Rosa Playstation 2 snart i en butik nära dig

Skrivet av Mysli:

Är det inte lite bajsnödigt att dra upp könsdebbaten när en rosa tvspelskonsoll dyker upp?

Speceillt när det inte är de diskriminerade som reagerar...

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av BlackBurn:

Paris Hilton Edition !

Nope ..den är helt i Krom & Latex och lanseras inte förens 2007!

Oj förlåt jag glömde 8)

Flakmonkey
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Mysli:

Är det inte lite bajsnödigt att dra upp könsdebbaten när en rosa tvspelskonsoll dyker upp?

Speceillt när det inte är de diskriminerade som reagerar...

Får nästan lite flashbacks från "hitlerglass"-debaten... 88:an då alltså... Vad är det för konstigt med att designa en produkt så att den tilltalar en viss målgrupp?

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Mysli:

Är det inte lite bajsnödigt att dra upp könsdebbaten när en rosa tvspelskonsoll dyker upp?

Speceillt när det inte är de diskriminerade som reagerar...

Får nästan lite flashbacks från "hitlerglass"-debaten... 88:an då alltså... Vad är det för konstigt med att designa en produkt så att den tilltalar en viss målgrupp?

Jag håller med, men min poäng var att det snarare är vi som reagerar och inte Sony som agerar. Jag tvivlar på att Sony specifikt gjorde en rosa PS2 för tjejer, men det kan ju mycket väl vara så. Jag tycker också att det är så typiskt att reagera så starkt mot något som egentligen inte har någon som helst betydelse.

Medlem

sexigt


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem
Skrivet av Mysli:

Är det inte lite bajsnödigt att dra upp könsdebbaten när en rosa tvspelskonsoll dyker upp?

Nåja, det är typiskt feministiskt att gnälla för att göra sig hörd också. Och så är det typiskt mig att gnälla på feminister för att göra mig hörd. Faen enda chansen att få en syl i vädret på genusvetenskapen. Visst var man hatad men det var det värt. Haha, jädrar så off-topic detta blev.

Medlem

hihi den var ju söt skulle utan problem kunna tänka mig ha en


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Xzet:
Skrivet av Grimmy-:

Grattis vilket jävla sexisitskt hån att släppa en rosa playstation för tjejer. Man behöver väl inte skylta med det i alla fall...

Varför är det Sexistisk? de flesta tjejer gillar ju rosa, finns kill som gillar rosa också.
Två av mina tjejkopmisar blev helt extatiska när jag vssade dom den här. Plus att jag tycker den är rätt så läcker.

Och att de flesta tjejer gillar rosa är väl biologiskt och har med kön att göra? Nej det finns det väl ingen idag som tror på fullt allvarl.

Snarare med vad man blivit inskolad i, det faktum att hela barnkammaren är inklädd i rosa från första dagen i vaggan gör sitt...

Genom att släppa en konsol "för tjejer" som är rosa så säger man (indirekt) att vanliga konsoller (d.vs. playstation 3... eller ps 2 som inte är rosa) *INTE* är för tjejer utan för killar.

Personligen tycker jag den är rätt snygg. Men det är hela grejen att lansera en konsoll för tjejer genom att göra den rosa som är så otroligt patetiskt, sexistiskt och fördomsfullt att de riskerar att det finns många som bojkottar det (trots den fina färgen).

IT överhuuvdtaget är så pass modernt område att vi borde kunna lösgöra oss från inrutade system där kvinnor förtrycks i förlägningen. Det bör inte finns en tusenårig tradition av manlig självklarhet inom tv-spel och just därför är det sorgligt.

I förlägningen så sätter man som företag käppar för sig själv och hela industrin genom att släppa in tjejerna på andra villkor. Istället borde man arbeta för att tv-spel blir en könsneutral aktivitet där pojkar och flickor kan vara med på lika villkor.
På så sätt dubblar man sin klientel.

Fotboll är ju på god väg i mitt tycke att bli lika naturligt för pojkar och flickor. Jag skriver inte "accepterat" för det är en enorm skillnad på att något är accepterat (homosexualitet är på god väg att bli accepterat, men långt i från alla upplever det som helt naturligt t.ex.)

Förtryck kan många symboler.. Nazisterna tog ett tecken för solen, och könsmaktordningen hos barn har fått symboler i form av färger. Färgerna i sig är inte onda - det var inte trejde rikets symboler heller. Men de retar upp folk fortfarande för vad de står för om de presenteras i ett sammanhang. Och det är av samma anledning som man kan irritera sig på rosa flickprodukter...

Men nu vet vi ju ännu inte exakt hur Sony kommer marknadsföra den... så i praktiken var det i samband med den här nyhetartikeln snarare än pressmedelandet som jag "störde mig"... Jag tycker inte det är förkastligt att lansera en konsol i rosa per defintion.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Grimmy-:

Grattis vilket jävla sexisitskt hån att släppa en rosa playstation för tjejer.

Var står det att den är till för tjejer?

Just det. I FZ-artikeln. Inte i pressmeddelandet. Skall vi kanske ta och hoppa på nyhetsskribenten för att han är sexistig, som drar slutsatsen att en rosa konsoll är menad för tjejer?

Ja. Men jag tror att han faktiskt drog slutsatsen korrekt och att Sonyts avsikt inte var svår att genomskåda. Men du har rätt, man ska inte blanda ihop artiklen här och pressmeddelandet i orginal. Det återstår att se hur Sony sköter den här lanseringen...

Sedan det här snacket om att det inte är den diskriminerade som reagerar. Alltså visst könsmaktordningen ger förvisso män fördelar, men det kommer till ett pris för män också. Det är ett komplext system där varje liten del bidrar till en systematisk underordning av kvinnor, men samtidigt en forcerad steretyp bild av män att uppfylla vissa krav, vara på ett visst sätt.

Det som oftast missas i debatten är att inom t.ex. skolan är det idag numera pojkarna som far mest illa av könsdiskrimineringen. Språkutvecklingen blir hämmad redan på förskolan pga kommandospråk från förskolärarna, koncentrationsvårigheter och dyslexi skapas/förvärras/förhindras inte pga att pojkar förväntas vara bråkiga och stökiga, och föväntas inte vilja läsa annat än möjligtvis serier.

Men för den skull inte sagt att det finns en tydlig underordning i skolan. Trots sämre betyg och sämre kunskaper som blir det enda killarna som får de mest välbetalada jobben efter examen. Och även inom högskoleutbildningar där det går 9 kvinnor på en man så är det fler män som doktorerar...

Inaktiv
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av BlackBurn:

Paris Hilton Edition !

Nope ..den är helt i Krom & Latex och lanseras inte förens 2007!

och kostar inte mer än en kebabpizza

jag vill ha en rosa ps2!! aaah! :up::up:

Medlem
Medlem

Riktigt snygg imo


signatur

Naga stole my bike :(

12
Skriv svar