Europa Universalis III

Robot
Europa Universalis III

Det går bra för Sverige, så går det att läsa på sossarnas valaffisher. Alla arbetslösa ungdomar kanske inte är av samma åsikt, men för de svenska spelutvecklarna går det i alla fall riktigt bra. Spel som Battlefield 2 och Hearts of Iron har gjort Sverige till ett land att räkna med.


Medlem
Förspelat - Europa Universalis III

ah ser bra ut!
men 3d? inget fel på 2d.
får hoppas att spelet inte blir lidande för att det är i 3d.
en liten pip, i 2d så ser kanterna runt länder å vatten bättre ut, tänk på det 3d fans!
2d :love:


men det ser bra ut! givet köp.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

3D-grafiken verkar allt annat än "fräsch". Kunde de inte hållit sig till den väl fungerande 2D-grafiken från alla deras andra strategispel?
Verkar vara försämrad översikt också. Antar att man kan zooma ut så man får samma översikt som i de tidigare spelen, men då får man väl stå ut med att titta på ett suddigt elände.
Avskyr när allt skall göras till 3D bara för sakens skull... kan inte spelutvecklare förstå att 3D åldras snabbt, men välgjord 2D håller i år efter år? :/

Hoppas inte de har gjort några eftergifter på detaljrikedomen i spelet iaf. Men Paradox har väl knappt gjort ett dåligt spel hittils så

Medlem

Givet köp indeed! Men jag har riktigt svårt att se förbättringen i att byta till 3D, för mig så verkar det bara ge kornigare och kantigare grafik gentemot de klara och mjuka 2D-kartorna i de tidigare utav Paradox's EUmotor-baserade titlar. Jag förhåller mig skeptisk till 3Dbytet, men då mer utav praktiska skäl än rent konservativa. : )

Medlem

Grafiken ser verkligen dålig ut, ungefär lika bra som världskartan i final fantasy 7, ett 9 år gammalt spel.
Varför inte hålla sig till 2D grafiken som såg betydligt bättre ut.
Det blir nog ett bra spel, men usch för grafiken :evil:

Medlem

Blää för 3D
Hoppas att det blir en något mildare inlärningskurva denna gång.
Det räcker med att jag tänker på EU I för att jag ska bli trött


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Jag har gillat alla spel från Paradox som jag kört, men grafiken på det här ser fortfarande lika fult ut som dom första bilderna man såg. Övervyn ser inte alls något vidare ut, utan bara grynig. Man får inte känslan av att det skulle vara kontinenter och länder, utan t.ex. öar ser mest ut som.. ja det ser fan bara skumt ut.

Medlem

Givet köp, inte vackert, men fy fan vad roliga de 2 första spelen är. Dessutom har de en otrolig livslängd. Jag hoppas att de inte plåttrar till det så som i HoI utan håller det på samma nivå som i EU och EUII.

Medlem
Skrivet av Fik0n:

Jag hoppas att de inte plåttrar till det så som i HoI utan håller det på samma nivå som i EU och EUII.

De plottrade inte till det i HoI förrän i HoI2-Doomsday
Agenter hit och dit.. trodde jag spelade ett krigsspel


signatur

PC load letter? WTF is that!?!

Medlem
Skrivet av Forcie:

3D-grafiken verkar allt annat än "fräsch". Kunde de inte hållit sig till den väl fungerande 2D-grafiken från alla deras andra strategispel?
Verkar vara försämrad översikt också. Antar att man kan zooma ut så man får samma översikt som i de tidigare spelen, men då får man väl stå ut med att titta på ett suddigt elände.
Avskyr när allt skall göras till 3D bara för sakens skull... kan inte spelutvecklare förstå att 3D åldras snabbt, men välgjord 2D håller i år efter år? :/

Hoppas inte de har gjort några eftergifter på detaljrikedomen i spelet iaf. Men Paradox har väl knappt gjort ett dåligt spel hittils så

Tidig version.

Skrivet av Ozmonatov:

Givet köp indeed! Men jag har riktigt svårt att se förbättringen i att byta till 3D, för mig så verkar det bara ge kornigare och kantigare grafik gentemot de klara och mjuka 2D-kartorna i de tidigare utav Paradox's EUmotor-baserade titlar. Jag förhåller mig skeptisk till 3Dbytet, men då mer utav praktiska skäl än rent konservativa. : )

Tidig version.

