Citys spelblogg visar sitt sanna jag

Antikvitet
Citys spelblogg visar sitt sanna jag

Det började här:
Sofia Hård: Dagens spelrecensentproblem

Vilket egenvärde gratistidningen Stockholm Citys spelblogg fyller är jag osäker på, men dess trovärdighet föll nyligen ytterligare ett pinnhål. Skribenten Sofia Hård beklagar sig över att de spel som vi speljournalister ofta får tillskickade oss har en blekt framsida och en gul banner med texten "Promotional copy, not for resale" på.

Det verkar inte som det har gått upp för Sofia Hård att utgivarna inte vill att vi journalister ska sälja spelen vidare. Vi får inte spel till vår personliga samling, vi får dem för att kunna utföra ett arbete. Jag erkänner gärna att jag personligen föredrar spel i fodral. Men påverkar det hur jag gör mitt jobb som recensent? Knappast.

I en förvirrad förklaring försöker Sofia Hård sedan skifta fokus till de som snabbast reagerade (bland annat Loadings duktiga skribent Oskar Skog) genom att hävda att hon är misstolkad och att det gjorts en höna av en fjäder. Hon anmärker dessutom på att det borde vara billigare att skicka med en manual till recensenterna än att ge dem en reklamtshirt på ett pressevent.

Jag hör mig själv tänka "men gode gud, kom in i matchen".

Manualer är till de flesta konsolspel lokaliserade. Skrivandet av en manual är bland det sista som blir klart i en spelproduktion. Översättningen kommer först därefter. För att vi ska kunna få ut snabba recensioner skickas recensionsexemplaren av spel ofta ut i god tid innan release. Jag tror det i det flesta fall handlar om att manualen inte ens är upptryckt när vi får spelet. Och flera utgivare brukar försöka ändå genom att skicka med en egenutskriven manual, eller en liten guide på en A4-sida.

Sofia skriver:
"Så det här inlägget är kanske bortkastad tid eftersom ni ändå inte kommer tro mig. Men då har jag i alla fall försökt."

Jag ska för ett ögonblick ta och reducera min ålder med sisådär tio år och avslutningsvis utbrista i ett:

- LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAME!

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Citys spelblogg visar sitt sanna jag

Kan bara instämma.
Att ha mage att klaga över sådana saker när man faktiskt:
1. Får spelen GRATIS för att skriva om dem.
2. Får sagda spel innan allmänheten.
3. Inte bara får spelen gratis innan allmänheten utan får BETALT för att skriva om dem, något som många gladeligen skulle göra utan krav på betalning.

Och vilka ursäkter sen då...

Redaktör

Jag har själv klagat på när vi recensenter får crappiga exemplar. Men då var poängen att vi inte kan testa spelen fullt ut. Att gnälla på omslagsfärgen känns... mindre viktigt.


signatur
Inaktiv

Hmm sånt här crap höjer inte direkt spelmediernas status för att inte tala om citys status.

FZ tillhör de som iaf jag har tillbörlig respekt för.
Keep it up.

Medlem
Skrivet av Knock Knock:

Hmm sånt här crap höjer inte direkt spelmediernas status för att inte tala om citys status.

FZ tillhör de som iaf jag har tillbörlig respekt för.
Keep it up.

Wörd:up:


signatur

Submission is for the weak

Medlem

vilket jäkla fjanteri q:

Denna Sofia Hård har verkligen hittat drömjobbet, det verkar som att hon halkat in på ett bananskal, aldrig tagit det på allvar men ändå lyckats behålla det. Ja antingen det eller så har hon inte alla hästar i stallet som man säger. Undrar hurdan hennes chef är som person?.. Hursomhelst har hon hittat sitt drömjobb! Grattis Sofia! Du är värd varje krona de betalar dig, ingen arbetstid går åt trams när du är i farten. Kan absolut inte tänka mig en värdig ersättare. Hoppas nu att du får en Impact-Hammer med recension-utgåvan av UT 3 så det kan få ett högre betyg av dig.

Edit. Jaa detta är ett menat skämt, jag har ingenting emot Sofia som person då jag aldrig mött henne. Man kan inte alltid vara på topp och alla gör misstag, tyvärr får man ibland betala hårt om man inte kan acceptera att man just sagt någonting jävligt dumt. Seagulls doesn’t fly over the clouds som man säger.

Antikvitet

Det var en intressant kommentar du kommer med. Jag håller med dig till viss del. När man betett sig obra och vägrar medge det utan skyller på omvärldens tolkningar, då får man stå ut med ännu mer kritik.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar