Termostekniken - oslagbar?

Inaktiv
Termostekniken - oslagbar?

Ja, då har skolan börjat igen och med det återinförs även luncher i skolan på dagordningen. Som alla sparsamma studenter vet så är mat som man gjort själv mycket billigare än den man kan köpa på campus, såvida man inte lagar trerättersmiddagar med halstrad hare och inlagd rom. Dock är det jobbigt att värma upp maten då kötiden till mikrovågsugnarna kan vara så lång att man är redo för examen när man kommit fram. När maten väl är varm så kommer nästa chockerande insikt: Smaken håller inte alls den höga standard man vant sig vid under sommarlovet. Om man inte bara är lat utan även kräsen (som jag) kan detta tyckas vara helt oacceptabelt. Dock har jag kommit på ett förslag till lösning på dessa problem: Ät bara mat som kan förvaras i en termos!

Termosförvarad mat har fördelen att den är varm och klar att äta närhelst man har lust. Dessutom har jag funnit att den mat som svarar bäst på uppvärming oftast är helt eller delvis flytande och därför passar att förvaras i termos. Teoretiskt sett skulle det förstås vara möjligt att förvara vilken maträtt som helst i en termos bara man förbereder den genom att blanda den i en mixer. I praktiken så blir nog resultaten dock mindre tillfredsställande.

I händelse av kärnvapenkrig kan en termos rädda liv eftersom man slipper springa upp ur skyddsrummet och hämta bestick för att förtära innehållet. (Om du inte förvarar din mat i termos bör du alltid ha med dig ett par våtservetter ifall du tvingas äta med händerna)

Kraschar det flygplan du åker med just som du håller på att äta mat ur din termos och du blir strandsatt på en öde ö har jag goda nyheter: Termosen kan användas för att samla och förvara regnvatten som du kan dricka vid behov. Du kan t.ex. även roa dig med att gräva ner termosen på någon avlägsen plats på ön, vänta några veckor och sen försöka hitta den igen.

Termosen kan kanske även användas för att skicka flaskpost; den flyter (antagligen) och det silvriga höljet gör att den reflekterar solljus som kan dra till sig sjöfarares uppmärksamhet. Flyter en elegant designad och fullt fungerande termos bredvid en tråkig flaska med något slags papper i så är det ju dessutom rätt uppenbart vad sjöfararen i fråga väljer att plocka upp.

Det finns några få nackdelar med att äta termosmat: Även om en termos är mycket väl lämpad för att hålla sitt innehåll varmt så måste uppvärmningen av maten ske någon gång. Den här begränsningen ligger dock mer hos termodynamikens lagar än hos termosen. Vidare så måste man bära med sig termosen hela vägen från hemmet till skolan och så tillbaka igen. Styrkan du kommer få av denna ansträngning kommer dock att göra dig omtalad i hela socknen, så för många kanske detta inte utgör någon nackdel.

Slutsatsen man kan dra av detta är att äta mat ur termos är för mig den optimala lösningen på skolmatsproblemet. I morgon ska jag, i vetenskapens namn, personligen genomföra ett experiment som antingen kommer att bekräfta eller motbevisa riktigheten i denna tes. Jag ska inte underdriva riskerna jag tar genom att genomföra det här försöket; i värsta fall kan jag tvingas köpa mat i kårmatsalen och bära en termos till och från skolan i onödan, men det är en risk jag är villig att ta.

P.S. Om du råkade hitta den här sidan då du googlade "fast på öde ö hjälp" och du är fast på en öde ö ber jag så hemskt mycket om ursäkt eftersom det här inlägget egentligen handlar om termosar. Dock har jag ett tips om att skicka flaskpost: Försök inte att skriva ett meddelande i sanden och sen stoppa ner sanden i flaskan. Det fungerar inte.
Lycka till!

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Termostekniken - oslagbar?

Haha, skön frukostläsning. Termosmat verkar dock lagom sunkigt. Inte funderat på kall mat, typ sallad och sånt.


signatur
Medlem

Hmm, du väger in ett bra argument, men jag vet inte om jag skulle vilja byta ut den mot handduken som är livsviktig att ha med. Kanske kan ta med båda? Blir en bra kombo när man kan hålla termosen varm genom att vira in den i handduken. Ännu bättre om det finns en överhettande 360 i närheten, bara att vira in termosen och 360'n i handduken.

Mycket bra tips ändå, tackar!

1
Skriv svar