fungerar det hur bra som helst ^^

Lite irriterande fel, men förhoppningsvis något som kan fixas med en patch.

Medlem

1on1.

Bring it.

1
Skriv svar