Skrivet av zebez:

Grafiken ser verkligen dålig ut, ungefär lika bra som världskartan i final fantasy 7, ett 9 år gammalt spel.
Varför inte hålla sig till 2D grafiken som såg betydligt bättre ut.
Det blir nog ett bra spel, men usch för grafiken :evil:

Tidig version.

Skrivet av cedric:

Jag har gillat alla spel från Paradox som jag kört, men grafiken på det här ser fortfarande lika fult ut som dom första bilderna man såg. Övervyn ser inte alls något vidare ut, utan bara grynig. Man får inte känslan av att det skulle vara kontinenter och länder, utan t.ex. öar ser mest ut som.. ja det ser fan bara skumt ut.

Tidig version.

Skrivet av Fik0n:

Givet köp, inte vackert,[...]

Kan ni gissa er till svaret?

Medlem

Ska vara en bättre flerspels motor också samt ett nytt system för att spela över nätet har jag hört.

EU spelen har jag spelat väldigt lite på nätet, medans HoI spelen är sjukt roliga. Alla Paradox karttitlar är så tidskrävande att man
bör hitta en grupp man spelar ofta med så man får spela
mer än något år varje gång

Skrivet av Conana:
Skrivet av Fik0n:

Jag hoppas att de inte plåttrar till det så som i HoI utan håller det på samma nivå som i EU och EUII.

De plottrade inte till det i HoI förrän i HoI2-Doomsday
Agenter hit och dit.. trodde jag spelade ett krigsspel

Exakt Hoi 1 och 2 hade varit ett bra facit att använda. Fast med en "Stormaktstid" känsla såklart.


signatur
Inaktiv

3D är en styggelse i strategispel! Ond bråd död!

Medlem
Skrivet av the wookiee:
Skrivet av Ozmonatov:

Givet köp indeed! Men jag har riktigt svårt att se förbättringen i att byta till 3D, för mig så verkar det bara ge kornigare och kantigare grafik gentemot de klara och mjuka 2D-kartorna i de tidigare utav Paradox's EUmotor-baserade titlar. Jag förhåller mig skeptisk till 3Dbytet, men då mer utav praktiska skäl än rent konservativa. : )

Tidig version.

Jag måste då säga att nödvändigheten i att citera varje kritiskt inlägg separat för att ge samma svar förbryllar mig. Att alla skärmdumpar, nya eller gamla visar av samma halvhjärtade grafik är det som fått mig att avfärda att grafiken skulle vara "tidig", det är ju inte alltför långt ifrån release.

Medlem
Skrivet av FZ.se:

FZ har testat en tidig version.

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Tidig version.

Jag antar att HOMM 5, Caesar 4, Civ 4, Warcraft 3, m.fl., spel som funkat utmärkt i 2D men krystat gjorts om till 3D och samtidigt fått uppenbara brister, också beror på att en "tidig version" gått guld?

Nä, så här såg de första screensen ut, och likadan ser versionen ut som gått till press. Sen får man hoppas att man blir positivt överraskad vid release dock.

Verkar som att det är populärt att klaga på spel som inte släppts. Har varit så ett bra tag nu!


signatur
Skribent

Jag var också till en början väldigt skeptiskt mot den nya kartan, men man vänjer sig och nu är gillar jag den faktiskt bättre än den gamla platta.

Inaktiv

Fullkomligt idiotiskt att göra det i 3D. Det finns ju absolut ingen anledning på något sätt, plus att det ser ut som skräp. Den enda fördelen som jag ser är att det öppnar upp för modteamen att kanske förbättra grafiken och göra riktigt snygga saker, men i det här spelet utgör grafiken så där en 0,5-1 procent av spelvärdet...

Den största bristen är att antalet provinser förblivit detsamma och att Paradox inte verkar ha lagt mer krut på nationerna utanför Europa. Om EU3 nu släpps i början av nästa år så hoppas jag hjältarna som gett oss AGC, EEP, MES får det riktigt spelbart framåt årsslutet.

