"Wii-spel regionskodas"

Medlem

ja verkligen, de som tjänar på att folk köper spelen är de som säljer de, om man tjänar på att importera så vill man importera, det pressar även priserna för konsumenterna och gör att det blir en hälsosam marknad (till en viss del).
global marknad = win win för konsumenter och de som har bäst till mötesgående mot konsumenterna
om alla spel fanns precis överallt och kostade exakt likadant så skulle det inte spela någon roll ifall man importerade eller inte, men nu gör de ju inte det och spelen är faktiskt billigare på andra ställen så man vill gärna importera...

jag själv importerar anime från usa, trots att jag kan köpa samma saker här, men trots frakten och den möjliga tullen så blir det billigare för mig
priserna i sverige är ju helt fuckade, köper så lite som möjligt här

Medlem

Orsaken till att dom började med regionskodning på DVD och konsoller var väl att det inte skulle stjälpa marknaden ?
Har för mig jag läste någonstans att om alla importerade så skulle den inhemska marknaden och alla underleverantörer ta skada.
För att alla underleverantörer skall få en del av kakan så började dom med regionskodning.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Inaktiv
Skrivet av Ctrl:

Orsaken till att dom började med regionskodning på DVD och konsoller var väl att det inte skulle stjälpa marknaden ?
Har för mig jag läste någonstans att om alla importerade så skulle den inhemska marknaden och alla underleverantörer ta skada.
För att alla underleverantörer skall få en del av kakan så började dom med regionskodning.

Det är för att industrin skall kunna prisoptimera och inte behöva oroa sig för att man säljer till överpris i väst.

Inaktiv

vem fan drar till japan å köper spel ändå?

Medlem

Lite synd det där om det sker. Är säker på att de flesta intressanta Wii titlar kommer till Sverige, precis som det hände med GameCube.

Däremot så är jag lite orolig när det gäller äldre NES/SNES spel som man ska kunna köpa till Wii online. Finns ju en hel drös med underbara SNES spel som aldrig kom till Europa (tex Chrono Trigger), och dem spelen skulle jag gärna vilja ha.

Plus att det vore trevligt om man kunde använda den som en regionsfri DVD spelare. Har ett antal region 1 filmer.

Flakmonkey

Du kan inte spela DVD-filmer på den ändå så

Inaktiv
Skrivet av Artorius:

vem fan drar till japan å köper spel ändå?

Postorder.

12
Skriv svar