En renässans i spelandet känns fräscht

Inaktiv
En renässans i spelandet känns fräscht

Jag ska erkänna att jag idag är en sucker för allt vad achievements innebär på Microsofts Xbox 360. Människan som kläckte idén har förhoppningsvis fått en befordran för plötsligt känns det som att du får en extra klapp på ryggen när du klarar av något i spelet. Lätt eller svårt.

Detta har på senare tid inneburit att mitt Wii-spelande i stora drag fått stå tillbaka för xbox-spelandet och detta alltså mestadels för att jag när jag spelar blir lite extra glad när det ?plingar till? på skärmen och 10 poäng överförs till mitt digitala nörd-konto.

Men är idén något nytt? Icke. För oss spelare, visst. Men ute i världen? Icke. Allt sedan magnetremsan uppfanns har våra köpvanor registrerats av olika företag för att sedan ?belöna? konsumenten med lite, mer eller mindre, smaskiga erbjudanden att köpa i deras butik.
? Vi handlar där, så vi kan samla poäng!

Så är det något nytt med ?achievements?? Än en gång: icke. Men spelvärlden ligger som vanligt hopplöst efter den värld den har som marknad. Se bara på moralpaniken kring Manhunt 2. Ett spel som knappast utrycker våld på ett mer brutalt sätt än på vilken action/skräck-film som helst. Men spel är nytt och skall så behandlas. Tydligen.

För ett tag sedan var jag troligen en av många som uppmärksammade att Webhallen(.com) börjat med sina egna ?achievements?. Ditt köpande handlas, och du ?belönas? med allt från reklamutskick i mailen till snabbare packning. Eller säkerligen mer än så, men jag är ju bara en guldmedlem, så vad vet jag? Poängen är att jag som rutinerad pricerunner/prisjakt-användare, en person som hellre köper på nätbutiker som är 100kr billigare än de ställen jag känner till (för att spara en slant) till syvende och sist numera mentalt premierar Webhallen före andra butiker på nätet. För att samla poäng.

Så till alla er som börjar hojta om att både Sony och nu senast Nintendo apar efter Microsofts med sina små belöningssystem. Tänk om. Microsoft var inte först. Men de var först med det i spel. Och för det, Bill Gates, är jag eder tacksam.

#blogg


signatur

sibbor: [...]eller hävdar att 60GB PS3 skulle vara en svart, tung, het stekpanna...
Min Blogg: Noir

Medlem
En renässans i spelandet känns fräscht

Om man vill se strikt på det så har GTA-spelen haft liknande prylar innan MS lanserade prylen för xbox360, plocka alla paket eller gör ett visst antal av någon event i spelet och få en belöning i form av ytterligare nån procent "completion" på titeln såväl som något användbart in-game.

Men för statsh^H^H^H^H^H^Hden statistikintresserade så har de onekligen gett folk lite mer att kämpa för i spelen.

1
Skriv svar