Spelar just nu som uzbekerna i EU2 (med AGC-EEP samt massa småmoddar) och har svinkul. EU-spelen får alla andra "tunga" strategispel att verka pinsamma. Realtid är the way to go.

Medlem

I helskotta att det är så tidig version som du verkar få det att låta som. Fet chans att dom skulle släppa bilder på något spel om grafiken skulle vara långt ifrån klart på. Nä nä, det tror jag inte på.

Medlem
Skrivet av Namron:

Fullkomligt idiotiskt att göra det i 3D. Det finns ju absolut ingen anledning på något sätt, plus att det ser ut som skräp. Den enda fördelen som jag ser är att det öppnar upp för modteamen att kanske förbättra grafiken och göra riktigt snygga saker, men i det här spelet utgör grafiken så där en 0,5-1 procent av spelvärdet...

Spelet är fortfarande inte färdigutvecklat.

Skrivet av Namron:

Den största bristen är att antalet provinser förblivit detsamma och att Paradox inte verkar ha lagt mer krut på nationerna utanför Europa. Om EU3 nu släpps i början av nästa år så hoppas jag hjältarna som gett oss AGC, EEP, MES får det riktigt spelbart framåt årsslutet.

Antalet provinser förblivit detsamma?

Bild 1
Bara i Baltikum har de gjort Ösel till en enskild provins, och lagt till Riga.

Bild 2
Northumberland har delats i 2 och Skotland ser ut att ha fler än de 4 provinser de hade i EU2.

Bild 3
Frankrike har lite fler provinser på västkusten jämfört med EU2 (Om inte min syn bedrar mig har även Spanien någon extra provins).

Bild 4
Korea hade i EU2 enbart 2 provinser, jämfört med... 6 stycken i EU3.

Bild 5
Portugal har inte längre 3 provinser, utan typ 6-7 stycken.

Bild 6
Bild 7
Fler provinser i Belgien och Holland såvitt jag kan se.

Bild 8
Ooohhh, fina träd!

Mindre provinser? Fler provinser! Och massvis med nytt gameplay. Revamp utav kulturgrupper samt ett nytt, förbättrat interface.

Any questions?

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:

Spelet är fortfarande inte färdigutvecklat.

Jag tror nog grafiken är ganska final.

Skrivet av the wookiee:

Antalet provinser förblivit detsamma?

Ja, i stort sett. Några områden i främst Europa har fått nya provinser, men massor av PTI och megaprovinser utanför Europa kvarstår.

Skrivet av the wookiee:

Any questions?

Att utvecklingsteamet i hög grad struntar i det utanför Europa... Visst, spelet heter Europa Universalis, men under den här epoken gav sig européer ut runt hela världen och skildrar man omvärlden simpelt så blir hela spelet mera simpelt eftersom allting hänger ihop. Ett glasklart resonemang som alla borde förstå tycker jag. Jag vill inte ha ett mera simpelt spel helt enkelt.

Eftersom Paradox inte har råd (?) att aktivera sökfunktionen för ej inloggade på sitt forum, och jag har glömt mitt lösen och sitter på jobbet just nu, så kan jag inte leta upp citatet, men en av utvecklarna sa i alla fall att allting utanför Europa bara ska vara "fartgupp" i olika storlekar. Om jag spelar en europeisk nation så vill jag inte t.ex. kriga mot "fartgupp", och om jag kör en icke-europeisk nation så vill jag förstås inte spela som ett "fartgupp".

Fast jag kan förstå Paradox inställning. De har varken tid eller resurser att utveckla spelet fullt ut, och vi behöver väl inte försöka inbilla oss att det rör sig om något annat? Jag tycker att de - om det nu frigjort resurser - borde struntat i 3D:t och i stället slängt in fler nationer, events och provinser för Centralasien, Nord- och Västafrika, Mellanamerika o.s.v.

Ett extremt stort plus med EU3 är ju att det verkar bli väldigt modifierbart, så dom där bristerna "löser sig" efter några år och det är nog det som Paradox räknar med. Bra på ett sätt.

Skrivet av the wookiee:
Skrivet av Namron:

Fullkomligt idiotiskt att göra det i 3D. Det finns ju absolut ingen anledning på något sätt, plus att det ser ut som skräp. Den enda fördelen som jag ser är att det öppnar upp för modteamen att kanske förbättra grafiken och göra riktigt snygga saker, men i det här spelet utgör grafiken så där en 0,5-1 procent av spelvärdet...

