Recensioner - så funkar det!

Redaktör
Recensioner - så funkar det!

Varje gång ett stort spel recenseras positivt haglar åsikterna om hur fel recensenten har. Inget fel i det - recensioner är tyckande, inte naturvetenskap. Men ibland slår kritiken snett. Vissa anser att testaren saknar koll, detta för att han/hon inte tycker som dem. Den främsta boven är betyg. En simpel siffra med uppgiften att ge en sammanfattning av 500-1500 ord åsikter ges all uppmärksamhet, texten (som motiverar betyget) ingen.

Recensioner funkar inte så. En bra recension innehåller information om spelet, författarens åsikter om hur det fungerar, en sammanfattning samt ett betyg baserat på allt detta. Recensenten är i sin fulla rätt att sätta det betyg han/hon vill - så länge betyget motiveras vettigt kan det inte vara fel. Det är dock inte allmängiltigt - sätter du ett helt annat betyg och motiverar varför är ditt betyg precis lika giltigt. Recensioner är som sagt tyckande.

#blogg


signatur
Skägg.
10 Chambers
Recensioner - så funkar det!

Det enda som ger en recensents ord tyngd är referensramara, förhoppningsvis har personen spelat så pass mycket i sitt liv att den har en god jämförelsegrund. Samtidigt kan ju det självklart stjälpa, så den egna åsikten är alltid numero uno.


signatur
Medlem

Kom att tänka på en sak gällande betygen. Var när man prenumerade på Incite PC Games och folk undrade varför de inte använde en procentuell betygskala likt PCGamer istället för deras som då var 1-5 eller 1-10, minns inte riktigt. Svaret de fick var iaf "Hur bedömmer man ifall ett spel är värt 86% men inte 87?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Kom att tänka på en sak gällande betygen. Var när man prenumerade på Incite PC Games och folk undrade varför de inte använde en procentuell betygskala likt PCGamer istället för deras som då var 1-5 eller 1-10, minns inte riktigt. Svaret de fick var iaf "Hur bedömmer man ifall ett spel är värt 86% men inte 87?

Procentsystem är värdelöst, betygssystemet kan gå bort helt istället, så kan folk läsa hela bedömningen.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Ofta väger recensenter spelets negativa respective positiva innehåll mot varandra, då kan det va bra att få se vilket som vägde tyngst i siffror. Inte alltid man kan vara säker på att man får fram sitt budskap i skrift, and numbers don't lie

Redaktör

Det kan omöjligt vara enklare att få fram budskapet med en siffra än i text... Problemet med betyg är att de antyder att tyckande är matematik, att det finns en exakt formel att följa. Sett till hur många reagerar på betygen tror jag många har den uppfattningen. Tyvärr.

Samtidigt är betygen kanske värst för oss som sätter dem, vi vill naturligtvis att läsaren ska ta sig an hela texten. Som läsare uppskattar jag betygen storligen, de är ett utmärkt sammanfattande komplement.

Att siffran inte ljuger kanske beror på att den egentligen inte säger något...?


signatur
Medlem

En bra recension har inget sammanfattande betyg.

Inaktiv

Sant, men man kan inte säga att det finns ett "rätt" eller "fel" när det gäller personliga åsikter i recensioner, dock så kan man säga emot i diskussions trådar eller kommentarer; det betyder dock ändå inte att recensenten har fel eller rätt... t.ex. om syn på en viss politisk åsikt.

Därför bör personliga åsikter om politik, syn på olika hudfärger, diskriminering osv, hållas utanför recensioner.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Tycker man enbart borde ha en sammanställning av slutsatser.

Vad var bra?
Vad va dåligt?

Sen får läsaren själv avgöra om det värt en 4:a eller 75% eller whatever.

1
Skriv svar