Min sågning av Bioshock :)

Medlem
Min sågning av Bioshock :)

Missförstå mig rätt, jag tycker det är fantastiskt att gamla Irrational har rott ihop det här jätteprojektet, och spelet är roligt att spela och stämningen är grym. Jag har även personligen kontakt med ett par av utvecklarna, så jag vet hur dom har kämpat och hur tajt det har varit. För tillfället har spelet 96 % i snitt på Gamerankings, vilket jag måste säga att jag inte tycker att det förtjänar. Jag har inte klarat spelet ännu, så det kanske blir helt fantastiskt mot slutet, vad vet jag. Jag har iaf ägnat många timmar åt spelet hittills (kommit till Hephaestus), och tycker jag har grund nog att börja såga lite åtminstone.

Först några helt subjektiva punkter. Just nu är skiftnyckeln och elchocken helt klart överanvända. Jag har försökt använda annat (helt uppgraderat hagelbrakare är grym), men faller oftast tillbaka på el/skiftnyckel, då fienden ofta dör direkt. Sen tycker jag inte det är så fantastiskt snyggt. Miljöerna och art deco-stilen är förstås fantastiska. Men animationerna är faktiskt sämre än genomsnittet, och karaktärerna ser ovanligt plastiga ut. Är det bara jag som tycker det? Sen används det på tok för många "osynliga väggar", så det tär på trovärdigheten en hel del. Designa bättre kanske? Dom har ju skrytit en hel del om vatteneffekterna också. Det finns många imponerande implementationer av refraction, men vattenpartiklarna är under all kritik! Snäll nån...

Sen är det sjukt många uppenbara rena buggar, för att nämna några, och då pratar jag 360-versionen. Bara en titt på antalet träffar när man söker på "bioshock glitch" på youtube säger ganska mycket.

  • ragdollen slutar alltid med att någonting ligger och vickar på sig, med vissa roliga resultat ibland. Vad sägs om dansande och runkande big daddies?

  • fysiken är inte så jättebra heller. I demot kunde man hoppa ut ur banan med hjälp av ett fel i ett fysikobjekt, som tack o lov var fixat i riktiga spelet. Men jag har råkat ut för många andra konstiga kollisioner och mycket clipping.

  • Kartan man har visar väldigt ofta fel. Flera gånger när jag har tittat på kartan har min pil varit helt fel, så fel att jag har varit helt utanför kartan.

  • Jag har även kört ofta med subtitles, och då är det oftast totalt ur synk. Det har legat både före och efter med flera sekunder.

  • Galet många objekt och karaktärer med tydlig stretching i texturerna

  • Alldeles nyss kraschade spelet, och jag hade kommit rätt långt på det aktuella området utan att spara. Eftersom spel inte brukar krascha på konsoler så sparar jag inte så ofta.

Visst, många buggar är kanske inte kritiska för spelet, men det drar definitivt ner helhetsupplevelsen från 96 %!

[eos_image="46008;w450"]Det är fler fel än bara invånarna i Rapture...[/eos_image]

#blogg


signatur

Patrick
Producer@DICE

Medlem
Min sågning av Bioshock :)

Håller med. Spelar det på pc. Kan ha allt på max utan att det hackar med då blir spelet så hilma fult!

Plastiga karaktärer och vägar, golv och tak ser ut som dom är insmorda i olja? Överdriven bloom.

Jag hatar verkligen nya spel p.g.a grafiken. Tål inte plastgrafik som ser ut som olja. Hatar bloom. Så jag kör med allt sånt av. Vilket gör spelet så mycket bättre.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

undertexterna har nog stört mig mest av allt. Fick ta och stänga av dom tillslut för det blev förvirrade.

Har inte heller spelat klart spelet, men tycker nog inte heller det är vidare bra. Dåligt skulle jag inte kalla det, men jag vill inte riktigt höja det till skyarna som många har gjort.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Får hålla med att det finns en hel del buggar och att jag verkligen hållt fast vid att inte använda shiftnyckeln för att det är för lätt... men jag tycker att det är så enormt skoj att spela ändå, speciellt att prova olika sätt att ta ut fiender med de olika plasmids. Men smaken är som baken. Aldrig har ett spel älskats av alla.