Spelet är fortfarande inte färdigutvecklat.

Skrivet av Namron:

Den största bristen är att antalet provinser förblivit detsamma och att Paradox inte verkar ha lagt mer krut på nationerna utanför Europa. Om EU3 nu släpps i början av nästa år så hoppas jag hjältarna som gett oss AGC, EEP, MES får det riktigt spelbart framåt årsslutet.

Antalet provinser förblivit detsamma?

Bild 1
Bara i Baltikum har de gjort Ösel till en enskild provins, och lagt till Riga.

Bild 2
Northumberland har delats i 2 och Skotland ser ut att ha fler än de 4 provinser de hade i EU2.

Bild 3
Frankrike har lite fler provinser på västkusten jämfört med EU2 (Om inte min syn bedrar mig har även Spanien någon extra provins).

Bild 4
Korea hade i EU2 enbart 2 provinser, jämfört med... 6 stycken i EU3.

Bild 5
Portugal har inte längre 3 provinser, utan typ 6-7 stycken.

Bild 6
Bild 7
Fler provinser i Belgien och Holland såvitt jag kan se.

Bild 8
Ooohhh, fina träd!

Mindre provinser? Fler provinser! Och massvis med nytt gameplay. Revamp utav kulturgrupper samt ett nytt, förbättrat interface.

Any questions?

Exakt, men detta har man sett innan. Fint av dig ändå att länka bilderna ;)!


signatur
Medlem

Från EU3:s forum, inofficiell FAQ:

"Q: I heard this game will be in 3D. Is this true?
A: Yes. The current graphics seen in screenshots are not final. This will also mean there will be no need for zoom levels as there were in EU1/2. This means that, unless artificial restictions are implimented you can zoom in/out as far as you want."

Enligt ovan är grafiken inte slutgiltig. Låt oss hoppas att det är sant.

Medlem

Nåja, ingen idé att skapa två olika läger, låt oss istället vänta och se. Sen när det är släppt så kan vi gå lös på varandra i flerspelarläget, dålig grafik eller inte.

Medlem
Skrivet av Namron:
Skrivet av the wookiee:

Spelet är fortfarande inte färdigutvecklat.

Jag tror nog grafiken är ganska final.

Skrivet av EU3 FAQ:

Q: I heard this game will be in 3D. Is this true?
A: Yes. The current graphics seen in screenshots are not final. This will also mean there will be no need for zoom levels as there were in EU1/2. This means that, unless artificial restictions are implimented you can zoom in/out as far as you want.

Men jag antar väl att du vet bättre...

Skrivet av Namron:
Skrivet av the wookiee:

Antalet provinser förblivit detsamma?

Ja, i stort sett. Några områden i främst Europa har fått nya provinser, men massor av PTI och megaprovinser utanför Europa kvarstår.

Okej, har du något belägg för det här?

Skrivet av Namron:
Skrivet av the wookiee:

Any questions?

Att utvecklingsteamet i hög grad struntar i det utanför Europa... Visst, spelet heter Europa Universalis, men under den här epoken gav sig européer ut runt hela världen och skildrar man omvärlden simpelt så blir hela spelet mera simpelt eftersom allting hänger ihop. Ett glasklart resonemang som alla borde förstå tycker jag. Jag vill inte ha ett mera simpelt spel helt enkelt.

Jag är övertygad om att Paradox mycket väl vet att européerna gav sig ut i världen under den här tiden, och att de representerar det på ett korrekt sätt i EU3. Återigen, jag vill se bilder/citat som skulle visa på att de skitit totalt i resten av världen.

Skrivet av Namron:

Eftersom Paradox inte har råd (?) att aktivera sökfunktionen för ej inloggade på sitt forum, och jag har glömt mitt lösen och sitter på jobbet just nu, så kan jag inte leta upp citatet, men en av utvecklarna sa i alla fall att allting utanför Europa bara ska vara "fartgupp" i olika storlekar. Om jag spelar en europeisk nation så vill jag inte t.ex. kriga mot "fartgupp", och om jag kör en icke-europeisk nation så vill jag förstås inte spela som ett "fartgupp".

