Bioshock - ett exempel på moment 22

Medlem
Bioshock - ett exempel på moment 22

Har nu läst lite forumtrådar och kan bara konstatera att ett moment 22 (som länge funnits) har trädit in i strålkastarljuset.

Vi väljer att piratkopiera spel eftersom de är dyra, spelutgivarna är tvugna att lägga massa pengar på att försöka skydda spelen och de blir dyra. Så pass dyra att det är värt att ladda ner dem.

Skulle fler köpa spelen så skulle spelutgivarna tjäna mer pengar och kunna göra nya billigare spel och inte behöva skydda dem i så stor utsträckning. Som det är idag är branchen låst och som blivande konsolägare så fasar jag inför de hutlösa priserna på konsolspel (lägg på 1-200:- på ditt pc-spel).

Med tanke på spelindustrins högtryck och antalet spel som släpps de närmaste 6 månaderna så finns det ingen chans att jag har råd att köpa de jag vill ha, alltså de jag verkligen vill ha inte bara de som är intressanta, utan jag får nöja mig med några få.

Jag tycker att demo-scenen borde utökas, många spel som kommer idag har inte ens ett demo eller så släpper de ett en tid efter att titeln har funnits ute. Inte köper du en bil du bara har sett på bild på blocket? Det gör inte jag i alla fall!

Runt 300:- tycker jag är skäligt för ett spel, 500:- som de flesta kostar idag blir snabbt för mycket pengar att lägga på underhållning.

Kanske borde man bli för gammal för sånt här och göra något vettigt istället.

#blogg


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Bioshock - ett exempel på moment 22

Konsolspel kostar 200kr mer fasten piratverksamheten där är mindre än till PC?

Låter för mig som att piratverksamheten är det som gör att PC spelen kostar rimmligt eftersom de inte kan sälja spelen för mer då det blir för många som laddar ner det istället.

Medlem

Hmm tror inte det är så, läggs ner mycket pengar på att skydda titlarna. Fast du kan ha rätt, kolla bara på skivbranchen där höga cd priser från början har gjort att de inte säljer något.

Angående konsolspelen så krävs det ju en hel del mer av dem då de inte går att patcha i samma utsträckning (?) utan de måste vara helt bra från början. Rätta mig om jag har fel.

Finns omfattande piratverksamhet på konsol sidan oxå, kolla bara på alla chip och sånt som säljs.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

450 spänn för bioshock är inte så dyrt!!
Klart värt det ju!!
Inga problem med kopieringsskydd heller för den delen, och har aldrig haft det heller.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

1
Skriv svar