Medlem

Helt klart överhypat men också ett väldigt bra spel, förtjänar inte 10/10 som många recensenter gett spelet - 9 eller 9,5/10 imho. Var det torkan som slog till kanske?

Själv tycker jag att hackandet och den linjära storyn (även om det finns en anledning till att den är så) är lite tama och som du säger är kartan ett helvete att ha att göra med.. Svårighetsgraden är inte heller speciellt hög den heller då man inte straffas när man dör, ja allså man dör borde man inte straffas med att man.. dör dvs game over?

Men som sagt, ett mycket bra spel. Man kan väl säga si och så om hur man kan ha överseende med vissa problem i ett spel när allt annat är så äckligt bra och ge det 10/10 ändå.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

En anledning till att det fått så bra kritik kan vara att det var längesedan något spel hade en så originell, väl genomarbetad och intressant story. Det är en extrem brist på det i dagens spel.

Jag har svårt att komma på något spel som kan mäta sig i den aspekten. Möjligen Half-Life 2, och säkert något till som jag för tillfället inte kan komma ihåg.

Annars har du rätt i att spelet inte är det tekniska eller grafiska underverk det utmålas att vara. Bra är det, men inte fantastiskt.

Medlem

Storyn är bra, men däremot är storytellingen inte tipptopp tycker jag. Det är nästan samma metod som Doom3 hade, dvs det mesta berättas genom inspelningar som man lyssnar på, vilket inte engagerar mig särskilt mycket.


signatur

Patrick
Producer@DICE

Vila i frid

Doom 3 snodde iofs det ifrån just System Shock, som Ken var med och utvecklade.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

Jag tycker inte man ska gnälla på grafiken eller buggen. Det är absolut inte konstigt att det finns bugg i avancerade spel och utvecklarna har en stor press på sig. Vattnet är underbart inte många spel som är så mycket snyggare, fienderna är ganska enformiga men detta spel är iallafall nytänkande.

spelade igenom det igår, 10/10!
jag har spelat nästan alla 360 spel detta är bland dom bästa!

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Doom 3 snodde iofs det ifrån just System Shock, som Ken var med och utvecklade.

Ah sant, my bad
Det funkade bra då, men man har så mycket bättre sätt att berätta historier på nu för tiden...


signatur

Patrick
Producer@DICE

Vila i frid
Skrivet av mongi:
Skrivet av the_maxx:

Doom 3 snodde iofs det ifrån just System Shock, som Ken var med och utvecklade.

Ah sant, my bad
Det funkade bra då, men man har så mycket bättre sätt att berätta historier på nu för tiden...

Det håller jag absolut med om. Till skillnad från Doom 3 och SS2 lyckades inte få rätta känslan i inspelningarna. I SS2 till exempel får man följa hur vissa personer förändras av The Many, samt hur ett ungt par desperat slåss för att överleva och fly från skeppet.

Sen så är ju både Doom 3 och speciellt SS2 mycket längre än Bioshock är.

Edit; Minns specifikt också i Doom 3 hur man får följa en forskare som lämnats ensam i helvetet. Väldigt läskigt och väldigt bra berättat.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Jag märkte också att alla börjar vicka på händerna eller benen när dom ligger döda på marken.


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Medlem
Skrivet av dolmen:

Vattnet är underbart inte många spel som är så mycket snyggare...

Tja man måste verkligen hylla Epic för deras överlägsna grafikmotorer. Men ärligt talat vänta bara till UT3 kommer, DÅ kan vi snacka om "10/10" spel med fet grafik som kommer rocka sönder dom närmsta 2-3 åren.

Förresten jag provade PC-demot av Bioshock idag och jag tänker hålla med dig. Vattnet är asläckert, även storyn var mysig. Sen hela ideén med att det utspelar sig under vattnet i dåtid istället för i rymden i framtiden, det gillade jag nog mest. Därför att det är min definition av nytänkande.

Medlem

Har inte spelat igenom Bioshock, men kommit en liten bit iaf, är i han konstnärens ställe..
Det jag gillar allra mest med Bioshock är atmosfären, så grymt trevlig atmosfär, det känns verkligen att man är i en stad under vatten hela tiden. Tok gillar spelet iaf. :). Inte stött på några större buggar heller, bara något lik som ligger och gungar med handen nångång.

Medlem
Skrivet av Bluevortex:

Jag märkte också att alla börjar vicka på händerna eller benen när dom ligger döda på marken.

Jopp, störde mig ganska mkt faktiskt. Det var ju verkligen övertydligen att inte en enda jäkel kunde ligga still efter man dödat dem. De måste de sett när de beta-testade Varför åtgärdar man inte sådant??

Skrivet av ToRcH:

Tja man måste verkligen hylla Epic för deras överlägsna grafikmotorer. Men ärligt talat vänta bara till UT3 kommer, DÅ kan vi snacka om "10/10" spel med fet grafik som kommer rocka sönder dom närmsta 2-3 åren.

Nja.. grafiken är bara en del av spelupplevelsen. Finns så mkt annat


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Man kunde få diverse döda fiender att runka i Oblivion med, det roade mig i timmar.

Medlem

I oblivion gjorde de ju inte det per automatik. Där kunde man däremot ta tag i alla "döda" kroppar och dra omkring dem och lägga dem i konstiga ställningar (Om det nu roar en)

Oblivion = Rätt
Bioshock = Fel


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Medlem
Skrivet av mullet:
Skrivet av ToRcH:

Tja man måste verkligen hylla Epic för deras överlägsna grafikmotorer. Men ärligt talat vänta bara till UT3 kommer, DÅ kan vi snacka om "10/10" spel med fet grafik som kommer rocka sönder dom närmsta 2-3 åren.

Nja.. grafiken är bara en del av spelupplevelsen. Finns så mkt annat

Jovisst, men av erfarenhet av de 3 föregående UT-spelen så är det väl mest grafiken man kan prata om. Jag menar det är ju de bästa FPS splen genom tiderna. Hastighet, spelkontroll, skill, mysiga vapen/miljöer....you name it. Det finns ingenting som inte Unreal Tournament har...

GO EPIC!!!

Medlem
Skrivet av Grön:

Man kunde få diverse döda fiender att runka i Oblivion med, det roade mig i timmar.

You sick bastard!:D


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Medlem
Skrivet av the_maxx:
Skrivet av mongi:
Skrivet av the_maxx:

Doom 3 snodde iofs det ifrån just System Shock, som Ken var med och utvecklade.

Ah sant, my bad
Det funkade bra då, men man har så mycket bättre sätt att berätta historier på nu för tiden...

Det håller jag absolut med om. Till skillnad från Doom 3 och SS2 lyckades inte få rätta känslan i inspelningarna. I SS2 till exempel får man följa hur vissa personer förändras av The Many, samt hur ett ungt par desperat slåss för att överleva och fly från skeppet.

Sen så är ju både Doom 3 och speciellt SS2 mycket längre än Bioshock är.

Edit; Minns specifikt också i Doom 3 hur man får följa en forskare som lämnats ensam i helvetet. Väldigt läskigt och väldigt bra berättat.

De hade kunnat lagt in mer av SS2 RPG aspekterna i Doom3 tycker jag ... fler scenarion hade kunnat läggas in, som ditt exempel med forskaren där. Tittar jag lite snabbt i boken "the making of doom3" framkommer det att mycket coolt aldrig realiserades. Skumt med tanke på att ID brukar köra på tills spelen e helt klara.

Inaktiv

Tycker de är ganska så bra hittils och som många andra sagt så den runkande buggen har ja stött på, men är de bara jag som fastar i dom små järndörrarna? har fastnat 2 ggr:/ kom vidare första gången men nu sitter ja fast: ( Ja går in i de lilla rummet snurrar på grejen sen händer inget, sitter fast där och kan inget göra förutom att loada om och försöka igen men utan resultat.

bild: http://data.fuskbugg.se/skalman01/-bio.JPG

Ngn som vet va ja kan göra för att åtgärda detta? har prövat att ladda ner den nya verisionen 1.1.

1
Skriv svar