Sökfunktionen är avstängd pga. av att den överbelastade forumet såvitt jag vet. Fartgupp? Det tror jag inte för ett ögonblick på.

Skrivet av Namron:

Fast jag kan förstå Paradox inställning. De har varken tid eller resurser att utveckla spelet fullt ut, och vi behöver väl inte försöka inbilla oss att det rör sig om något annat? Jag tycker att de - om det nu frigjort resurser - borde struntat i 3D:t och i stället slängt in fler nationer, events och provinser för Centralasien, Nord- och Västafrika, Mellanamerika o.s.v.

Återigen pratar du som om du har total inblick i vad Paradox gör, och säger dig förstå deras beslut. Vilka beslut? De har tid och resurser att utveckla spelet fullt ut, och kommer att ge oss en fullt utvecklad produkt med färdig, fin 3d-grafik.

Skrivet av Namron:

Ett extremt stort plus med EU3 är ju att det verkar bli väldigt modifierbart, så dom där bristerna "löser sig" efter några år och det är nog det som Paradox räknar med. Bra på ett sätt.

Suck, det är väldigt trist att läsa hur du klankar ner på Paradox som om de vore ett gäng clueless idioter.

Inaktiv

Okej, grafiken är inte final. Jag erkänner, jag hade fel. Det gläder mig. Fast vi får väl se hur pass final den är sedan...

Skrivet av the wookiee:

Okej, har du något belägg för det här?

Nej, egentligen vet jag inte med säkerhet att det finns PTI (inga bildbevis), men den slutsatsen bör man ju rimligen kunna dra ändå... Att det finns stora provinser har jag sett på bilderna, och så många fler provinser än i EU2 är det inte. Jag vet ju hur EU2 är.

Skrivet av the wookiee:

Sökfunktionen är avstängd pga. av att den överbelastade forumet såvitt jag vet.

Vad jag minns var den påslagen för medlemmar förut, men det har väl blivit ännu värre. Forumet går ju ner titt som tätt också. Inte råd med kraftigare servrar och bättre lina antar jag.

Skrivet av the wookiee:

Fartgupp? Det tror jag inte för ett ögonblick på.

Tyvärr: http://forum.paradoxplaza.com/forum/showpost.php?p=5056382&po... (tack Google...)

Att det där är utvecklarnas uttalade inställning är dåligt, men jag tänker positivt och intalar mig att de bara drar på med den där dumdryga attityden för att slippa medge för folket i forumet att de helt enkelt inte har tid och råd att göra spelet så bra som det borde vara.

Skrivet av the wookiee:

Suck, det är väldigt trist att läsa hur du klankar ner på Paradox som om de vore ett gäng clueless idioter.

Klart Paradox inte är idioter, tvärtom, men de hinner omöjligen med allt och jag åtminstone hoppas (snudd på ser det som en absolut sanning) att de räknar med att moddarna fyller i luckorna. De gör ju trots allt spelet modvänligt utöver det vanliga. Det är utmärkt.

Medlem

Vi får helt enkelt vänta och se

Inaktiv

Kan inte låta bli att inte lägga mig i nu.
Alltså under den tidsperioden man spelar så var ju faktiskt resten av världen mer eller mindre farthinder. Men bara för det så är det ju inget som säger att man inte kommer kunna att spela upp ett av dessa farthinder till en stormakt.

Inaktiv

Stämmer inte. Bortser man från Amerika så kom den europeiska kolonisationen inte i gång förrän i huvudsak under slutet av 1800-talet. Alltså långt efter den tidsperiod som täcks av EU3. Mogulriket (Indien) och Kina stod under hela denna tid för en klar majoritet av världens varuproduktion och handel, var mest teknologiskt och kulturellt utvecklade o.s.v. Det som gjorde några stater i Europa framträdande var deras sjöfart och kraftiga expansion, som lade grunden för deras senare världsdominans under industrialismen.

Att låta så där en minst fyra femtedelar av spelet bara vara "fartgupp" skulle kanske fungera i Victoria, men inte i EU3 - det gör ju spelet mera simpelt och mindre bra. Det finns en anledning till att EU2 moddades så mycket...

1
Skriv svar