Vad ska kapten Picard hitta på i dag?

Inaktiv
Vad ska kapten Picard hitta på i dag?

En vana som jag lagt mig till med under sommaren är att kolla på Star Trek medan jag äter lunch (som oftast tjänar som någon slags frukost - sena vanor är också något jag lagt mig till med). Framtiden som serien utspelar sig i gör de mest fantastiska scenarion möjliga, men ger även plats för mer filosofiska berättelser. Science fiction kan ta bekanta frågor om etik, moral och vad det innebär att vara människa och ställa fram dem i ett nytt ljus; i utomjordiska raser och avancerad teknologi lyfts aspekter hos oss själva fram som vi annars kanske inte ser.

En av de mest intressanta karaktärerna i Star Trek är Data; Data är en android, d.v.s. en robot som på alla sätt liknar en människa. Dock saknar han känslor, vilket skiljer honom från de mänskliga besättningsmedlemmarna. Det, och hans guldaktiga hud och gula ögon, förstås.

I ett av de senare avsnitten jag såg (mitt Star Trek -intag är ganska oregelbundet) fick Data för sig att sticka ett knivliknande verktyg i en av besättningsmedlemmarna. I avsnittet jag såg innan dess så lierade sig Data med sin onda tvilling Lore för att skapa ett ondskefullt Borg-imperium. Förvisso berodde Datas beteende i dessa fall på en parasit som drabbat besättningen, respektive Lores manipulation, men uppenbarligen utgör Data något av en säkerhetsrisk.

Dock verkar Datas påhitt inte störa resten av besättningen nämnvärt, eftersom han fortfarande är kvar på skeppet. Eller så är Data helt enkelt en så uppskattad besättningsmedlem att resten av Enterprise är villig att stå ut med liknande incidenter då och då.

Ja, nu har Star Trek börjat. Dagens avsnitt verkar handla om att Data ska uppfostra sin katt, så, på återseende.

#blogg

Medlem
Vad ska kapten Picard hitta på i dag?

Det roliga med dagens avsnitt är nog det att skådespelaren som spelar Data, Brent Spiner, avskyr katter ;D


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag tycker Brent gjorde Data skitbra. Men i intervjuer jag sett så tycker jag han verkar otroligt arrogant och självgod. Men men, Star Trek-fanatiker som jag är får jag väll se förbi det.

Edit:
Ska vi inte dra igång en 'petition' och få 6:an att börja visa Voyager och Enterprise med?


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Jag tycker Brent gjorde Data skitbra. Men i intervjuer jag sett så tycker jag han verkar otroligt arrogant och självgod. Men men, Star Trek-fanatiker som jag är får jag väll se förbi det.

Edit:
Ska vi inte dra igång en 'petition' och få 6:an att börja visa Voyager och Enterprise med?

Jag minns när Voyager gick på 2:an, men jag fastnade aldrig för det. Kanske aldrig gav det en riktig chans, eller så var det helt enkelt för att Voyager var sämre än TNG.

Medlem
Skrivet av JohnyTex:
Skrivet av SuperTank:

Jag tycker Brent gjorde Data skitbra. Men i intervjuer jag sett så tycker jag han verkar otroligt arrogant och självgod. Men men, Star Trek-fanatiker som jag är får jag väll se förbi det.

Edit:
Ska vi inte dra igång en 'petition' och få 6:an att börja visa Voyager och Enterprise med?

Jag minns när Voyager gick på 2:an, men jag fastnade aldrig för det. Kanske aldrig gav det en riktig chans, eller så var det helt enkelt för att Voyager var sämre än TNG.

Vad jag anser Voyager och TNG har gemensamt till skillnad från de andra Star Trek serierna är mystiken.

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Tar vi DS9 t.ex. så presenteras problemet som ska lösas pang på. Medan ett avsnitt i TNG t.ex. sätter tittaren i en "wtf är det som händer"-situation. Som i det avsnittet där de hittade en skyttel med en kopia av Picard i. Reaktionen blev då: "omgwtf, två Picard!?" och ju längre in i avsnittet man kommer ju mer av gåtan kommer fram och tillslut lösningen.

ush vad dåligt formulerat det blev. Hoppas jag gjorde mig förstådd iallafall. 8)


signatur

I'm a snake, follow me!

1
Skriv svar