Laddningstid i Halo 3 ett föredöme

Antikvitet
Laddningstid i Halo 3 ett föredöme

Jag håller på och nöter Halo 3 hemma. Jag kan väl inte säga att det är det bästa spelet jag spelat precis. Jag förvånas av de höga betygen det fått runt om i spelvärlden. Hade jag varit Halo-fantast hade jag varit besviken. Och särskilt makalöst vackert är det ju inte heller.

Vad som däremot är väldigt najs är hur spelet laddas i själva lobbyn. Medan du väljer spelinställningar och väntar på att polaren kommer in (om ni ska köra co-op) så laddas kartan i bakgrunden. När du känner dig redo blir skärmen svart och sedan börjar spelet direkt. Det är precis så det ska vara, och påminner mig om en av de häftigaste sakerna i Half-Life när det släpptes 1998. Det var nämligen att banorna laddades efter varandra, utan avbrott. När spel tidigare hade tydligt uppdelade levlar, hade Half-Life en sömlös historia som aldrig riktigt tog slut. Det är speldesign 101.

Yup. You did good Chief.

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Laddningstid i Halo 3 ett föredöme

Hacken mellan de olika nivåerna märks lite väl i Half-life spelen dock, i Halo så sköts det mesta i bakgrunden, det enda som märks är en liten "loading" i huden.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Mjo, hacken märktes allt när man spelade Half-Life, denna generation är det att ladda medans man spelar som gäller... t ex Gears of War har aldrig några pauser i singleplayer (förutom när du startar ett game) där den laddar utan streamar hela tiden, så länge du inte skippar någon cutscene. Men jag måste hålla med om att Halo 3 inte laddar särskilt länge mellan delarna, klar förbättring mot föregående Halo spel.

Medlem

halflife 1 ... där fanns frös väl spelet en liten stund när man bytte "bana" ... paus + loading... kom fram ... :?

Antikvitet

Ja det gjorde det, men skillnaden var att i Half-Life började du efter laddningen där du slutade innan laddningen. I en hiss, i ett kloakrör, eller var det nu var.

I tidigare spel, typ Quake, gick du in i "slutet" av en bana, en portal eller liknande och kunde i början av nästa befinna dig i en helt annan miljö.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar