När PC-gaming är som sämst

Medlem
När PC-gaming är som sämst

Ha i åtanke att globalt sett är det fler människor som spelar konsolspel än PC-spel. Undantagen är förmodligen Norden och Korea... Det har förstås inte med spelens kvalitet att göra, utan allting runtomkring som gör att PC-spel inte är särskilt tillgänglig för den stora massan. De flesta vanliga människor vet inte exakt vilket grafikkort dom har, eller uppdaterar drivrutiner regelbundet.

Scenario: PC-spel
1. Anförskaffa spel
2. Installation av spel
3. Upptäcka att man har för gamla drivrutiner
4. Hitta rätt drivrutiner till rätt grafikkort
5. Installera drivrutiner
6. Starta om datorn
7. Eventuellt hitta andra drivrutiner, libbar och program som behövs, t ex DX, Punkbuster etc = godtyckligt antal extrasteg
8. Kör igång spel
9. Tweaka inställningar så man får lagom balans mellan kvalitet och prestanda

Uppskattad tid innan man får spela: 1 timma

Scenario: konsol
1. Anförskaffa spel
2. Kör igång spel

Uppskattad tid innan man får spela: 2 minuter

Jag har inga problem med att få igång PC-spel, men jag tycker inte om det. Min tid är för värdefull för att tillbringa timtal med att hålla sig själv och sin burk uppdaterad med allt som händer för att hålla sina spel levande. Vad kan man göra för att det ska bli lättare att gejma på PC?

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Skägg.
10 Chambers
När PC-gaming är som sämst

Jag har det senaste året haft i tankarna att köpa en 360 istället, just på grund av att datorn börjar lagga mer och mer. När demona av #Bioshock och #Medal of Honor: Airborne inte ens ville starta var den nuvarande burken dödsdömd, jag måste köpa nytt av allt. Kostnaden är densamma som en Xbox 360 med ett par spel eller en PS3. Jag är kluven.


signatur
Medlem

Haha samma här. Fast jag har ju redan konsolerna, så jag har beställt en ny burk med Quad Core och Geforce 8800-kort


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Jag gillar pillet ^^.
Sen jag köpte Doom 3 har jag kunnat kräma på mer och mer hela tiden och på nåt sätt har det hållit liv i gamla titlar. En konsol är liksom bara där och tiden springer ifrån den rätt fort.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Om man bara använder datorn till att spela så kan jag förstå att man kan bli väldigt sne på att man måste uppdatera allting mest hela tiden. För att inte tala om inköp av ny hårdvara allt som oftast. Men man kan ju använda datorn till så mycket mer än en konsoll.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Fast det är inte riktigt min poäng. PC-gejming skulle kunna vara så mycket större och bättre om det var mer tillgängligt för alla. Om man slapp allt krångel eliminerar man en av de främsta fördelarna med en konsol


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem

Skulle ju vara en fördel om drivrutinerna redan fans på skivan och installerades automatiskt efter installation. Sedan kan man ju ha en prestandakoll innan installation som ger en tips på bra uppgraderingar om burken inte räcker till.

Medlem
Skrivet av mongi:

Fast det är inte riktigt min poäng. PC-gejming skulle kunna vara så mycket större och bättre om det var mer tillgängligt för alla. Om man slapp allt krångel eliminerar man en av de främsta fördelarna med en konsol

Svar: konsol. Enda anledningen att ha en konsol i mina ögon är att slippa krånglet men många som mig gillar att pilla på PCn och därför lever den kvar och kommer alltid att göra. Ibland vill man däremot ha allting fungerande, därför har jag en 360 (och för att alla spel inte kommer till PC).

Sen håller jag inte alltid med om din lista på vad man behöver göra på PC med ett nytt spel, men jag förstår vad du menar.

Medlem

Go konsoll!


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Vadå enkelhet med konsoll... vart tog enkelheten vägen när Rod (Ring of death) lyser upp på krysslådan. Då får man vackert sitta å vänta en månad på service för själv kan man inget göra.
På den fronten piskar pc'n där man själv får skruva å meka lite

Inaktiv

Enligt mig så är konsol väldigt casual gaming. Jag tror knappast det har med all tid det tar att installera diverse grejer till pc att göra.
I framtiden kommer vi inte handla spel till pc i butik längre, vi kommer ha digital distribusion eller vad det kallas (steam exempelvis). Vilket gör att du bara klickar på ditt spel sen laddas det hem och blir klart att spelas.
Det tycker jag är smidigare än att byta skiva till consollen hela tiden.
Hur som helst så tror jag att största anledningen att man köper console är att den är prisvärd och du slipper köpa ny hårdvara.

Medlem

Tycker nog att installera ett spel idag är bra mycket enklare än för 10 år sedan. aven att få igång dem är enklare, även om det ibland krävs lite pill med patchar. Mins tiden då spelen drevs i DOS. Man gjorde bot diskar, dosmenyer, "bat" filer. Om du tycker dagens spel är krångligt. Damma av en 486 med 16MB ram med ett noname ljudkort och kanske en cd rom och Försök dra igång ett gammalt dos spel skall du se på klurigt!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Oh yes, jag minns konfigurering av olika minnesutrymmen för att få olika spel att funka i DOS Det är helt klart bättre idag, men bättre kan det bli. Får se om Microsoft lyckas få till någon mer enhetlig plattform under initativet Gaming for Windows.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Inaktiv

Om jag minns rätt så var det väl en av Vista's säljande punkter vid dess första pressreleaser, att det ska vara lika enkelt att dra igång ett nytt inhandlat spel som på konsoler. I med skivan o tryck på start. Eller var det en annan, framtida windows-version?

Medlem
Skrivet av Boomer:

Go konsoll!


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Inaktiv

Det som får mig att inte riktigt vilja gå över helt till konsol, är saknaden av tangetbord och mus i fps-spel. Och mycket trevligare med gratis onlineläge. Har ett 360, måste ju pröjsa för att spela där, fast iofs är alltid servicen på top.

Medlem

19 av 20 gånger när jag installerar pc spel så är det;
1. Anförskaffa PCspel
2. Installera pcspel
3. Spela..

Drivisar tankar man lite då och då, definitivt inget man kollar upp inför varje spelinstallation..

Men ja, är datorer för avancerade för en så ska man väl hålla sig till konsol.

Medlem
Skrivet av Katana:

19 av 20 gånger när jag installerar pc spel så är det;
1. Anförskaffa PCspel
2. Installera pcspel
3. Spela..

Drivisar tankar man lite då och då, definitivt inget man kollar upp inför varje spelinstallation..

Men ja, är datorer för avancerade för en så ska man väl hålla sig till konsol.

Jag tror knappast att det har med att datorer är för avancerade. Jag har haft tillgång till datorer sedan jag mer eller mindre pluppade ut till denna värld och jag kommer alltid hålla datorer väldigt varmt om hjärtat. Men sedan jag verkligen öppnade upp mig för konsoler har det fått mig att tänka till. För bara ett par år sedan var jag väldigt anti-konsol, vilket jag även har märkt att en väldans MASSA är nu, jag kunde inte tänka mig överge spelandet på PC för att sätta mig med någon liten äcklig dosa i händern men, men... allt detta ändrades i och med mitt köp av en Xbox 360. Visst, jag har ägt konsoler innan (Nintendo 8-bitars och GameCube) men det var inte samma sak, de kändes mer som ett par "leksaker". Jag vet inte riktigt vad det beror på, om det är för att konsolerna (speciellt med den här generation i åtanke) har börjar likna ett par mini-PC:s, vilket jag absolut inte har något emot så länge de inte styr iväg från sitt grunkoncept allt för långt, eller om det helt enkelt är för att jag har spenderat mer tid med den här konsolen än vad jag har gjort med mina tidigare.

Hur som helst, för min del känns det som att konsolerna verkligen kommer kunna ta över speldelen. Inte bara för att det är enkelt att starta upp spelen utan även för att på något sätt känns mer avslapnade att spela på konsol. Jag vet inte riktigt vad det är som gör det men det känns helt enkelt bättre att spela en stor mängd spel på konsol.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Kan bara hålla med dig. Visst är det en del av charmen att pilla med allt detta, men det vore skönt att slippa det. Dock ser jag inte det hända under en överskådlig framtid. Games for Windows är en tafflig satsning av Microsoft som inte kommer leda någon vart. De är ungefär lika seriösa som Steve Jobs varit de 10 gånger han meddelat att Apple "nu kommer satsa på spel".

Trots detta ser jag framtiden för PC-spel som tämligen ljus. Konsolerna är, som vi har märkt, inte helt enkla längre. Olika sorters kablar. Hårddiskkrav eller ej? Nya revisioner av hårdvara med uppdaterade processorer. Olika upplösningar. Registreringar och inloggningar. Visst sker det under en viss kontroll av tillverkarna, men det är inte längre bara att köpa en konsol, stoppa i ett spel, och börja spela.

Så länge utvecklingen av konsolerna fortsätter att röra sig åt PC-hållet, tror jag det finns en bra plats för oss PC-entusiaster. Bara en tidsfråga innan nästa generation konsoler kommer med smidiga modulsystem som gör att vi kan uppgradera komponenter, såsom grafikkretsar och minnesmoduler.

Medlem

Hur kul är det att spela FPS med en gaming kontrol med noll känsla för aim? Med ett Xbox kan du spela med en PC kan du surfa, göra spel, göra musik, tanka spel tanka musik, du vet också vad som hänt i världen idag då du har Iternet Explorer/firefox, vilket ett xbox inte har. angående krav på din data... spelar du spel.. har du en data som klarar av att spela spel, är du nybörjare o vill _BÖRJA_ spela spel köper du en konsol, så e det.!

Advanced Gamers Use Advanced Hardware.... Go PC!

Inaktiv
Skrivet av SpeXeT:

Hur kul är det att spela FPS med en gaming kontrol med noll känsla för aim? Med ett Xbox kan du spela med en PC kan du surfa, göra spel, göra musik, tanka spel tanka musik, du vet också vad som hänt i världen idag då du har Iternet Explorer/firefox, vilket ett xbox inte har. angående krav på din data... spelar du spel.. har du en data som klarar av att spela spel, är du nybörjare o vill _BÖRJA_ spela spel köper du en konsol, så e det.!

Advanced Gamers Use Advanced Hardware.... Go PC!

Noll känsla för aim? Vad sägs om... Wii!

Metroid Prime 3 är hur skönt som helst, men finns inget multiplayer så Medal of Honor: Heroes 2 ser jag fram emot: 32 player online

1
Skriv svar