Tankar om FZ & Japanska utvecklare

Medlem
Tankar om FZ & Japanska utvecklare

Nu har jag varit medlem här några månader. Jag gillar balansen som sidan (fz.se) har, samtidigt som jag saknar (eller inte upptäckt) diskussionen om olika plattformars för och nackdel. Eller om spel i samhället. Personligen tycker jag PC:n överträffar allt men saknar diskussionen om hur Japanska utvecklare (som startade den underbara världen av spelande) har har helt tappat känslan. Är God of War II Japansk? (Spel och samhället kommer snart. Läs vidare. Tack.)

Jag vet att Ninja Gaiden var Japansk, men det var samma spel (börja inte prata de små skillnaderna nu) som tidigare. Vad har hänt? Varför har de förlorat sin känsla? Det är skrämmande när man ser MS ersätta Sony (eller stavas det Sooony, eftersom allt skall komma sen?) när det gäller konsoller.

Men Nitendo Wii då? Visst. Men jag är inte 12 år gammal. Nintendo har gjort ett fantasiskt affärsmässigt val. Men vi (hardcore) spelare då? Det var kul att spela Wii i 20-40 min med vart spel jag testat. Ok, jag har inte spelat Zelda än. I slutändan är Wii en leksak när det gäller "gaming" (än så länge).

Vad hände? Inte fan vet jag, men en sak är helt klar för mig. Bungie (i förlängning MS) gjorde nått unikt. Som Zelda gjorde när det först kom, som FF, som Donkey, PacMan mfl. Helt plötsligt funkade kontrollen! Inte så bra, snabbt, eller perfekt som på en PC, men det började likna nått. Helt plötsligt kände jag mig som om jag var i kontroll. Va fan? Jag har ALDRIG haft denna känsla i något PS spel (och jag har inte spelat nått senare så jag vill inte uttala mig om det).

Jag älskade PS när den kom. Kunde inte hålla mig en sekund när PS2 kom. Men jag spelade PC också mycket då. Även om jag älskade DMC (PS2) så föredrog jag Max Payne (PC). UT (PC) var guld. Men online spel var fortfarande en bit borta.

Åter till rubriken. Vad har Japanerna gjort fel? Spel efter spel de gjort den senaste tiden (2-3 år) är inte intressanta ur nästan var synvinkel.

Har ni nån insikt? Nån förklaring? Jag vet vad jag tror, men den åsikten är lika mycket värd som er åsikt.

Så tillbaks till FZ. Utmärkt site, men faller kort. Orsaken till att många spel-siter (återigen har amerikanerna tagit fart, mycket pga språket skulle jag tro) utvecklats har med diskussionen att göra (vilken diskussion? vilken som helst!).

Jag säger inte att FZ skall bli en fan-site (hatar det) men en drivande kraft för spelande. Visa att video/TV/dator spelande är bättre än TV-Lotto. Sparka politiker och kultur personer i rumpan och stanna kvar efter ni/vi fått uppmärksamheten.

Jag gillar Fröken Möller (DN). Hon, med andra, öppnade vägen, men hon/de har blivit så snälla så. I USA och England hamnar spel i domstol (och i tidningar). Detta är en negativ syn men skapat en mycket intressant diskussion. Jag är inte ute efter att vi tar saker till domstol, men vi borde för fan få mer uppmärksamhet än Hell Angels som inte har något att tillföra. Jag pratar INTE revolution eller våld här. Jag pratar N'Gai i Newsweek.

FZ. Bli inte som Japanska utvecklare. Starta inte något utmärkt, rent fantastiskt, utan starta något otroligt. Sverige har alltid varit duktiga på detta i många fall. Det har dock varit tyst länge. Här är en, lite, trivial, möjlighet. Kom igen. Ta den.

#blogg


signatur

"Never give up! Never surrender!"

Vila i frid
Tankar om FZ & Japanska utvecklare

Vi tackar för dina komplimanger och åsikter. Det är lätt att falla i en grop och fastna där. För att vi ska bli bättre så måste vi få höra våra användares åsikter så vi kan förbättra och förnya oss.

På tal om japanska spel och spelutvecklare har vi haft en del artiklar om just utvecklare, varpå Asiaterna oftast ligger högst upp.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

1
Skriv svar