Min första dator

Skägg.
10 Chambers
Min första dator

Flr drygt tio år sedan kom min 15-årspresent på tal, siffran betydde laglig moppekörning för många men i min kamratskapskrets var det datorer som gällde. Därför stod en pc överst på önskelistan, och på alla andra rader också. Min mor köpte därför en burk på avbetalning, som i slutändan såklart blev en riktig dyr historia. Men när den väl stod där - en Pentium 133 med 1,7 GB hårddisk, grafikkort från S3, 128 MB minne och en 15" skärm - var lyckan total. Det var faktiskt först förra året den åkte på till soptippen, det gamla skrället. Nostalgin fick mig att behålla den i en garderob under alla år men vid senaste flytten fick den åka.

Dela med dig av din första dator!

#blogg


signatur
Inaktiv
Min första dator

Min första dator var en Amiga 1200, som jag senare köpte till ett blizzard-kort?, det hette något liknande iaf. då fick man en ny processor på det 68020 hette väl orignal och detta hette nog 68030... kommer knappt ihåg det.. Men man fick väl lite mer minne och helt plötsligt kunde man spela Gloom, som det hette till Amigan.. en 3,5" western på 1GB koplades också till... det var tider det när man surfade på altavista på ett 33.6 modem och A1200! efter det kom min första pc, en P120!

Medlem

Min första egna dator byggde jag själv när jag fyllde 12 år. Den bestod av futuristiska delar som en AMD Thunderbird 900Mhz, 128MB Mosel Vitelic ramminne och ett Voodoo 5 5500 AGP.

I min nuvarande dator används fortfarande det SB Live 5.1 som jag hade i den första datorn. Resten av delarna ligger lite här och var.

Medlem

4-86:a. Med Ljudkort! Soundblaster-16 var det! Levererades komplett med CDspelare, och separat ljudkabel så man kunde köra musik i spelaren, och köra ljudet rakt till ljudkortet

Datorn levererades med spel som: Beneath a Steel Sky och Syndicate (!!!).

För övrigt hela 64 MB ram och en fet 800 MB HDD. Windows 3.11.

Denna datorn byttes efter några år ut till en p133 med diverse atteraljer liknande det du hade i din ^^

Har förresten kvar tangentbordet från den. 1996 var året. "BTC 7000 series". Underbart utan Win-tangent ^^


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

var någonting i den här stilen

Intel 455mhz
128mb ram
vodo3
22.8 modem eller någe sånt..

Spelade Halflife på den d:
doom1, 2, quake 1 , 2

carmagedon ffs.. d:

Medlem

Oj kommer fan inte ihåg men min första dator/spel upplevelse var nog att spela Doom på farfars gamla börk

Medlem

Hade själv tur med att fick pappas äldre datorer som jag delade på med min brorsa, började med 486'a sen till 133mhz, efter det en 350mhz och sist en 700mhz. Sen hade han ingen ny dator på länge så det blev att köpa en egen. Blev då en Athlon XP 2700+ på 2.16ghz med 512mb minne och ett GF4 Ti 4200 (grafikkortet hade jag köpt till 700mhz först). Så det var egentligen den första datorn som jag köpt och var min. 700mhz'aren står i lillebrorsans rum och 350'n är här i mitt rum.

Medlem

"Min" första dator var en 286 som morsan asade hem
Ett fåtal Mhz, 6 kanske...
Ram minne...ingen aning
40MB HDD
Hade diskettstation för både små (vanliga) och stora disketter.
Minns att jag flera ggr försökte installera Doom på den i hopp om att det nån gång skulle fungera. Var tvungen att rensa disken på både det ena och det andra för att det överhuvudtaget skulle få plats. Men givetvis gick det aldrig att få igång.
Det blev till att lira på min morbrors 486 till man fick nåt bättre därhemma.
Vilket det så småningom blev med en 386 som var marginellt bättre än 286:an. Sen en 486 och efter det ett antal Hem-PC paket via morsans jobb.

Min första egna dator inhandlades 2003 eller 2004
P4 3GHz
1024MB Ram (uppgraderades till 1500MB )
160GB HDD
ATI 9800 Pro (uppgraderades till ATI X850XT)

Sålde den förra året och sitter numera på den i signaturen.

Medlem

min första dator kallade jag för pochahontas...hmm hur stavas hon..yeye men så kallade jag henne
pentium 1 90 mhz
8mb ram
1gb hdd
grafikminne 4 mb
hmmm det blev alldeles för mycket diablo 1 spelande på den tror jag
32 000kr om jag inte minns fel ... usch usch va pengar

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shimo:

4-86:a. Med Ljudkort! Soundblaster-16 var det! Levererades komplett med CDspelare, och separat ljudkabel så man kunde köra musik i spelaren, och köra ljudet rakt till ljudkortet

Datorn levererades med spel som: Beneath a Steel Sky och Syndicate (!!!).

