Valve åter i blåsväder

nj
Medlem
Valve åter i blåsväder

Det verkar som att Valve åter en gång lyckats hamna i blåsväder på grund av Steam (se mitt tidigare blogginlägg för den förra incidenten).

Den här gången är det dock inga licensbrott kring tredjepartsmjukvara som skett, utan en bunt människor som upptäckt att deras installationer av #Half-Life 2: The Orange Box har deaktiverats från deras Steam-konto, dock så verkar det inte enbart gälla för Orange Box utan även andra spel från Valve verkar ha deaktiverat, tex #Half-Life: Counter-Strike.
Anledningen till deaktiveringen? De har köpt spelen från en annan region än den de bor i.
Det hela började som ett köptips för att få tag på Orange Box till så lågt pris som möjligt i den här tråden, dock framåt sida 13 så börjar kommentarer om att de serienummer köpare har fått är felaktiga när de försökt registrera dem i Steam vilket följs upp av kommentarer om att Valve har deaktiverat de tidigare registrerade spelen.

Så, vad betyder det här för Steam? Det är alltså förbjudet att köpa spel från andra regioner än den man själv bor i tydligen, men vad kan det medföra?
Vad händer tex om man flyttar till ett annat land som inte faller in under den region man tidigare bodde i? Eller bara är på besök där och får för sig att logga in på Steam för att spela något, kommer alla spel man äger då att stängas av med samma motivering som verkar gälla nu?

Det är sånt här som gör mig mer skeptisk till digital distribuering av spel, visst att det antagligen inte hade varit minsta lilla problem om alla hade valt att direkt via Steam istället för att beställa spelet och aktivera det. Personligen så föredrar jag att ha mina spelkartonger ståendes i en hylla och en riktig manual att bläddra i medans jag spelar istället för att behöva tabba ut till Windows och läsa genom en fil.

#blogg

Medlem
Valve åter i blåsväder

tur man inte handlar spel på steam märker jag Verkar jurätt korkat det där!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Orange Box har bara ett "Reference Card" där kontroller och hur man startar spelet står.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Jag gillar grundtanken bakom steam som fan, dock kan jag tycka att valve har gjort steam för stort och blandat in konton och betalning å grejjer.

Som tur är har kodat en egen distributionsplattform som är lite mer "light weight".

1
Skriv svar