För övrigt hela 64 MB ram och en fet 800 MB HDD. Windows 3.11.

Denna datorn byttes efter några år ut till en p133 med diverse atteraljer liknande det du hade i din ^^

Har förresten kvar tangentbordet från den. 1996 var året. "BTC 7000 series". Underbart utan Win-tangent ^^

Morsans jobbdator på den tiden levererades med #och [g="Syndicate, så dom snodde man ju

Annars var det #Doom, #Duke Nukem 3d, #Carmageddon, #Grand Theft Auto och massa andra kulttitlar som spelades hårt.


signatur
Medlem

Men en gamal hederlig Commodore 64 startade jag min datarspelarkarriär 1984. Så det så!


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem

Första datorn var en commoder 64 1987 typ, sen efter det en amiga 500+ och sen en amiga 1200.
Min första PC var en Pentium 75Mhz med 12Mb ram, 1 GB hårddisk och 14 tums skärm från commodore , och när kan detta varit......kan varit 95 (ganska säker) blev löjligt glad när farsan visade vad han hade köpt


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Medlem

Min första så kallade dator var en Atari 2600 inköpt 1977

CPU: MOS Technology 6507 på 1,19 MHz.
Ljud samt videoprocessor: TIA.
160 x ~192 pixlars upplösning.
128 färgers färgpalett
2 kanaler monofoniskt ljud
RAM: 128 byte
ROM (cartridge-kassett): 4 kB

Många gammla minnen från den ... :/ kan väll inte kallas dator heller .. mersom Konsol yeye det var en dator . Slut ... ^^


signatur

42

Medlem

Blev avundsjuk som f-n på min polares ZX Spectrum nån gång på 80-talet, så jag tjatade på morsan tills hon gav med sig och inhandlade (med min egen hjälp av måååånga veckors insparad veckopeng) en VIC 20! Lyckan visste inga gränser, men det tog inte många månader så samlade den damm i en garderob.

Nästa och den mest dominerande datorn blev en Commodore 64 och den behöll jag hyfsat länge, skaffade t.o.m diskdrive (C-1571 eller nåt tror jag den hette.) Då var man ju en gud jämfört med de som fortfarande harvade med piiiip-squeeek-dzrrrr-piip-squiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik-bandaren

Resten är ett enda blurr av datorbyten, uppgraderingar och besvikelser när varken spel eller datorkomponenter lever upp till mina högt ställda förväntningar...


signatur

"I don't need to "Get a Life". I'm a gamer and have lots of lives!" --För mig okänd

Inaktiv

Jg har haft datorer sen jag var fyra år gammal, så jag vet faktiskt inter men jag glömmer aldrig min första 4-86a


signatur

To swing is not to Wii.

Medlem

min första dator var en Compaq (med datorn inbygg i samma chassi som själva skärmen ) ungeför som dom nya imac´s fast 100ggr större

i denna skapelse fanns det

386:a 33mhz
4mb ram
320mb hdd
nåt midi liknande ljudkort
win 3.11

körde spel som monkey island och 2an . wolfenstein . warlords III

försökte köra Doom men det krävde 8mb ram tror jag så det laggade för mkt för att kunna spela det riktigt. var riktigt ledsen då alla mina andra vänner kunde spela det


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dinskugga:

min första dator var en Compaq (med datorn inbygg i samma chassi som själva skärmen ) ungeför som dom nya imac´s fast 100ggr större

i denna skapelse fanns det

386:a 33mhz
4mb ram
320mb hdd
nåt midi liknande ljudkort
win 3.11

körde spel som monkey island och 2an . wolfenstein . warlords III

försökte köra Doom men det krävde 8mb ram tror jag så det laggade för mkt för att kunna spela det riktigt. var riktigt ledsen då alla mina andra vänner kunde spela det

Back in the days var väl compaq lite av en svordom, iaf i min bekantskapskrets.


signatur
Inaktiv
Skrivet av spiken:

Back in the days var väl compaq lite av en svordom, iaf i min bekantskapskrets.

Min åsikt om compaq är trots sammanslagningar med de relativt eminenta digital och HP fortfarande densamma. Skräp.

Förövrigt så var min första dator en Amiga 1200 med det fantastiska AGA-chipsetet och den första PCn en Pentium 90 som jag slet ordentligt för att ha råd med (och jag avstod P75an, man förstod sig på kvalitée redan då).

1
Skriv svar